PYHÄN RAAMATUN
SANAINSPIRAATIOSTA
– NÄKÖKOHTIA
PUHDASOPPISUUDEN AJALTA
“Koko Raamattu
on Jumalan henkeyttämä” (2 Tim. 3:16, käännös HL).
“Sillä ei koskaan
ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina
ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta” (2 Piet. 1:21).
Tämän esitykseni
aiheena on luterilaisen puhdasoppisuuden oppi Raamatusta. Innoituksen tähän
aiheeseen on antanut tohtori Robert Preusin kirja ’Raamatun inspiraatio’, joka
käsittelee seikkaperäisesti tätä kysymystä. Se ilmestyi alunperin 1955 ja on
nyt ilmestynyt suomeksi. Seuraan esityksessäni Preusin tutkimusta ja nostan
siitä esille eräitä mielestäni keskeisiä näkökohtia.
Luterilainen
puhdasoppisuus on monta kertaa leimattu esimerkiksi kuolleeksi ja kylmäksi
puhdasoppisuudeksi, tai se on samaistettu fundamentalismin kanssa. Useimpien
teologien kanta luterilaisen puhdasoppisuuden Raamattu-oppiin on kielteinen.
Tyypillinen iskulause tässä yhteydessä on mm.: “Raamattu ei ole maantieteen tai
biologian oppikirja.” Luterilaiseen puhdasoppisuuteen kohdistuvassa kritiikissä
heijastuu se teologian perusteita koskeva murros, joka on vanhaprotestantismin
ja uusprotestantismin välissä. Erityisesti kyse on ns. historiallis-kriittisen
raamatuntutkimuksen ja sen takana olevien filosofisten olettamusten
vaikutuksesta teologiassa. Teologisessa tutkimuksessa luterilainen
puhdasoppisuus on yleensä sivuutettu.
Robert Preusin
tutkimuksen lähtökohtana on tietyllä tapaa juuri tämä ynseys luterilaista
puhdasoppisuutta kohtaan. Hän mainitsee teoksensa johdannossa kaksi syytä,
jotka oikeuttavat tutkimuksen 1600-luvun luterilaisten dogmaatikkojen kannasta
Raamatun inspiraatioon. Ensimmäinen syy on se, että näillä dogmaatikoilla on
ollut suuri vaikutus heitä seuraaviin luterilaisiin sukupolviin, jotka ovat
opiskelleet heidän teologiaansa, vaikka usein pintapuolisesti, kylmäkiskoisesti
ja usein valitettavasti toisen käden lähteistä. Toinen syy on Preusin mukaan
vanhojen dogmaatikkojen Raamattu-oppi. On ollut hyvin tyypillistä luterilaisen
puhdasoppisuuden ajan kuvaaminen kuolleen puhdasoppisuuden aikakautena, jolloin
luterilaiset oppineet kävivät loputtomia oppiriitoja milloin mistäkin
kysymyksestä. Toisaalta tänä päivänä aletaan nähdä se, mistä Preus huomauttaa:
tuona aikana oli aitoa kristillistä hurskautta, mikä näkyy mm.
hartauskirjallisuuden ja virsien paljoudessa [vrt. esim. Paul Gerhardtin
virret]. Preus on hyvin vakuuttunut siitä, että tärkein syy jälkimaailman
suureen paheksuntaan luterilaista puhdasoppisuutta kohtaan on löydettävissä
heidän tiukassa pitäytymisessään luterilaiseen yksin Raamattu -periaatteeseen
ja heidän opissaan sanainspiraatiosta.
Preus alkaa
tutkimuksensa käsittelemällä Raamattua teologian lähteenä. Hän osoittaa, miten
yksin Raamattu -periaatteella on ratkaisevan merkitys luterilaiselle
puhdasoppisuudelle. Luther opetti tunnetusti, että oppi on kuin kultainen
rengas, jossa ei ole aukkoja. Luterilainen puhdasoppisuus näki asian samalla
tavalla. Siksi tutkittaessa heidän Raamattu-oppiaan, ei tule rajoittua vain
niihin lukuihin, joissa he erikseen tarkastelevat Raamattua. (Jossain määrin
rinnakkainen virhe on se, mihin muuan teologi lankesi tutkiessaan Lutherin
Raamattu-oppia siten, että etsi vain niitä kohtia, joissa erikseen käytetään
sanaa ’inspiraatio’.)
Luterilaisen
puhdasoppisuuden kiinnostukselle Raamattu-oppia kohtaan on aivan perustavaa se
asema, jonka he antavat Raamatulle teologian lähteenä. Heidän mukaansa Raamattu
on teologian tietoprinsiippi (principium cognoscendi), mikä tarkoittaa sitä,
että se on kristillisen opin ainoa ohje. Ilmoitetun teologian ainoana lähteenä
täytyy olla kirjoitettu Jumalan sana eli Raamattu. Muutoin meidän teologiamme
on väärä ja niin myös Kristuksemme. Dogmaatikot tuntevat myös luonnollisen
teologian, mutta he tekevät eron sen ja ilmoitetun teologian välillä.
Luonnollisen teologian lähde on järki ja luonto. Se ei tarjoa pelastavaa tietoa
evankeliumista, vaan ainoastaan tiedon Jumalan laista, hänen olemassaolostaan
ja hänen oikeudenmukaisuudestaan. Jumala antoi ilmoituksensa aluksi
suusanallisesti, mutta heti kun hänen sanaansa oli kirjoitetussa muodossa, oli
tämä Jumalan kirjoitettu sana ohje ihmisille. Raamatun kaanonin tultua
valmiiksi on Jumalan välitön ilmoitus päättynyt ja meidän tulee pitäytyä yksin
Raamattuun.
Raamattu on
dogmaatikkojen mukaan teologian lähde ainoastaan välineellisessä mielessä.
Teologian olemassaolo ei johdu siitä. Jumala on teologian ensimmäinen syy
(principium essendi). Jumala ilmoittaa totuuden; Raamattu on ilmoitettu totuus
(Quenstedt). Raamattu on ohje, jonka avulla me arvioimme opillisia kysymyksiä.
Dogmaatikot huomattavat myös siitä, että kaikki se, mikä sisältyy Raamattuun
tai mikä on johdettu siitä oikean päättelyn kautta, sisältyy sanaan ’Raamattu’.
Teologisia johtopäätöksiä, oppeja, ei kuitenkaan tule pitää teologian lähteenä.
Tähän virheeseen lankeaa mm. Tuomas Akvinolainen.
Raamattu on opin
ainoa ohje. Jos se ei ole ainoa, se ei ole ohje lainkaan. Raamattu on meille
puhuva Jumala. Hutteruksen mukaan tämä seikka erottaa luterilaisen kirkon
useimmista muista kirkkokunnista ja lahkoista ’puhtaana, oikeaoppisena
kirkkona’.
Luterilainen
puhdasoppisuus korostaa voimakkaasti tätä Raamattu-periaatetta varsinkin siksi,
että katoliset poleemikot hyökkäsivät toistuvasti tätä kantaa vastaan.
Roomalaiskatolilainen teologia pitää kiinni siitä, että Raamattu ei ole
teologian ainoa lähde. Myös kirjoittamaton traditio sekä paavien ja
kirkolliskokousten päätökset ovat näitä lähteitä. Preus väittää, että näiden
kahden osapuolen kaikkien opillisten erojen vaikein kohta oli juuri tässä
periaatteita koskevassa ristiriidassa.
Roomalaiskatolilaiset
halusivat sisällyttää kirjoittamattoman tradition teologian tietoprinsiippiin.
Luterilaiset eivät voineet tätä hyväksyä. Perusteena oli se, että tätä kautta
Raamattu lakkaa olemasta prinsiippi ja siitä tulee kirkon ja paavin selitysten
alle alistettu ohjattu ohje. Samasta syystä dogmaatikot vastustivat tämän
aikakauden synkretistejä luterilaisessa kirkossa, kuten Calixtusta [synkretismi
= uskontojen tai eri oppien yhteensekoittuminen]. Näiden mielestä traditiota
tuli pitää teologian toissijaisena lähteenä. Dogmaatikot huomauttavat, että
mitään kiistatonta varhaisen kirkon konsensusta ei voida näyttää toteen
(tyypillinen uskomus nykyäänkin) ja toisekseen synkretistien ajatus vaarantaa
yksin Raamattu -periaatteen.
Dogmaatikot
kutsuvat Raamattua varauksetta ja yksiselitteisesti Jumalan sanaksi. Raamattu
on Jumalan sana, koska Jumala puhuu meille Raamatussa. Raamattu on puhuva
Jumala. Puhdasoppisuuden Raamattu-opin kannalta on tärkeää ottaa huomioon
heidän käyttämänsä erottelu Raamatun materian ja forman välillä. Raamatun
materia tarkoittaa mm. sen kirjaimia, tavuja, sanoja ja lauseita. Tässä
mielessä Raamattu ei millään lailla poikkea mistään muusta kirjasta. Raamatun
sisäinen forma tarkoittaa Raamatun inspiraatiota tai sen inspiroitua merkitystä.
Tämä forma on se, mikä tekee Raamatusta Raamatun, ja erottaa sen kaikista
muista kirjoista. Kun dogmaatikot puhuvat Raamatusta Jumalan sanana, he puhuvat
Raamatun inspiroidusta sisällöstä täsmällisesti puhuessaan. Toisaalta Raamatun
kirjaimet ja sanat eivät ainoastaan merkitse Raamatun inspiroitua sisältöä,
vaan ne todella ilmoittavat tämän jumalallisen merkityksen, ja siksi niitä ei
voida erottaa siitä. Preus on sitä mieltä, että tätä materia-forma erottelua ei
tutkimuksessa ole tuotu tarpeeksi esille.
Koska Raamatun
forma tekee Raamatusta Jumalan sanan, dogmaatikot pitävät kiinni Jumalan sanan
ykseydestä ja samuudesta. Caesar on Caesar niin maalauksessa kuin kolikossa
kuvattuna. Samoin Jumalan sana on sama niin kirjoitettuna kuin suusanallisesti
esitettynä. Preus mainitsee Raamattu-perusteena Fil. 3:1. Jumalan sanan samuus
koskee myös Jumalassa olevaa sanaa (verbum endiatheton). Tällä kohden
dogmaatikot kritisoivat roomalaiskatolilaista oppia, joka korottaa
kirjoittamattoman tradition Jumalan sanaksi Raamatun rinnalle, sekä Rathmannin
oppia, jonka mukaan on olemassa Raamatun kirjoitetusta sanasta erillinen
sisäinen sana.
Dogmaatikot
erottavat huolellisesti kirjoitetun Jumalan sanan iankaikkisesti pysyvästä,
hypostaattisesta Jumalan Sanasta, joka on Kolminaisuuden toinen persoona.
Toisaalta dogmaatikkojen mukaan meidän tulee ajatella ilmoitettua sanaa
ainoastaan persoonallisen Sanan yhteydessä. Mitään profeetallista sanaa ei voi
olla olemassa persoonallisesta Sanasta erillään. Jumala tekee kaiken Sanan eli
Poikansa kautta. Persoonallinen Sana, Kristus, on profeetallisen sanan sydän,
sisältö ja tarkoitus.
Johann
Hülsemannin mukaan ilman jesuiittojen esiintymistä ei Raamatun inspiraatiota ja
jumalallisuutta olisi kyseenalaistettu hänen aikanaan (1602-61). Preusin mukaan
1600-lukua edeltäneen ajan katolilaiset puhuivat Raamatun alkuperästä hyvin
samankaltaisin termein kuin 1600-luvun luterilaiset dogmaatikot. Liberaaleina
poikkeuksina Preus mainitsee Pighiuksen ja Erasmus Rotterdamilaisen.
Jälkimmäistä Johann Eck läksytti ankarasti siitä, että tämä oli opettanut
evankelistojen saattavan erehtyä kirjoituksissaan. Hülsemannin mukaan jesuiitat
halusivat saattaa opin inspiraatiosta epäilyksenalaiseksi voidakseen osoittaa
kirjoittamattoman tradition välttämättömyyden kristillistä oppia
formuloitaessa.
Dogmaatikkojen
mukaan Raamattu teologian lähteenä edellyttää Raamatun ehdotonta
itsensätodistavaa arvovaltaa (autopistia), inspiraatiota ja erehtymättömyyttä.
Tämä koskettaa dogmaatikkojen varauksetonta sitoutumista tunnustuskirjoihin.
Voiko sitoutua varauksetta tunnustuskirjoihin, jos samalla hylkää Raamatun
inspiraation ja erehtymättömyyden? Dogmaatikkojen vastaus olisi kielteinen.
Inspiraatiosta
dogmaatikot opettavat, että Jumala antoi Raamatun sisällön, sanat sekä
kehotuksen eli käskyn kirjoittaa. Inspiraatio on Quenstedtin mukaan
“ehdottomasti ainutlaatuinen ja epätavallinen Jumalan toiminto”, joka koskee
ainoastaan Raamattua. Inspiraatio on koko Kolmiyhteisen Jumalan toiminto. Dogmaatikot
pitäytyvät myös tässä vanhaan sääntöön, jonka mukaan Kolmiyhteisen Jumalan
ulospäin suuntautuvat teot ovat jakamattomat.
Inspiraatio
koskee koko Raamattua. Raamatussa ei ole mitään, mitä ei ole inspiroitu.
Dogmaatikkojen keskuudessa vallitsi yksimielisyys siitä, että kaikki Raamatussa
on annettu jumalallisen inspiraation välityksellä, mutta vasta Georg
Calixtuksen jälkeen tälle kysymykselle osoitettiin erityistä huomiota.
Calixtuksen mukaan Jumala ei ole välittänyt inspiraation kautta niitä osia
Raamatusta, jotka eivät koske erityisesti meidän uskomme salaisuuksia. Näiltä
osin Pyhä Henki Calixtuksen mukaan ohjasi kirjoittajia ja varjeli heidät
kaikesta virheestä. Puhdasoppiset luterilaiset ottavat tähän vastakkaisen
kannan. Kaikki mitä Raamatussa on, on annettu jumalallisen inspiraation kautta.
Siksi Raamatussa ei voi olla vähäpätöisiä asioita (levicula). Dogmaatikoille
puhe vähäpätöisistä asioista oli jumalatonta. Ei voida todellisesti palvella
Jumalaa ja samanaikaisesti pitää jotain hänen sanansa kohtaa vähäpätöisenä ja
merkityksettömänä.
Tämä
täysinspiraatio-oppi ei sulje pois sitä, minkä Raamattu selvästi ilmoittaa,
nimittäin, että kirjoittajat tutkivat etukäteen niitä asioita, joista he
kirjoittivat (esim. Luuk. 1:3). Inhimillisten lähteiden tutkiminen edelsi
inspiraation aktia, joka oli samanaikainen kaiken Raamatun kirjoittamisen
kanssa, minkä seurauksena tallennettavien asioiden valinta ja itse sanojen
järjestys annettiin inspiraation kautta ilman erehdyksen tai muistivirheen
mahdollisuutta.
Dogmaatikot
perustelevat oppinsa Raamatusta Raamatulla. Tunnettuja Raamattu-todisteita ovat
2 Tim. 3:16 ja 2 Piet. 1:21. Edellisen kohdan mukaan ei riitä sanoa, että vain
Raamatun opilliset osat ovat inspiroidut. Inspiraatio koskee koko Raamattua. Jälkimmäisestä
kohdasta Calovius huomauttaa, että koska Raamatun kirjoittajat eivät
kirjoittaneet omasta ihmistahdostaan vaan Jumalan johtamina, heitä ei
ainoastaan varjeltu kaikesta erheestä, vaan he olivat todella vaikutetut ja
inspiroidut puhumaan ja kirjoittamaan. Raamatun kirjoittajat olivat pelkästään
Pyhän Hengen käsinä ja kirjureina toimivia apureita. Calixtuksen ja
jesuiittojen kanta on järjetön. Se johtaa mahdottomaan inhimillisen ja
jumalallisen etsintään Raamatussa ja johtaa epävarmuuteen Raamattuun
tallennetun arvovallasta ja luotettavuudesta. Jos yhden ainoankin jakeen
inspiraatio kielletään, niin silloin Raamattu ei ole lainkaan inspiroitu.
Kyseessä on kaikki tai ei mitään.
Sanainspiraatiolla
puhdasoppiset dogmaatikot tarkoittavat sitä, että jokainen sana Raamatussa on
Jumalan inspiroima ja sanelema. Kaikki dogmaatikot uskoivat sanainspiraatioon.
Tarkimmin sitä ovat käsitelleet ja puolustaneet Calovius, Quenstedt, Dannhauer
ja Hollazius. Calovius tekee tärkeän huomautuksen sanoessaan, että yleensä
sanainspiraation kieltäminen kytkeytyy yhteen sen kanssa, että kielletään
myöskin sanoilla välitetty asia. 1600-luvulla sanainspiraation kieltäminen tuli
ilmeiseksi erityisesti jesuiittojen ja socinolaisten keskuudessa. Preus
selostaa Regensburgissa 1601 pidettyä keskustelukokousta luterilaisten ja
roomalaiskatolilaisten välillä. Tuossa kokouksessa mukanaolleet jesuiitat
kielsivät julkisesti, että Raamattu on Jumalan sana.
Raamatun
sisältöä ei voida erottaa sen sanoista. Jumalan meille itsestään antamansa
tiedon merkitys on erottamattomasti sidottu Raamatun sanoihin. Sisältöä ei
voida ilmaista ilman sanoja; sanojen tarkoituksenahan on nimenomaan välittää
tietty sisältö. Ellemme voi sanoa, että Jumala on antanut Raamatun sanat, emme
voi sanoa, että Raamattu on inspiroitu. Ainoa vaihtoehto sanainspiraatiolle on
se, ettei ole lainkaan inspiraatiota.
Dogmaatikot
opettavat, että kaikki Raamatun sanat kirjoitettiin Jumalan sanelemina. Jumala
on Raamatun varsinainen tekijä, pyhät kirjoittajat olivat välikappaleita,
Kristuksen käsiä, Pyhän Hengen käsiä ja kirjureita. Raamattu ei ole ihmissanaa,
vaan se on itse Jumalan sana. Siksi Gerhard sanoo oikein: “Pyhä Henki puhuu
meille Raamatussa ja sen kautta. Sen tähden meidän on pidettävä Raamatun sanoja
Pyhän Hengen sanoina ja ajatuksina.” Tämä käsitys Hengen ja kirjoittajien
välisestä suhteesta on monergistinen [Jumalan yksinvaikuttavuus]. Raamattu ei
syntynyt ihmisten tahdosta, ei edes ihmisten myötävaikutuksella. Hengen
välikappaleina ja kirjureina kirjoittajat eivät voineet kirjoittaa mitään muuta
kuin sen, mitä heille saneltiin. Quenstedt vakuuttaa, että profeetat ja
apostolit eivät tuoneet Raamatun kirjoittamiseen mitään muuta kuin puhekykynsä
ja kynänsä. Calovius on vielä hellittämättömämpi painottaessaan Raamatun
kirjoittajien välineellistä luonnetta ja eliminoidessaan kaiken synergismin
mahdollisuuden inspiraation suhteen. Pyhä Henki on antanut sanan profeetoille
ja apostoleille. Siksi Kristuksen salaisuuden sanotaan olevan “Hengessä
ilmoitettu hänen pyhille apostoleilleen ja profeetoille” (Ef. 3:5) ja
apostoli Pietari kirjoittaa: “(profeetat ... ovat tutkineet mihin tai
millaiseen aikaan) heissä oleva Kristuksen Henki viittasi, edeltäpäin
todistaessaan Kristusta kohtaavista kärsimyksistä ja niiden jälkeen tulevasta
kunniasta. Ja heille, koska he eivät palvelleet itseänsä, vaan teitä,
ilmoitettiin se, mikä nyt on teille julistettu niiden kautta, jotka taivaasta
lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat teille evankeliumia julistaneet” (1 Piet.
1:11-12).
Monergistinen
oppi inspiraatiosta ei tarkoita sitä, että Jumala olisi tehnyt Raamatun
kirjoittajista epäinhimillisiä ja olisi muuttanut heidät pelkiksi
mekanismeiksi. He puhuivat tietoisesti, ymmärtäen ja kokien, ja he kirjoittivat
samalla tavalla. Quenstedt sanoo: “Kirjoittajien sanotaan olevan feromenoi,
Pyhä Henki vaikutti heissä, kannusti ja kuljetti heitä. He eivät olleet ikään
kuin tiedottomia, jollaisia hurmahenget sanovat olevansa ja jollaiseksi pakanat
kuvittelevat profeettojensa ekstaasin. Sitä ei tule myöskään käsittää niin,
että profeetat eivät olisi ymmärtäneet niitä asioita koskevia profetioitaan,
joista heidän tuli kirjoittaa. Tämä oli harha, jota aikoinaan opettivat montanolaiset,
fryygialaiset, eli katafryygialaiset sekä priscillianistit.” Dogmaatikot siis
torjuvat voimakkaasti montanolaisen käsityksen Pyhän Hengen ja Raamatun
kirjoittajien välisestä suhteesta.
Monergistinen
inspiraatio-oppi ei myöskään tarkoita sitä, että kirjoittajat olivat pakotetut
kirjoittamaan Raamatun. He kirjoittivat tahtoen, mutta ei omasta vapaasta
tahdostaan. Jumala teki heistä tahtovia kirjureita. He valitsivat, mitä he
kirjoittivat. Siksi apostoleilla ja profeetoilla oli sama tarkoitus kirjoittaessaan
Raamattua kuin Jumalalla. Psykologisesti katsottuna kirjurien tahto oli
toiminnassa, kun he kirjoittivat Raamatun, vaikkakaan he eivät omalla
tahdollaan vaikuttaneet mitään Raamatun syntymiseen.
Monergistinen
inspiraatio-oppi ei myöskään tarkoita sitä, että kirjurit olisivat menettäneet
identiteettinsä tai että he eivät olisi säilyttäneet erilaisia tyylillisiä
erojaan. Tämä aiheutti kysymyksen: jos Raamatussa on erilaisia tyylejä, miten
Raamattu voi olla sanasta sanaan inspiroitu? Esitettyyn kysymykseen dogmaatikot
vastaavat, että tietyssä mielessä Raamatulla on yhdenmukainen tyyli. Sen
käsittelemän asian yhdenmukaisuus saa aikaan, että se näyttää yhden
kirjoittajan kirjoittamalta. Ilmeinen tyylin erilaisuus selitetään sillä, että
Pyhä Henki soveltautui kirjureiden olosuhteisiin, kykyihin ja lahjoihin
(akkommodaatio-oppi). Jos Cicero osaa kirjoittaa sekä ylevällä että nöyrällä
tyylillä, osaa Pyhä Henki tehdä samoin. Dogmaatikoista Feustking sanoo:
“sanellessaan Raamatun sanat Henki soveltautui kunkin profeetan, evankelistan
ja apostolin luonnollisiin kykyihin ja heidän oppineisuutensa tasoon sekä
heidän normaaliin puhetapaansa.” Quenstedt sanoo, että Pyhä Henki saattoi puhua
meille ainoastaan soveltautumalla inhimilliseen tapaan puhua ja kommunikoida.
Edellä sanotun
perusteella on selvää, että dogmaatikot eivät hyväksy ns. mekaanista
inspiraatioteoriaa, joka heidän nimiinsä on usein pantu. Sen mukaanhan Raamatun
kirjoittajien esitetään olleen tavallaan pelkkiä elottomia koneita, jotka
ainoastaan liikuttivat käsiään ja tottelivat Pyhän Hengen vastustamatonta
impulssia. Dogmaatikot tunsivat tämän teorian ja tuomitsivat sen äänekkäästi ja
tietoisesti. Se, että dogmaatikot kutsuivat kirjoittajia kyniksi ja käsiksi, ei
tarkoita, että he tahtoivat tehdä kirjoittajista epäinhimillisiä. He käyttivät
näitä termejä ainoastaan korostaakseen vakuuttuneisuuttaan siitä, että Jumala
on tosiasiallisesti Raamatun varsinainen kirjoittaja (auctor primarius),
apostolit ja profeetat välikappaleita tai instrumentteja, joiden kautta Jumala
kirjoitti sanansa muistiin.
Dogmaatikkojen
inspiraatio-oppia on arvostellut meidän aikanamme konservatiivisista
teologeista mm. Herman Sasse [Sassen sanotaan muuttaneen käsitystään
tutustuttuaan Preusin teokseen]. Hänen mukaansa dogmaatikkojen monergismi pitää
sisällään monofysiittis-dokeettisen [viittaa Kristuksen inhimillisen luonnon
kieltäviin harhaoppeihin] käsityksen Raamatusta, mikä tuhoaa Raamatun
inhimillisen luonteen. Sassen mukaan tämä tuho tapahtui, kun pyhät kirjoittajat
esitettiin Pyhän Hengen työkaluiksi; Pyhä Henki kirjoitti käyttämättä heidän
tahtoaan tai luonnettaan. Preusin mukaan tämä kritiikki menee liian pitkälle.
Dogmaatikot eivät koskaan opettaneet, että ihmistahto oli toimimaton tai
neutraali psykologisesti. Preusin mukaan Sassen ja monen muun teologin ja
tutkijan huomio on ollut siinä määrin dogmaatikkojen monergistisessa
inspiraatio-opissa, että he ovat jättäneet huomiotta sen, mikä on yhtä tärkeää,
heidän soveltautumis-oppinsa (akkommodaatio). Kun heidän näkemystään
inspiraatiosta ei ole kyetty tulkitsemaan heidän soveltautumis-oppinsa valossa,
on tästä seurannut väärä analyysi itse heidän inspiraatio-opistaan. Preus
sanoo, että tämä vanhaa luterilaista inspiraatio-oppia koskeva historiallinen
virheellisyys siten kuin Sasse sitä edustaa, on onneton, ei ainoastaan siksi,
että suuri joukko nykyisistä teologeista uskoo sen, vaikka heidän pitäisi olla
selvillä asian oikeasta laidasta, vaan myös siksi, että se todellisuudessa
tukkii tien ymmärtää dogmaatikkojen Raamattu-oppia oikein, siten kuin he itse
sitä opettivat.
Teoksensa
loppuluvussa Preus palaa tähän kysymykseen. Hän sanoo, että jos nämä kaksi,
monergistinen inspiraatio-oppi ja soveltautumisoppi, näyttävät olevan
ristiriidassa keskenään, niin dogmaatikot eivät pyri millään lailla saattamaan
niitä sopusointuun. Tällainen aukko (lacuna) vaivaa tietysti niitä, jotka
tutkivat heitä, mutta heti, kun dogmaatikoista annetaan se kuva, että he
ylittävät tämän aukon, heistä epäilyksettä annetaan väärä kuva. Tämä tapa, että
he rauhallisesti pidättäytyvät vetämästä loogiselta näyttäviä johtopäätöksiä
opeistaan, ei ollut epätavallista 1500- ja 1600-luvun luterilaisten teologien
keskuudessa; itse asiassa se oli heille periaate. Heidän inspiraatiota koskevaa
kantaansa vastaa heidän oppinsa kääntymyksestä. He opettivat Yksimielisyyden
ohjeen toisen artiklan mukaisesti, että kääntymys on monergistinen, että sen
saa aikaan yksin Jumalan armo ja että ihmisen tahto on täysin passiivinen
kääntymyksessä. Ja silti he eivät opeta, että ihminen on kääntymyksen kohteena
pelkkä robotti tai että Jumala vaikuttaa ihmisen kääntymyksen vastoin tämän
tahtoa tai että ihminen ei sanan täydellisimmässä merkityksessä koe omaa
kääntymystään. Vastaavia esimerkkejä ovat myös klassinen kysymys, miksi toiset
pelastuvat mutta toiset eivät (cur alii alii non), yksin armo (sola gratia) -
yleinen armo (gratia universalis) jne. Tämä näiden teologien haluttomuus
pidättäytyä vetämästä johtopäätöksiä, joihin heidän oppinsa näyttävät
peruuttamattomasti viittaavan, täytyy, niin ärsyttävää kuin se voi olla, pitää
aina mielessä, jos haluamme ymmärtää oikein heidän teologiaansa ja välttää sen
ansan, että sepitämme kuvitellun Quenstedtin tai Caloviuksen.
Luento
Pohjois-Euroopan Luther-akatemian teologisessa symposiumissa Helsingissä 3.9.1999
- Hannu Lehtonen: Pyhän Raamatun sanainspiraatiosta –
näkökohtia puhdasoppisuuden ajalta (5/99)