KIRKOLLINEN YHTEYS VANHASSA KIRKOSSA
JA LUTERILAISESSA KIRKOSSA II
Teol. tri. Tom G.A.Hardt
II Luterilainen kirkko
1. Martti
Lutherin oppi kirkollisesta yhteydestä
Löydämme Lutherin opin kirkollisesta
yhteydestä erittäin hyvin valaistuna hänen kuuluisassa vuoden 1533 kirjeessään
Frankfurt am Mainin kristityille. Tämä on luultavasti syy siihen, miksi sitä ei
ole käännetty uuteen Lutherin teosten Amerikan laitokseen, ja kun saksan
tuntemus on nopeasti haihtumassa Pohjoismaista ja Yhdysvalloista, niin sen
sisältö todennäköisesti unohdetaan. Meidän tulisi tästä syystä sitä
huolellisemmin perehtyä siihen.
Frankfurt am Mainin kristityt, jotka ovat
Lutherin kiivaiden hyökkäysten kohteena, eivät ole tavallisia hurmahenkiä tai
edes zwingliläisiä. He ovat sen sijaan seurakunta, jota myöhemmin kutsuttaisiin
melanchthonilaiseksi. Erityisesti Martin Bucer (1491-1551) oli hyvin tyytymätön
Lutherin kirjeeseen. Bucer oli sovitteleva teologi, jota Stephen Charles Neill
ylistää “kaikkein uskollisimmaksi kirkkojen yhteyden edistäjäksi 1500-luvun
kirkon johtajien keskuudessa”. Hänen elämänsä päättyi anglikaanisena
professorina Cambridgessa hänen oltuaan arkkipiispa Thomas Cranmerin
neuvonantaja tämän valmistaessa anglikaanisen kirkon perustavat asiakirjat.
Lutherin teosten saksalaisen laitoksen toimittajat sanovat oikein Bucerista:
“Tässä kirjeessä (= Lutherin kirje Frankfurt am Mainin kristityille) hän näki
oman välittävän kantansa Herran ehtoolliseen hyökkäyksen alaisena, kannan, johon
kätkeytyi ristiriitaisuuksia ja poikkeamia.”
Luther ei kirjeessään ainoastaan hyökkää
väärän opin kimppuun, vaan myös ja enemmänkin sitä vastaan, etteivät
vastustajat tahdo puolustaa sitä, minkä he uskovat olevan totta. He eivät halua
taistella oman oppinsa puolesta. Luther muotoilee osuvasti kiistan luonteen:
“Siihen kuuluu kaksinkertainen helvetti. Toinen on se, että he vastustavat
Jumalan sanaa. Toinen on se, että he kieltävät eivätkä vapaasti tunnusta omaa
oppiaan, jota he ylistävät Jumalan sanaksi.” Kiista Lutherin ja hänen
ekumeenisten vastustajiensa välillä ei siis ole ensisijaisesti erimielisyys
esimerkiksi sakramentista. Kyseessä on kiista kiistan luonteesta. Luther näkee
kiistan ratkaisevana kirkon yhteydelle, toiset eivät. Frankfurt am Mainin
kristityt tahtovat säilyttää opin tulkinnan avoimena, tässä tapauksessa opin
ehtoollisen reaalipreesenssista. Heidän mielestään riittää, että uskotaan, mitä
Kristus tarkoitti; että uskotaan, että me vastaanotamme sen, mitä Kristus
tarkoitti. Luther pitää tätä ekumeenista asennetta puhtaasti saatanallisena
epärehellisyytenä: “Kukapa ei olisi ilomielin oppilaana tässä? Saadessamme
kylliksemme opettamisen ja saarnaamisen vaivasta voisimme uskoa kummankin
aiheuttaman vaivan Kristukselle ja sanoa: Minä uskon, mitä Kristus uskoo; tai,
mikä olisi vielä paremmin: minä annan Kristuksen uskoa puolestani ja huolehtia
siitä, mitä minun tulee uskoa?”
[“Siinäpä vasta
hienoja kristittyjä ja velikultia! Paavilaisetkin sanovat nykyään, että he
uskovat, mitä kirkko uskoo ja puolalaisten kerrotaan sanovan: Minä uskon, mitä
minun kuninkaani uskoo. Miksipä ei? Miten voisi olla olemassa parempi usko,
joka tuottaisi tätä vähemmän vaivaa ja huolta!] (W² 17,2012-2013).
Seurauksena tästä löyhyydestä ja
puutteellisesta uskon käsitteestä Frankfurt am Mainin pastoreilla ei enää ole
mitään tunnustuksellista alttaria, vaan he harjoittavat yhteyttä pyhissä
asioissa ilman opillisia rajoituksia. Lutherin reaktio tämänkaltaiseen
yhteyteen on hyvin kiivas. Hän ei näe sitä kristillisen rakkauden vaan pelkän
pahuuden voittona. Luther tekee selväksi, että luterilainen, joka
tietämättömyydestä osallistuu sen kaltaiseen ehtoolliseen, on surkeasti
harhautettu ja saa vain leipää ja viiniä, koska reformoitu Herran ehtoollinen
ei ole mikään sakramentti. Edelleen Luther kirjoittaa: “Olen kuullut
kauhukseni, että samassa kirkossa ja samalla alttarilla molemmat osapuolet
[luterilaiset ja reformoidut] vastaanottavat ja saavat saman sakramentin,
toisen osapuolen uskoessa saavansa pelkän leivän ja viinin ja toisen uskoessa
saavansa Kristuksen ruumiin ja veren. Usein epäilen, voiko saarnaaja tai
sielunpaimen olla niin paatunut ja pahansuopa, että vaieten antaa molempien
osapuolten tulla sakramentille, kummankin siinä luulossa, että he saavat saman
sakramentin uskonsa mukaan. Jos sellainen pastori sattuisi olemaan olemassa,
hänellä täytyy olla kiveä, terästä ja timanttiakin kovempi sydän; hänen täytyy
todellakin olla vihan apostoli... Näiden tyyppien täytyy olla todellisia
korkean tason pääpiruja antaessaan minulle pelkän leivän ja viinin ja kuitenkin
antaessaan minun uskoa saavani Kristuksen ruumiin ja veren siten petkuttaen
minua hirveällä tavalla” (käännös: C.F.W.Walther, Kirkko ja virka. Jyväskylä
1998, s. 122.)
Alttarin puolustuksena painotetaan
rippituolin käyttöä. Luther ei puhu tässä yhteydessä rippituolista paikkana,
jossa pyhän synninpäästön sakramentti annetaan, vaan paikkana, jossa rippi-isä
tutkii katuvan kristillistä uskoa ja kuulustelee häneltä katekismusta. Hän
sanoo: “Mutta on totta, että jos saarnaajat antavat pelkkää leipää ja viiniä
sakramenttina, ei ole tärkeää, kenelle he antavat sen, tai mitä ne, jotka sen
vastaanottavat, tietävät ja uskovat. Siinä yksi sika syö toisen kanssa... Me
emme tahdo emmekä voi antaa sakramenttia kenellekään, ellei häntä ole
kuulusteltu etukäteen, mitä hän on oppinut katekismuksesta, ja tahtooko hän
jättää syntinsä, joita hän on harjoittanut. Sillä me emme tahdo tehdä
Kristuksen seurakunnasta sikalaa ja antaa jokaisen mennä ilman kuulustelua
sakramentille, kuten siat ryntäävät kaukalolle. Sellaiset seurakunnat me
jätämme hurmahengille. Ja tämän me olemme oppineet kristikunnan alusta” (W²
17,2018-2019). Luther siis hyvin tietää, että suljettu, aidattu alttari, jota
pastori suojelee rippituolissaan, on perintö vanhasta kirkosta eikä siitä
koskaan tule luopua.
Perehdyttyämme Lutherin puolustukseen
suljetusta, tunnustuksellisesta alttarista, voimme kääntyä niihin lukuisiin
lausumiin, joissa Luther käsittelee vaikeuksia, joita syntyy, kun puhdasoppinen
kristitty elää alueella, jossa on käsillä ainoastaan harhaoppinen sakramenttien
toimittaminen. Kirjeessä Unkarin kuningattarelle Marialle elokuussa 1530
tehdään selväksi, että kaikki ehtoollisyhteys roomalaisten kanssa, jotka
nauttivat ehtoollisen vain yhdessä muodossa, on mahdotonta. Niin on myös kaikki
maallikoiden toimittama ehtoollinen. Niinpä on pysyttävä poissa sakramentilta
aina, mikä sellaisessa tapauksessa ei ole synti. Augsburgissa vuonna 1533
Luther viittaa mahdollisuuteen perustaa oma seurakunta sakramentin saamista
varten, jos ei enää tahdota matkustaa puhdasoppiseen seurakuntaan ehtoollista
varten. Lutherin kuuluisista pöytäpuheista huomaamme, että Luther pitää
mahdottomana olla ehtoollisyhteydessä böömiläisten, Johannes Husin seuraajien,
kanssa, koska heillä on yhteys paavin kanssa, mikä tekisi luterilaisista
osallisia paavikunnasta. Lutherilla on ilmiselvästi mielessään se, että
böömiläiset turvautuivat satunnaisesti vieraileviin paavilaisten piispoihin
saadakseen uudet pappinsa vihityiksi.
2.
Luterilaisen kirkon oppi kirkollisesta yhteydestä
Luterilaiset tunnustuskirjat puolustavat yhtä
voimakkaasti kuin Luther suljettua alttaria ja ehtoollisvieraiden kuulustelua.
Niissä luterilaisissa seurakunnissa, jotka sitoutuivat näihin asiakirjoihin,
oppia kirkollisesta yhteydestä noudatettiin yhtä tiukasti kuin vanhassa
kirkossa. Nämä seurakunnat muodostivat tietoisen, tunnustuksellismielisen
yhteisön, ja ne tiesivät alusta pitäen, missä sen rajat kulkivat. On aivan
väärin olettaa, että tämä tietoisuus kasvoi vain vähitellen, ajan kuluessa, ja
että sielut kovettuivat puolustusasenteessaan. Voimme nähdä tämän Lutherin
läheisimmän ystävän, Naumburgin piispan, Nikolaus von Amsdorfin (1483-1565),
sanamuodoista hänen erottaessaan seurakunnan yhteydestä papin, joka oli tehnyt
rienaavan ja harhaoppisen teon jakaessaan ehtoollista toimitettaessa
vihkimättömän ehtoollisleivän. Tätä miestä ei tule sietää “kristillisessä
seurakunnassamme”, ts. “kaikkien wittenbergiläisten kristillisten seurakuntien
yhteydessä”. Sanaa “wittenbergiläinen” käytetään tässä selvästi kirkkokunnan
nimenä ja se viittaa seurakuntiin, jotka ottavat vastaan toinen toistensa
ehtoollisvieraat, mutta hyväksyvät myös jonkin tietyn seurakunnan tai piispan
virallisesti julki tuoman seurakunnasta erottamisen. Periaatteessa tämä yhteys
yltää myös niiden seurakuntien ulkopuolelle, jotka ovat kokeneet latinalaisen
kirkon uskonpuhdistuksen 1500-luvun alussa. Yhdessä tapauksessa Lutherin
tiedetään lähettäneet suosituskirjeen etiopialaiselle diakonille nimeltä
Mikael. Tarkoituksena on selvästi tehdä Mikaelille mahdolliseksi saada
sakramentti; luterilaisen ja etiopialaisen ehtoollisliturgian ulkoisten
muotojen samankaltaisuutta painotetaan. Mikaelin sanotaan hyväksyneen kaikki
meidän uskomme kohdat (omnibus nostris articulis). Tämä odottamaton yhteyden
julistus wittenbergiläisten seurakuntien ja Etiopian kirkon välillä on
saattanut perustua väärinkäsitykseen, mutta se todistaa silti Lutherin mielen
avoimuudesta ja hänen tietoisuudestaan kuulumisesta pyhien isien kirkkoon.
Kun Wittenbergissä käytiin neuvotteluja
kirkollisesta yhteydestä vuonna 1536, ei yhteinen ehtoollisen vietto voinut
tapahtua, ennen kuin täysi yksimielisyys oli saavutettu. Marburgissa vuonna
1529 ei vietetty yhteistä ehtoollisjumalanpalvelusta, koska Zwinglille
kieltäydyttiin antamasta veljen kättä. Haluan tässä yhteydessä tehdä selväksi,
että on virhe sanoa Lutherin jollain lailla myöntyneen rukousyhteyteen
reformoitujen kanssa tuossa tapauksessa.
Tämä pidättyminen yhteisestä rukouksesta oli
sääntö, jota kumpikin osapuoli kunnioitti. Vuonna 1645 Thornissa, Puolassa,
roomalaiskatolilaisten, reformoitujen ja luterilaisten välisessä nk.
ystävällisessä keskustelukokouksessa roomalaiskatolilaisten puheenjohtaja vaati
kuitenkin, että luterilaisten, Augsburgin tunnustuksen miesten (domini
Augustani), täytyy rukoilla yhdessä roomalaiskatolilaisten ja reformoitujen
kanssa. Luterilaiset hylkäsivät tämän ehdotuksen viitaten siihen käytäntöön,
joka oli vakiinnutettu jo Regensburgin keskustelukokouksessa vuonna 1541, mutta
myös paavilaisten uskoon: “Roomalaiskatolilainen osapuoli kieltää rukouksen
harhaoppisten kanssa.” Tämä on tuttua jokaiselle englantilaiselle koulupojalle
siitä, mitä roomalaiskatolilainen skottien kuningatar, Maria, sanoi kiihkeästi
apuaan tyrkyttävälle mutta ei-toivotulle anglikaaniselle papille Fotheringayn
mestauslavalla: “Minä en sano aamentani sinun rukouksiisi etkä sinä minun.”
Tätä yleistä, ekumeenista perustaa tulisi noudattaa. Augsburgin tunnustuksen
miehet vaativat, että kun paavilaiset ovat päättäneet rukouksensa, heidän
tulisi saada lausua omansa. Tätä ei kuitenkaan suotu, ja sen sijaan päätettiin,
että Augsburgin tunnustuksen miehet saavat olla poissa yhteisestä rukouksesta,
lausua rukouksensa toisessa huoneessa ja sitten liittyä toisten seuraan.
Luterilaiset esittivät tällä kohden 17 huolellisesti muotoiltua perustetta.
Ensimmäinen niistä on yksinkertainen, raamatullinen: “Apostoli kieltää
pitämästä yhteyttä pimeyden ja hengellisen Babylonin kanssa, 2 Kor. 6 ja Ilm.
18.” Luterilaisen kirkon kirkkojärjestykset vastaavat täydellisesti tätä
vakaumusta. Esimerkiksi Ruotsin kirkon kirkkojärjestyksessä vuodelta 1571
tehdään selväksi, että poissulkeminen kirkollisesta yhteydestä ei pidä
sisällään ainoastaan sakramenttia, vaan myös koko jumalanpalveluksen, vaikkakin
läsnäolo saarnan aikana on sallittua.
1600-luvun kirkkojärjestyksissä edellytetään,
että alttari on kirjaimellisesti aidattu kuoriaitauksella, jossa on yksi tai
kaksi ovea. Ehtoollisvieraiden täytyy kulkea sen kautta pastorin ja suntion
tutkivan silmän alla. Usein on ajateltu, että tämä kuoriaitaus otettiin
käyttöön keskiajalla tarkoituksena erottaa papit ja maallikot ja että
uskonpuhdistus tuhosi sen kaikkien uskovien pappeuden nimessä. Tämä on aivan
väärin. Sen rakensivat puhdasoppiset luterilaiset, jotka uskoivat suljettuun
alttariin. Sitä suhtautumistapaa, jota olemme nyt kuvailleet, noudatettiin sen
kaikessa tiukkuudessa myös harhaoppisen kuolinvuoteella. Eri ruotsalaisten
kirkkojärjestysten luonnokset 1600-luvulla samoin kuin niiden lopullinen
versio, vuoden 1686 kirkkojärjestys, tekee selväksi, ettei edes tämä tilanne
voi muuttaa kirkollisen yhteyden perustavia lakeja. Silti määräykset papin
käyttäytymisestä kuolevaa harhaoppista kohtaan osoittavat mitä suurinta
sielunhoidollista huolenpitoa kuolevasta ja tämän iankaikkisesta
hyvinvoinnista. Kaikki opilliset kiistat täytyy pitää poissa kuolinvuoteelta.
Vain sovitusta ja sitä, että se koskee kaikkia ihmisiä, tulee julistaa. Mitään
“kiistanalaisia ja syvällisiä kysymyksiä ja kiistoja” ei ole sallittava, vaan
luterilaisen pastorin on vain vedettävä kuoleva henkilö “totuuden Sanan kautta
uskomaan ja tunnustamaan, että Jumala tahtoo kaikkien ihmisten pelastuvan ja
että Kristus kuoli kaikkien ihmisten edestä ja että hän sen tähden kutsuu kaikkia
syntisiä luokseen.” Sen korostaminen, että sovitus koskee kaikkia ihmisiä, voi
viitata siihen, että kuolevan henkilön on luultavasti otaksuttu olevan
reformoitu ja että sielujamurhaava rajoitetun sovituksen oppi täytyy kumota.
Siinä tapauksessa, että kuoleva henkilö pyytäisi tulla otetuksi
evankelis-luterilaisen kirkon huomaan ja hän hylkää aiemmat harhansa, hänelle
on tietysti välittömästi myönnettävä pääsy sakramenteille. Jos tätä kääntymystä
ei tapahdu, hänen tulee kuulla “yleisiä armon lupauksia”.
Tanska-Norjan kirkon kirkkojärjestyksen
luonnos vuodelta 1685 toistaa samat määräykset ja painottaa, että “hyvän
Jumalan palvelijan ja papin tulee mukautua siihen vanhaan sääntöön, josta on
aina pidetty kiinni Kristuksen kirkossa: ketään epäuskoista ei tule päästää
ehtoollisyhteyteen, ennen kuin hän todella on hylännyt harhansa.”
Mielenkiintoinen esimerkki siitä, miten tällaista tapausta voitiin käsitellä
sielunhoidollisella tahdikkuudella ja kristillisellä huolenpidolla, on
ei-luterilaisen, reformoidun filosofin, historioitsijan ja poliitikon, Hugo
Grotiuksen (1583-1645), kuolinvuode. Jouduttuaan haaksirikkoon myrskyssä
Itämerellä ja ollessaan kuoleman kielissä hänestä piti huolta huomattava
luterilainen teologian professori Rostockin tiedekunnasta, Johann Quistorp
vanhempi, joka oli kutsuttu kuolinvuoteen ääreen. Hän kirjoitti jälkeenpäin
luterilaisen puhdasoppisuuden johtavalle miehelle, Aabraham Caloviukselle, että
Grotius kuoli hurskaana, katuvana syntisenä, luottaen Kristuksen ansioihin.
Näin toimivat, kirjoittivat ja tunsivat luterilaisen puhdasoppisuuden miehet,
jotka kaikki noudattivat hyvin huolellisesti kirkollisen yhteyden rajoja.
Kaikkien väärinkäsitysten välttämiseksi
meidän tulee korostaa tätä: vaikka katsottiinkin, ettei sakramentti eikä koko
jumalanpalveluskaan kuulu niille, jotka eivät edusta samaa uskoa, oli
vierailijoiden aina mahdollista seurata sitä passiivisesti omaksi
rakennuksekseen. Meillä on esimerkiksi Ruotsin hovissa olleiden Ranskan
suurlähetystön jäsenten kuvauksia luterilaisesta messusta Tukholman
suurkirkossa. Ne välittävät mitä suurimman ihailun siitä, mitä oli nähty ja
kuultu. Muita samanlaisia selostuksia on olemassa.
3.
Luterilaisen kirkollista oppia koskevan opin poistaminen
Olemme nyt nähneet yhteyttä koskevan teorian
ja käytännön siten kuin sitä noudatettiin luterilaisessa kirkossa. Tiedämme jo
kuitenkin, että nämä olosuhteet eivät pysyneet ja että lopulta ne eivät
ainoastaan muuttuneet, vaan jopa unohdettiin kokonaan. Se, mitä me olemme
tuoneet esiin tässä luennossa, aiheuttaa näin ollen todennäköisesti yllätyksen
ja jopa epäilyn sen luotettavuudesta. Miten muutos tapahtui?
Tiedämme jo, että tulevan kehityksen
taustalla oli reformoituja vaikutteita, mutta voi olla hieman yksipuolista
syyttää pelkästään reformoituja. Kykeneväisyys poiketa kristillisestä
ilmoituksesta on kaiken kaikkiaan kaikessa lihassa, myös ei-reformoitujen.
Kenenkään ei tarvitse oppia tekemään syntiä, koska me osaamme sen itsestämme.
Luterilaisuudessa itsessään vaikuttivat voimat, jotka lopulta saivat aikaan
muutoksen. Meidän on nyt tarkasteltava lähemmin näitä tapahtumia.
Eräät tapaukset, jotka näyttävät vanhan
kirkollisen yhteyden periaatteen romahdukselta, ovat lähemmin tarkasteltuna
sopusoinnussa sen kanssa. Sellaisia ovat nk. simultaneum-tapaukset, kun samaa
kirkkoa käytti kaksi eri tunnustuskuntaa, useimmiten luterilaiset ja
roomalaiskatolilaiset. Tämä ei pitänyt sisällään mitään todellista yhteyden
muurien romahdusta, vaan kyseessä oli maallisten viranomaisten suorittama
järjestely, jonka avulla usein esiintyvä kysymys oikeudesta tiettyyn kirkkoon
ratkaistiin tällä salomonilaisella tavalla. Muut tapaukset olivat paljon
vakavampia. Saattoi esimerkiksi tapahtua kuten Halberstadtissa, Saksassa, että
luterilaiset ja roomalaiskatolilaiset papit pitivät kanonisia rukoushetkiä
yhdessä. Juhlamessun toimitti luterilainen pappi roomalaiskatolilaisen diakonin
avustaessa. Tämä kuohutti suuresti prelaattien mieliä, jotka olivat tulleet
vierailulle Roomasta. He raportoivat näistä asioista paaville. Vaikka tällaiset
asiat olivat epäilemättä itsessään vastoin terveitä yhteysperiaatteita, eivät
ne koskaan perustuneet opilliseen vakaumukseen. Ne olivat ainoastaan
käytännöllinen järjestely jostain perin käytännöllisestä syystä. Näin oli mm.
silloin, kun Martin Chemnitzin kiivaasta vastustuksesta huolimatta hänen
herttuansa Julius Brunswickilainen vihitytti kaksi poikaansa
roomalaiskatolilaisiksi papeiksi yksinkertaisesti saadakseen riittävät
ruhtinaalliset tulot heille. Niin inhottavalta kuin tämä kuulostaa ja niin
sielujamurhaavaa kuin se oli niille, joita se koski, se tuskin muodosti
jatkuvaa tapaa.
Minun käsitykseni mukaan ensimmäiset merkit
yhteysperiaatteen romahduksesta voidaan jäljittää lapsikasteen yhteyteen. Sekä
1600-luvun kirkkojärjestykset että tuon ajan dogmaatikot kuten Johann Gerhard
ja David Hollazius sallivat luterilaisen papin kastaa lapsia, joiden vanhemmat
olivat luterilaisuuden hylkääviä harhaoppisia; samoin sen mahdollisuuden, että
vanhemmat kutsuvat harhaoppisen papin kastamaan heidän lapsensa. Se, mikä tekee
tästä paljon muita tapauksia vakavamman, on se, miten tällaista käytäntöä
puolustetaan. Gerhard näkee tapauksen, jossa luterilaiset vanhemmat käyttävät
harhaoppista pastoria kastajana, puolustettavana, koska 1. sellainen kaste on
selvästi pätevä, 2. koska Vanhassa testamentissa paha ylimmäinen pappi aina
säilytti virkansa, 3. koska vanhemmat voivat aina kasteen hetkellä protestoida
pastorin harhaoppia vastaan, 4. koska myös harhaoppisessa kirkossa on aina
muutamia todellisia uskovia. Nämä teologiset perusteet omaksui myöhemmin koko
pietistinen liike, joka toisti kaikki nämä neljä perustelua kaataakseen
täydellisesti maahan kaiken kunnioituksen yhteysperiaatetta kohtaan ja
pysyäkseen harhaoppisessa kirkossa sen puutteista huolimatta. Näillä neljällä
perusteella voidaan puolustaa mitä tahansa ja niillä on puolustettu mitä
tahansa.
Jos nyt käännymme reformoitujen puoleen,
jotka hyötyivät mainitunkaltaisista myönnytyksistä, meidän täytyy ensin tehdä
eräänlainen varaus edellä olleeseen kuvaukseemme heistä. Kun ekumeenismielinen
Bucer Strassbourgista onnistui saamaan aikaan kirkollisen yhteyden Wittenbergin
kanssa - meidän täytyy lisätä: paljaan petoksen ja valheellisen kieroilun
avulla - niin hänen vakavampimieliset veljensä Zürichissä kielsivät
Strassbourgissa opiskelevia sveitsiläisiä opiskelijoita vastaanottamasta siellä
enää ehtoollista, etteivät saastuisi luterilaisesta harhaopista. Myös muita
samanlaisia esimerkkejä reformoitujen tiukasta yhteysperiaatteen noudattamisesta
on olemassa.
Silti pysyy totena, että pohjimmiltaan
reformoitujen suvaitsevainen asenne siihen, mitä pidettiin “ei-olennaisena”,
teki heidät avoimeksi ehtoollisyhteydelle luterilaisten kanssa. Kalvinistinen
Charentonin (Pariisin kalvinistinen pääkirkko) synodi teki vuonna 1631
muodollisesti päätöksen avata pyhät pöydät kaikille luterilaisille. Meidän
täytyy pitää mielessämme, että samat kalvinistit olivat täydessä yhteydessä
Englannin kirkon kanssa, kuten kuuluisa raamatunselittäjä arkkipiispa Ussher Armaghista
(1581-1656) huomauttaa: “Minä tunnustan, että yhtä mielelläni vastaanottaisin
siunatun sakramentin hollantilaisten pappien käsistä, jos olisin Hollannissa,
kuin ottaisin sen ranskalaisten pappien käsistä, jos olisin Charentonissa.”
Canterburyn arkkipiispa Wake (1657-1737) sai vuonna 1717 aikaan muodollisesti
tunnustetun kirkollisen yhteyden Englannin kirkon ja Zürichin reformoidun
kirkon välillä. Kun vuonna 1718 eräs englantilainen piispa esitti Ruotsin
luterilaiselle kirkolle kutsun läheisempään yhteistyöhön, asianomaiset
ruotsalaiset piispat hylkäsivät sen hyvin pontevasti. Yhteys kirkon kanssa,
joka oli yhteydessä reformoidun uskon pääkirkkojen kanssa, oli luonnollisesti
mahdotonta.
Tie luterilaisen yhteyttä koskevan jäykkyyden
murtamiseksi kulki kuitenkin yleisempää reittiä tähän kysymykseen. Se tapahtui
siten, että otettiin käyttöön avoin ehtoollinen, johon ei liity mitään
tunnustuksellisia vaatimuksia. Vuonna 1857 Lontoon piispa, A.C.Tait
(1811-1832), myöhemmin Canterburyn arkkipiispa, toimitti ensimmäisen avoimen
ehtoollisen NMKY:n kokouksessa. Vaikka tuleva arkkipiispa näin ollen näyttää
olleen liberaalismielinen henkilö, se ei tarkoita, että häneltä olisi puuttunut
lujaa vakaumusta. Kirkkohistoriassa hänet muistetaan niiden konservatiivien
vakaana vainoojana, jotka uskoivat reaalipreesenssiin ja harjoittivat
yksityisrippiä. Joissain tapauksissa hänen anglokatolisen papiston keskuuteen
kuuluvien uhriensa täytyi viettää huomattava aika vankilassa. Sen lisäksi hän
vaati, vaikkakin turhaan, että Athanasioksen uskontunnustus tulisi poistaa
anglikaanisesta jumalanpalveluksesta. Nämä piirteet antavat sinulle
jonkinlaisen käsityksen tämänkaltaisesta ekumenismista toimessa. Liberaali
asenne tuntee rajansa. Tällä kehityksellä vakiintuneiden kirkollisten piirien
sisäpuolella oli täysi vastineensa nk. evankelikaalisissa piireissä.
C.H.Spurgeon (1834-1892), kuuluisa herätyssaarnaaja ja kasteessa tapahtuvan
uudestisyntymisen kieltäjä, saattoi saarnata niitä vastaan, jotka eivät
harjoita avointa ehtoollista, käyttäen Juudan kirjeen jaetta 19: “Nämä ovat
niitä, jotka erottautuvat, he ovat sielullisia, Henkeä heillä ei ole” (käännös
Hardtin mukaan). Tunnustuksellisuus on näin ollen Spurgeonille ainoa asia, joka
erottaa yleisestä kirkosta.
Lopullinen hyökkäys luterilaista kirkkoa
vastaan tapahtui Saksassa, jossa kalvinistinen Hohenzollernin hallitsijasuku
oli monien vuosisatojen ajan odottanut hetkeä, jolloin se voisi täyttää Fredrik
Wilhelm I Suuren (1640-1686) tahdon “tehdä loppu luterilaisten jumalattomista seremonioista”.
Preussin kuningas Fredrik Wilhelm III (1797-1840), sen nojalla, että hän oli
“ylin piispa”, kuten hän itseään kutsui, antoi vuonna 1830 käskyn, että
kaikkien hänen alamaistensa, niin luterilaisten kuin reformoitujen, tuli
nauttia ehtoollista yhdessä. Jokaisen sallittiin pitää oma aiempi uskonsa,
mutta yhteisen ehtoollisen kautta täytyi myöntää, että tämä usko ei ollut
kirkkoa jakava. Useimmissa paikoissa toimitettiin ekumeeninen
ehtoollisjumalanpalvelus ja kuuliaiset alamaiset marssivat alttarille
sotilasmusiikin soidessa. Erityisessä valtion ministeriön asetuksessa annettiin
varoitus niitä vastaan, jotka käyttävät apostolisia varoituksia veljeilystä
harhaoppisten kanssa siten, että viittaavat niillä Hänen Majesteettinsa
äskettäin luomaan kirkkoon ja sen virkailijoihin. Varoitus oli tarpeellinen.
Uskolliset luterilaiset kieltäytyivät viettämästä ehtoollista kalvinilaisten
kanssa, ja joissain tapauksissa heidät pantiin vankilaan. Luterilaista kirkkoa
vainottiin. Sen papit saattoivat toimittaa armonvälineitä vain yöaikaan. Vasta
pitkän kärsimysajan jälkeen luterilaisille myönnettiin uskonnonvapaus. Silloin
monet luterilaiset olivat jo muuttaneet ulkomaille. Niin kutsuttu unioni
toteutettiin sitten asteittain kaikkialla Saksassa. Sen voidaan nyt sanoa
olevan vakiinnutettu kaikkialla lukuun ottamatta pieniä itsenäisiä luterilaisia
seurakuntia.
Skandinavian luterilaiset kirkot eivät
luonnollisesti olleet osallisina Saksan kehityksessä. Niitä reformoitu henki
lähestyi muita teitä. Ennen kuin käsittelemme tätä lyhyesti, on kuitenkin
välttämätöntä tehdä selväksi, että sekä Saksassa että Skandinaviassa
vakiintuneiden kirkkojen koko perustuksen oli läpikotaisin jäytänyt
sivistyneiden luokkien keskuudessa oleva skeptisismi ja kielteisyys. On
mielenkiintoista tutkia, miten Preussin hurskaan kuninkaan virkailijat
toivottivat hänen epäilemättä reformoidut aloitteensa tervetulleiksi puhtaasti
maalliselta pohjalta. Reformoitu usko, avoin ehtoollinen ja ekumenismi näytti
näistä ihmisistä ajanmukaisemmalta sekä sivistyneemmältä ja valistuneemmalta,
kun taas luterilaisuus edusti keskiaikaa, uskoa saatanallisiin voimiin,
salaperäisiä, taikauskon sävyttämiä sakramentteja ja oppeja. Valinta ei ollut
vaikea. Reformoitu hyökkäys oli ollut hyvin valmisteltu. Itse asiassa se oli
ennakoitavissa. Kun se lopulta tuli, maalliset voimat, jotka olivat auttaneet
sitä avaamaan luterilaisen kirkon ovet, sulattivat sen jonkun ajan kuluttua
itseensä.
Vuonna 1908 alkoivat ensimmäiset kontaktit
Englannin kirkon ja Ruotsin kirkon välillä, jotka myöhemmin johtivat täyteen
keskinäiseen yhteyteen. Ensimmäiset yhteiset piispanvihkimykset tapahtuivat
vuonna 1929 Upsalassa ja vuonna 1927 Canterburyssa. Ne eivät jatkuneet vuosina
1959-1976. Tämä johtui papittarien tulosta Ruotsiin. Mutta kun Englannin kirkko
oli yhtynyt viralliseen ruotsalaiseen näkemykseen, yhteiset piispanvihkimykset
alkoivat uudelleen. On tietysti ilmeistä, että apostolisen seuraannon
(suksession) olemassaolo Ruotsin kirkossa on ollut pääsyy anglikaanien
lähestymiselle. Jos käännämme kysymyksen toisin päin ja kysymme, miksi
ruotsalaiset vastasivat myönteisesti tähän lähestymiseen, on meidän kohdattava
kaksi merkittävää voimaa. Ensiksi, ruotsalaiset eivät tietenkään olleet
immuuneja yleistä kehitystä ja opillisen kristinuskon yleistä hajoamista
vastaan, mikä oli hallinnut teologista maailmaa niin kauan aikaa. Toiseksi,
heillä oli keskuudessaan henkilö, joka aikoi luoda maailmanlaajan ekumeenisen
liikkeen, tuleva arkkipiispa Nathan Söderblom (1866-1931). Hän oli äärimmäinen
teologinen modernisti, joka yhden ihailevan elämäkertakirjoittajansa,
Linköpingin piispa Tor Andraen, mukaan pani käytäntöön kristinuskon täydellisen
uskonpuhdistuksen “sulkien pois kaiken yliluonnollisen”. Söderblom itse saattoi
lausua, että kristinusko, siten kuin me tunnemme sen kirkon historiasta ja sen
uskontunnustuksista, oli “tuhon oma”. Ainoatakaan pyhän Raamatun kirjainta ei
jätetty jäljelle. Söderblom halusi korvata tämän entisen kristinuskon kahdella
korvikkeella. Ensimmäinen oli mystiikka, kristillinen ja ei-kristillinen. Tästä
johtui hänen suuri kiinnostuksensa Ruotsin pyhään Birgittaan ja tämän mystisiin
ilmestyksiin. Toinen oli ekumeeninen liike, jonka tuli käyttää vakiintuneiden
kirkkojen vaikuttavia rakenteita, niiden katedraaleja, liturgioita ja virkoja
saadakseen osan poliittisessa elämässä, mikä oli uuden uskonnon uusi tehtävä
“kaiken yliluonnollisen” häviämisen jälkeen. Tässä rajoittamaton kirkollinen
yhteys tuli ehdottoman välttämättömäksi. Tässä me löydämme syyn siihen, miksi
meidän ei sallita kuulla ainoatakaan kirkollista yhteyttä koskevaa todistuksen
sanaa kirkkoisien ja uskonpuhdistajien huulilta. Jokainen viite sellaisen uskon
olemassaolosta merkitsee sen oven avaamista, jonka pysyminen suljettuna on
välttämätöntä tämän päivän ekumenisteille.
Vaatimus keskinäiseen yhteyteen tänä päivänä
ei koskaan pysähdy, vaan se välttämättömästi jatkuu kunnes harjoitetaan
rajoittamatonta keskinäistä yhteyttä. Kun Saksan luterilaiset olivat
hyväksyneet reformoidut alttareilleen, heidän täytyi pian hyväksyä myös
metodistit, baptistit ja mennoniitat. Tämä on luonnollista, koska kaikkien
nykyisten kirkollista yhteyttä koskevien neuvottelujen ennakko-olettamus on,
ettei ole olemassa mitään varmaa totuutta, että me elämme pimeydessä, jossa
jokainen väite totuuden omaamisesta on moraaliton. Niinpä Canterburyn
arkkipiispan lähettiläät, jotka kolkuttavat Riigan tuomiokirkon ovia, eivät ole
tulleet tehdäkseen teistä anglikaaneja eivätkä saadakseen teidät uskomaan The
Common Prayer Book- kirjan mukaisesti. He ovat täällä kertoakseen teille sen,
minkä jo Luther näki olevan todellinen motiivi Martin Bucerin, anglikanismin
isoisän, takana: että jokainen tulee autuaaksi omalla uskollaan. Tätä vastaan
meidän täytyy pitää lujasti kiinni Lutherin kehotuksesta Frankfurt am Mainin
kristityille säilyttää aidattu, tunnustuksellinen alttari eikä antaa “jokaisen
mennä kuulustelemattomana sakramentille, kuten siat ryntäävät kaukalolle.
Sellaisen seurakunnan me jätämme hurmahengille. Ja tämän me olemme saaneet
kristikunnan alusta”.
Riigassa, Latviassa,
20.-21.5.1996 pidetyn kaksiosaisen luennon jälkimmäinen osa. Ensimmäinen osa
julkaistu tämän lehden numerossa 5/98.