Martin Chemnitz
Martin Chemnitz
(1522-1586) oli ja on luterilaisen kirkon huomattavimpia teologeja.
Roomalaiskatoliset vastustajat ovat antaneet hänestä hyvin kauniin todistuksen sanoessaan,
että jos toista Marttia ei olisi tullut, ei ensimmäisen, eli Lutherin, työ
olisi pysynyt. Chemnitz osallistui keskeisenä henkilönä Yksimielisyyden ohjeen
laatimiseen, josta tuli luterilaisen kirkon tunnustuskirja. Oheinen käännös on
osa hänen teoksestaan, joka on luonteeltaan kristillisen uskon käsikirja.
Mitkä
ovat ne tuntomerkit, jotka osoittavat oikean Jumalan kirkon maan päällä?
Oikeaa Jumalan
kirkkoa maan päällä ei määrittele ihmisten paljous (Matt. 7:13-14). Sitä ei
myöskään määrittele voima, jalosukuisuus ja viisaus lihan mukaan (1 Kor.
1:26-28). Oikeaa kirkkoa ei myöskään aina edusta se yhteisö. joka omistaa
itselleen nimen “kirkko”. Samoin yleistä tai kristillistä kirkkoa ei
todellakaan ehdottomasti tunnisteta säännönmukaisesta seuraannosta virassa
(suksessio); profeettojen, Kristuksen ja apostolien lausumat osoittavat tämän.
Kirkon tunnistamiseen ei myöskään riitä, että esitetään se, mitä on kirjoitettu
monta vuotta sitten eikä vanhojen arvovalta (Matt. 5:21-48; 15:1-3). Nämä ovat
sen sijaan ne aidot tuntomerkit, joista oikea Jumalan kirkko maan päällä
selvästi tunnetaan:
I Missä Jumalan
sana opetetaan puhtaasti ja totuudessa, ilman virheitä (Joh. 10:5,27; Ef.
2:19-21: 4:11-12: 2 Kor. 2:17; 1 Tim. 3:15).
II Missä
sidotaan ja päästetään synneistä Jumalan sanalla ja Jumalan sanan mukaan (Matt.
16:18-19; Joh. 20:22-23).
III Missä
sakramentit toimitetaan jumalallisen käskyn ja asetuksen mukaisesti (Matt.
28:18-20).
IV Missä on
ihmisiä, jotka käyttävät sakramentteja (Mk. 16:16; 1 Kor. 10:17; 11:33), jotka
kuulevat Jumalan sanaa (Joh. 10:27), ottavat sen vastaan (1 Tess. 1:6; 1 Kor.
15:1), tunnustavat Kristuksen (Matt. 10:32), seuraavat häntä (Joh. 10:27) ja
huutavat avukseen Jumalaa, kuten Hän on käskenyt sanassaan (Luuk. 19:46; 1 Kor.
1:2; Ps. 79:6).
Nämä merkit ovat
toisinaan enemmän näkyvissä, toisinaan vähemmän. Tälle perustukselle näet
toiset rakentavat kullasta, toiset oljista (1 Kor. 3:12-13). Kuitenkin, jos
tämä perustus pysyy koskemattomana, Jumalalla on siinä kirkkonsa (1 Kun.
19:18).
Ovatko kaikki
ne pyhiä ja pelastettuja, jotka liittyvät ja ovat jäseniä tässä yhteisössä
ulkonaisella tunnustuksella?
Eivät kaikki, sillä kaikki eivät ole Sanan tekijöitä eivätkä kaikki, jotka kuulevat Sanaa, noudata sitä (Luuk. 8:15; 11:28; Matt. 7:26). Evankeliumien vertaukset osoittavat tämän myös selvästi (Matt. 13:24-30, 47-48; 22:1-14).
Miksi sitä
sitten kutsutaan pyhäksi, yleiseksi kirkoksi uskontunnustuksessa?
Sen tähden, että Pyhä Henki vaikuttaa ja tekee työtä tuossa yhteisössä Sanan ja sakramenttien kautta siten, että Hän kutsuu, valaisee, kääntää, pyhittää ja varjelee ne, jotka pelastuvat, nimittäin siten, että he katuvat, uskovat Kristukseen ja kantavat parannuksen soveliasta hedelmää (Ap. t. 26:20).
Voiko
kukaan pelastua tämän Kristuksen kirkon ulkopuolella tai jos hän ei ole
oikean kirkon osa ja jäsen?
Raamattu vertaa
kirkkoa ruumiiseen, joka koostuu monista jäsenistä. Tämän ruumiin pää on
Kristus, joka on ruumiinsa Vapahtaja niin, että se, mitä jäsenet tarvitsevat
pelastuksekseen, virtaa heille Päästä (Ef. 1:22-23; 4:15-16; 5:23,30; Kol.
1:18; 1 Kor. 12:12,27). Tästä syystä se, joka ei ole tämän ruumiin jäsen,
ruumiin, jonka Pää on Kristus, ei voi pelastua. Sillä pelastus, jonka Kristus
on hankkinut, jaetaan ja sovelletaan uskoviin evankeliumin viran kautta, joka
on ainoassa oikeassa kirkossa (2 Kor. 5:18-20). Tästä syystä Paavali hyvin
asianmukaisesti kuvaa ja tiivistää sen järjestyksen, jota Jumala noudattaa
pelastaessaan ihmisiä (Room. 8:30). Mutta kutsu tapahtuu Sanan välityksellä
oikeassa kirkossa. Sen tähden myös nämä kaksi kohtaa on yhdistetty
uskontunnustuksessa: “minä uskon pyhän, yleisen kirkon”; “pyhäin yhteyden”.
Ihmisiä on siksi toistuvasti ja ahkerasti kehotettava vetäytymään ja jättämään
väärä kirkko (Ps. 1:1; 26:5; 2 Kor. 6:14,17; Ilm. 18:4; Matt. 7:15; 16:6; Ap.
t. 20:28-29; Gal. 1:9; 1 Joh. 4:1). Heidän tulee liittyä yhteisöön, jolla on
oikean Kristuksen kirkon tuntomerkit” (Hebr. 10:25; Ps. 27:4; 42:4: 119:63;
Matt. 12:30).
Kuka on
yleisen kirkon pää?
Oikea yleinen
kirkko tunnustaa vain yhden ainoan Pään, joka on Kristus (Ef. 1:22; 4:15; Kol.
1:18). Vaikkakin kirkon jäsenten joukossa on tietty järjestys ja ero lahjojen
välillä (Room. 12:4-6; Ef. 4:16), silti kaikki he ovat yhden ruumiin jäseniä
eikä kenellekään heistä kuulu ne asiat, jotka ovat luonteenomaisia kirkon
Päälle (Ef. 1:22-23), joka täysin täyttää kaikki kaikissa (Ef. 5:23).
Onko kirkolla
valta muuttaa mitään Jumalan sanassa tai säätää uusia uskonkohtia?
Ei suinkaan.
Sillä kirkko on rakennettu Jumalan sanan varaan (Ef. 2:20) ja se on sidottu
tähän Sanaan (Matt. 28:20). Jos se hylkää tämän Sanan, se ei ole enää kirkko
(Joh. 10:26; Gal. 1:9). Kirkon ei nimittäin tule hallita Kristusta, vaan olla
alamainen hänelle (Ef. 5:24).
Miksi kirkkoa
kutsutaan yleiseksi?
I Sen tähden,
että se ei rajoitu tiettyyn paikkaan, vaan se on levinneenä eri puolille
maailmaa.
II Sen tähden,
että Jumala kokoaa kaikkina aikoina maailman loppuun saakka itselleen kirkkoa
ihmiskunnasta maan päällä.
III Sen tähden,
että se ei ole sidottu tiettyihin henkilöihin, vaan vain sen ainoaan Päähän,
Kristukseen, ja hänen Päähänsä (1 Kor. 11:3), niin että vaikka ajan, paikan ja
henkilöiden suhteen sen jäsenet ovat erotetut toisistaan, silti he ovat ja
muodostavat yhden ruumiin yhden Pään, Kristuksen, alaisuudessa; siksi sitä
kutsutaan myös pyhäin yhteydeksi.
IV Kirkon
todelliseen yhteyteen ei kuitenkaan ehdottomasti vaadita, että ulkoiset
seremoniat tai ihmisten säätämät jumalanpalvelusmenot ovat aina ja kaikkialla
yhdenmukaiset, vaan ainoastaan se, että on yksi perustus (1 Kor. 3:11), yksi
usko, yksi kaste (Ef. 4:5). Lyhyesti, Nikaian uskontunnustus selittää hyvin,
mitä “yleinen” merkitsee näillä sanoilla: “minä uskon yhden, pyhän, yleisen ja
apostolisen kirkon”.
Miksi kysymys
kirkosta luetaan uskonkohtien joukkoon?
Ei siitä syystä,
että kuten me uskomme Jumalaan, niin me uskomme myös kirkkoon, tai että me
asetamme kirkon Jumalan ja Hänen sanansa rinnalle tai yli, vaan koska me
lujasti tiedämme ja uskomme, jumalallisen lupauksen perusteella, että vaikka
kirkko tässä elämässä näkee vaivaa suurten ja monien vajavaisuuksien
alaisuudessa ja siltä puuttuvat tyystin
inhimilliset resurssit ja lisäksi perkele, maailman ja lihan kanssa, pyrkii
voimalla ja kavaluudella kokonaan tuhoamaan ja hävittämään juurineen tuon
pienen ja hylätyn lauman - kuitenkin Jumala puolustaa ja suojelee kirkkoaan
kaikkia helvetin portteja vastaan (Matt. 16:18), niin että Hän varjelee sanansa
ja sakramenttinsa puhtaina ja myös valittunsa maailman loppuun saakka (Matt.
28:20; 1 Kor. 11:26; Matt. 24:31; 1 Tess. 4:17).
Martin Chemnitz (1522-86), Ministry, Word, and
Sacraments. An Enchiridion. ss. 154-156. Ed. and tr. by Luther Poellot.
Concordia Publishing House 1981. Suom. HL.
- Martin Chemnitz: Minä uskon yleisen kirkon (5/97)