- kehitysoppi ei
mahdu Raamattuun
Pekka Nisula,
Teuva
“Uskon kautta me
ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan sanalla, niin että se, mikä
nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä” (Hebr.11:3)
Professori Osmo
Tiililä totesi aikoinaan, että niin kauan kuin teologia pitäytyy esittämään
yleistä luomisuskoa, sillä on työrauha, mutta kun teologia astuu askeleenkin
pidemmälle yrittäen perustautua 1.Moos.1:een, on jouduttu vaaravyöhykkeelle.
Hengellisessä sodankäynnissä erästä päätaistelua käydään tänä päivänä
luomiskäsityksen ja kehitysopin välillä. Useimmat ihmiset eivät edes ole
kuulleet tai tulleet ajatelleeksi, että vallitsevassa tilanteessa voisi olla
jotain ristiriitaista - kun esim. luopunut teologia perääntyy jatkuvasti
luonnontieteiden edeltä tällä alueella. Kysymys maailmankaikkeuden sekä elämän
ja ihmisen alkuperästä on kristinuskon kannalta elämän ja kuoleman kysymys.
Luomisusko muodostaa perustan sekä lupauksen. Sille rakentuu kaikki, mitä
Jumala myöhemmin luoduileen tekee. Jos Aadamin syntiinlankeemusta ei ole
tapahtunut, niin ihmistä ei tarvitse pelastaa mistään ja Kristus vuodatti
ristillä verensä turhaan. Jos Mooseksen kirjoituksia ei uskota, niin Kristuksen
sanoilla ei ole merkitystä. Ilman luomista ei ole kristinuskoa. Emme voi
missään tapauksessa syrjäyttää 1.Moos.1:tä, herättipä se tutkimukselle miten
vaikeita ongelmia tahansa. Luomisoppi ei ole vain helluntailaisten kannattama
oppi, vaan Raamatun arvovaltaan pitäytyvien kristittyjen hyväksymä, siis tunnustuksellisten
luterilaisten kannattama oppi. Luonnontiede on nähnyt paljon vaivaa
osoittaakseen luomisopin arvottomuuden luonnon selityksenä. Kehitysopin
vaiheilla käyty kädenvääntö on osoittanut sen, että asiatodisteiden loppuessa
turvaudutaan propagandistisiin hyökkäyksiin. Luomisuskon edustajat kyltitetään
epätieteellisiksi fundamentalisteiksi ja reaganilaisiksi tai USA:n
äärikristittyihin verrattaviksi puuhailijoiksi.
Ajatus
evoluutiosta ei ollut Darwinin keksintö, vaan monet tiedemiehet ja filosofit
uskoivat siihen jo ennen hänen aikaansa. Muinainen kreikkalainen Anaximandres
opetti ihmisen kehittyneen kalasta. Empedokles esitti ihmisen polveutuvan
kasveista. He eivät kuitenkaan saavuttaneet yleistä hyväksyntää, koska jatkuvan
alkusynnyn arveltiin selittävän elämän synty (mudasta ja limasta syntyy
jatkuvasti uutta elämää - Aristoteles). Tämän vasta viime vuosisadalla Pasteur
osoitti mahdottomaksi. Kehitysoppi jäi vuosisadoiksi alkusyntyteorian varjoon.
1700-luvun lopulla kehitysajatukset nousivat uudestaan pinnalle. Darwinin
isoisä, Erasmus Darwin, ja Jean Baptiste de Lamarckin ottivat
evoluutioajatuksen uudelleen esille. Lamarckinin mukaan kaikki elämässä
tapahtuva on liikettä. Sen avulla edistyy kehitys yksilöissä ja näissä saavutetut
ominaisuudet periytyvät jälkeläisille. Georges Cuvier vastusti heidän
teorioitaan katastrofioppinsa perusteella, minkä on katsottu kuitenkin
edistäneen darwinismia. Hänen ansiostaan evoluutioteoria pysyi kuitenkin
syrjässä vuosikymmeniä. James Hutton ja sir Charles Lyell esittivät upouusia
ajatuksia maan kehityksestä. Lisäksi Hutton opetti, ettei elollinen kehitys ole
vielä loppunut. Em. vaikutuksesta evoluutioteoria on saanut alkunsa ja
muodostunut jo satoja vuosia ennen Darwinia - hän vain kokosi teorian osat ja
keräsi todistusaineistoa ajatuksiaan tukemaan. Vuonna 1859 julkaistu Lajien
synty meni hyvin kaupaksi. Vielä vuosi jälkeenpäin koko tieteen maailma
kuitenkin vastusti Darwinia. Hänen ajatuksensa tulivat yleisesti
hyväksyttäviksi vasta Thomas Henry Huxleyn kautta, joka otti tehtäväkseen
Darwinin teorian puolustamisen. Darwin sai teoksensa ilmestymisen jälkeen
paljon sekä puoltajia että vastustajia. Evoluutio-opin leviämiseen maanvyöryn
tavoin vaikuttivat mm. seuraavat seikat: 1) Darwinin esittämä todistusaineisto
näytti tukevan alkuvaiheessa hänen ajatuksiaan, 2) huomattava osa kristillistä
kirkkoa antoi heti periksi ja julisti, että luomiskertomuksen ja kehitysopin
välillä ei ole ristiriitaa. Darwinismin vyörytys ei kuitenkaan saanut temmattua
kaikkia tiedemiehiä luonnontieteen alalta mukaansa.
Maassamme
kehitysajatuksia esiintyi jo 1869, jolloin F.L.Schaumann kirjoitti darwinismin
tieteelliset perusteet (kylläkin huonot). Vuonna 1872 luonnontieteilijä
A.J.Melan esitelmä ihmisen synnystä kannatti myös darwinismin oppeja. Hän
kuului niihin ylioppilaspiireihin, jotka taistelivat uskonnollisia arvoja
vastaan. Historian professori E.G.Palmenin mukaan olisi nyt ollut helppo
hävittää uskonto, mutta vaikea rakentaa korvaavaa uutta moraalista
katsomustapaa. Eläintieteen professori J.A.Palmenilta (evoluutioteorian
suomalainen edustaja) ilmestyi runsaasti darwinismia puolustavia kirjoituksia.
Muista evoluution puolustajista 1880-luvulla mainittakoon kasvitieteilijä
F.R.Elfing (Raamatun ivaaja), R.Tigerstedt ja Minna Canth. E.Erkko hyökkäsi
erityisesti luomisoppia vastaan. Luomisuskoa maassamme puolustivat S.Topelius,
J.V.Snellman, E.Lönnroth ja Y.Yrjö-Koskinen. Mutta koska heidän työnsä
painopiste ei ollut luonnontieteessä, he eivät pystyneet muodostamaan kovinkaan
suurta vastapainoa kehitysfilosofialle ja voitto oli maassamme helposti
saavutettu. Pitäytyminen Raamattuun tarjosi tehokkaimman vastuksen tätä
kielteistä virtausta vastaan.
Kehitysteorioiden
avulla on pyritty selittämään mm. uskonnon alkuperää eli uskonnon kehitys on
selvitettävä psykologian laeilla, sillä kehitysajattelussa uskonto on
kehityksen lakien alainen siinä missä muutkin. Kristinuskokaan ei ole
ehdotonta. Teologiaan tätä sovellettiin alkamalla puhua monijumalaisuudesta
lähtökohtana kristinuskossa. Freud katsoi syyllisyyden tunteen periytyneen
ihmiselle apinalauman kieroonkasvaneista perhesuhteista. Filosofiassa
kehitysoppi on vaikuttanut ajatteluun ja etiikkaan. zsche julisti aineellista
elinvoimaa ja hengissäselviytymistä ainoina merkittävinä arvoina ja syytti
kristinuskoa kehityksen jarruttamisesta. Marx näki Darwinin kirjassa
kuoliniskun Jumalalle. Marxilainen biologia perustui hankittujen ominaisuuksien
periytymiseen. Natsien evoluutioerehdykset on jo yleensä tajuttu, kommunismin
evolutionistinen pesänselvitys on vasta alkuvaiheissaan.
“Darwin selittää
korkeimman kehityksen kasvi-ja eläinmaailmassa siten, että ns. olemassaolon
taistelussa elolliset olennot säilyvät ja niiden ominaisuudet voivat periytyä
jälkeläisille, jotka parhaiten soveltuvat siihen ympäristöön, jossa ne elävät.
Tätä nimitetään luonnon valinnaksi vastakohtana sivistyneen yhteiskunnan
keinotekoiselle valinnalle. Milloin on kysymys ihmisen kehityksestä,
inhimillisen hengen kehitys kahlehtii yhä keinotekoisemmin luonnon elinehdot
perinnöllisyyteen nähden. Sopimattomat ja sairaalloiset yksilöt, jotka
luonnossa tuhoutuisivat olemassaolon taistelussa, säilyvät ja vieläpä saavat
hoitoa lääkäreiden taitojen ja helpottuneiden elinehtojen ansiosta. Luonnossa
luonnonkansojen keskuudessa joutuu kaikki sairaalloinen ja elämään kelpaamaton
perikatoon. Emme voi palauttaa luonnollisia elinehtojamme, mutta voimme
vastustaa keinotekoisen ympäristön vaikutusta keinotekoisella valinnalla
harjoittamalla rotuhuoltoa, joka lopulta johtaa samaan tulokseen, esim.
hedelmättömäksi tekeminen voi tapahtua röntgen-ja radiumsäteillä sekä myös
raskauden keskeyttämisellä. Ihmisrodut ovat luonnolliselta muuttumattomalta
olemukseltaan niin erilaisia, että alin rotu on lähempänä kehittynyttä
eläinrotua kuin ihmisroduista ylintä. Rodun ja veren puhtautta on säilytettävä
ja kehitettävä kaikin mahdollisin keinoin. Kaikki, mikä johtaa tähän tulokseen,
on sallittavaa” ((Saksan) valtakunnan ja Preussin sisäasiainministeriön
terveydenhoito-osaston ent. johtaja lääketieteen tohtori Arthur Gütt).
“Uskonto on
riippuvainen laeista ja se on muokattava niiden mukaisesti”. “On olemassa vain
elävien elimistöjen maailma, kaikki olennot, myöskin ihminen, ovat elimellisen
maailman ajoittaisia ilmenemismuotoja”, kuuluivat myös heidän
(kansallissosialistien eli natsien) väittämiinsä.
Ihmisen
ihannointia korkeimpana edustavat kompastuivat siihen, että ihminen ei ole
ollut niin ihailtava kuin on ajateltu eivätkä kansat niihin kiinnitettyjen
toiveiden mukaisia. Tämä sai Nietschen rajoittamaan ihannoinnin muutamaan
valioyksilöön - loput olivat halveksittavia ja olivat olemassa vain
valmistaakseen tietä valioyksilöille, joissa ihmisyyden korkeus tulee näkyviin.
Kansallissosialistit edustivat tätä käytännössä, kansallissosialismin romahdus
merkitsi sitten idealistisen ajattelun loppua.
Evoluutio ei ole
yksinomaan darwinismia, vaan se on aina ollut keskeinen osa sitä
ajatusmaailmaa, joka pyrkii torjumaan persoonallisen Jumalan. Kristillisen
kirkon ja teologian lähtökohtana ei saa olla kulloinenkin tieteen filosofia,
vaan Jumalan ilmoitus Raamatussa. Kirkon tehtävänä on osoittaa Raamatun
ehdottomasta auktoriteetista käsin, missä tieteellinen maailmankuva on pielessä
ja selittää Raamattua luterialaisen Raamattu-periaatteen pohjalta, että kaiken
lähtökohtana on Kolmiyhteisen Jumalan luomistyö ja lähtien siitä, että kaikki
luotiin tyhjästä, ei tapahtunut ikuisen materian hahmottumista Jumalan
vaikutuksesta (materia ei ole ikuinen). Se sulkee pois spekuloinnin kaaoksesta,
aineesta, jonka olisi täytynyt olla olemassa ennen kuin Jumala loi
(kaaos-teoria on muinaisegyptiläinen uskomus). Ei ollut alkumateriaa eikä
alkuräjähdystä (räjähdys synnyttää epäjärjestystä!). Luominen tyhjästä torjuu
myös evolutionismin, joka noudattaa periaatetta, että tyhjästä ei tule mitään.
Evoluutio sulkee
pois Raamatun ajatuksen, että Jumala on ennen kaikkea ja että Hän on luonut
kaiken tyhjästä sanallaan. Luominen tyhjästä torjuu myös Aristoteleen
käsityksen materian ikuisuudesta. Maailma ei olem myöskään vuotanut Jumalasta
(uusplatonismi). Eikä se ole myöskään syntynyt sattumalta, kuten Epikuros
esittää. Evoluutio on paluuta kreikkalaiseen luonnonfilosofiaan. Se, että
tyhjästä ei tule mitään, on näennäistieteellisiin vaatteisiin puettua
metafysiikkaan. Luomisen väline oli sana, syy oli Jumalan vapaa rakkaus sekä
tarkoitus Jumalan kunnia. Jumalalla ei ollut mitään luomisen pakkoa, sillä
Jumala ei tarvinnut maailmaa. Maailman alku on ajassa ja se ei ole ikuinen.
Ikuisen luomisen ajatus merkitsee kristillisen ajattelun itämaistamista, on
hylätty ilmoituksesta saatu rajoitus, alku ja loppu, ja siirrytty intialaisiin
ajatusmalleihin. Kehitysopillisella meliorismilla (ajattelu, jonka mukaan
maailmaa ei pidetä hyvänä eikä pahana, vaan sellaisena, jota voidaan ihmisen
toiminnalla parantaa) ei ole juurta luomakunnan alkujärjestyksenä. Se julistaa
maailman ainaista välttämätöntä paremmaksi kehittymistä. Raamatun luomisen eteneminen
alemmasta ihmiseen ei ole sama kuin evoluution. Raamattu ei tunne Jumalan
passiivisen läsnäolon prosessia, vaan Jumalan, joka toimii. Teistinen evoluutio
(Jumala loi kehityksen kautta) ei ole Raamatun mukainen. Kasvienhan olisi
pitänyt olla olemassa kauan ennen aurinkoa. Raamatun oppi on luominen kuudessa
päivässä. Jumala loi kasvit ja eläimet lajinsa mukaan. Jumala antaa jokaiselle
siemenelle sellaisen ruumiin kuin tahtoo. Ihmistä ei luotu eläimeksi,vaan
Jumalan kuvaksi, vallitsemaan eläinmaailmaa. Ihmisen luomista edelsi
Kolmiyhteisen Jumalan neuvonpito ja luomisessa hänen sieraimiinsa puhallettiin
elämän henki. Ihmisestä tehtiin lähes jumalallinen olento, joka seppelöitiin
kunnialla ja kirkkaudella. Hän oli kuolematon. Luotujen synty, olemassaolon jatkuminen
perustuu yksinomaan Jumalan herkeämättömään vaikutukseen, ei luotujen
omavaraiseen toimintaan, Kol.1:17. Näin tulivat valmiiksi taivas ja maa
kaikkien joukkoinensa, eikä esim. mitään yli-ihmistä ole odotettavissa.
Kehitysopin
läpäisyvoima teologiassa
Liberaali
kristinusko on myös täysin omaksunut kehitysajattelun kuten käy ilmi esim.
lukion uskonnon oppikirjasta: “Uskonnon avulla ihminen mieltää paikkansa
maailmankaikkeudessa. Ainoana lajina juuri ihminen kykenee oivaltamaan oman
olemassaolonsa ja esittämään näitä kysymyksiä. Tämä erottaa ihmisen kaikista
muista evoluution, lajien kehityksen, luomista olennoista”. Evoluutioteoria ja
liberaaliteologit ovat onnistuneet tuhoamaan Raamatun arvovallan tavallisen
ihmisen silmissä. Näin Raamatulta riistetään sen arvo historian kuvauksena.
Tämä on seurausta kehitysopin hengessä tapahtuvasta eksegeesistä. Ihmisen
kuvittelevat saaneensa evoluutioteoriasta tieteellisen oikeuden kapinoida
Jumalaa vastaan. Teologian luopumuksen kasvot esiintyvät paljolti tällä
alueella - selitetään luomiskertomus itämaiseksi myytiksi, kuten E.G.Gulin
(ent. Tampereen piispa). Emil Brunner ja Paul Tillich lisäävät siihen vielä
syntiinlankeemuskertomuksen. A.Hjelt (ent. eksegetiikan professori Helsingissä)
menee vielä pitemmälle selittäessään patriarkkakertomusten olevan totuuden ja
tarujen sekoitusta. Erityisen vaikea on luominen kuudessa päivässä. Esimerkiksi
prof. Aapeli Saarisalo kirjoittaa: “Sana ´päivä´ merkitsee muuallakin
Raamatussa aikakautta tai ajanjaksoa. Aamusta ja illasta puhuttaessa voidaan
tarkoittaa vain sitä, että kullakin aikakaudella on selvä alkunsa ja loppunsa”.
Bo Giertz sanoo: “Seitsemän luomispäivää on mitattu Jumalan eikä meidän
aikamittojemme mukaan”. Aksel Valen-Sendstad taas lausuu: “On todennäköistä, että
kuusi päivää on kirjallinen tyylikeino. Ensimmäisen Mooseksen kirjan lukujen
1-2 luomiskertomukset eivät ole pyrkineetkään tyydyttämään luonnontieteen
vaatimuksia vaan toteamaan Jumalan luomistyön ja sen olemuksen. Antti Pietilä
sanoo: “Luomiskertomus voi aatteellisesti, ei yksityiskohdin, lähestyä
luonnontiedettä sen ponnistellessa täydelliseen tietoon. Luomiskertomus on
määrätyn maailmankuvan pohjalta syntynyt”. J.R.W.Stott sanoo: “Harvat kristityt
enää kuvittelevat, että luomispäivät olisi tarkoitettu täsmällisiksi 24 tunnin
jaksoiksi. Omasta puolestani en näe missään kohdin voittamatonta ristiriitaa
kehitysopin ja luomiskertomuksen välillä”. Teististä evoluutiota edustava Bengt
Hägglund sanoo: “Itse asiassa ei ole mitään estettä sille, että kehitysajatus
yhdistetään Raamatun luomiskäsitykseen; missään kohdassa ei väitetä, että lajit
luotiin yhdellä kertaa. Päinvastoin jo kuuden päivän työn kuvauksessa on
aikajärjestys, joka jossain määrin vastaa sitä elävien olentojen kehityksen
sukupuuta, joka kehityshistoriasta on tiedossamme”. Lennart Pinomaa: “Raamattu
ei ole luonnontieteen oppikirja. Oppi Raamatun erehtymättömyydestä asetttaa
nykypäivän kristityn sovittamattomaan ristiriitaan luonnonlakien kanssa ja
rikkoo siten hänen elämänsä eheyden”.
Termi biologinen
evoluutio sisältää seuraavaa: 1) aine järjestäytyi itsestään (kemiallinen
evoluutio) tasolle, joka riittää pitämään elämää yllä, 2) alkusolut kehittyivät
edelleen nykyisen kehitysopin mukaiseen sukupuuhun - aikaa tähän katsotaan
kuluneen miljoonia vuosia, 3) kaikki on tapahtunut sattuman ja luonnonlakien
vaikutuksesta, se “vain tapahtui”, 4) elämän muodot kehittyivät alkusolusta
spontaanisti luonnonvalinnan auttamana, 5) sattumanvaraiset mutaatiot tai
kemialliset muutokset geneettisen koodin rakenteessa ovat käyttövoimana
orgaaniselle evoluutiolle kaikilla elämän tasoilla, 6) evoluutio pyrkii
selittämään geneettisen koodin muodostumisen DNA:n kemiallisista osista ilman
kromosomin molekyylin ulkopuolella olevaa geneettistä ajatusta eli
informaatiota (esim. kirjan teksti syntyisi paperimolekyyleistä). Käsitteistä
´mikroevoluutio´ tarkoittaa lajin sisällä tapahtuvia muutoksia ja
´makroevoluution´ otaksutaan johtavan lajien välisten rajojen ylittämiseen,
mikä tarkoittaa geneettisen informaation laadullista ja määrällistä kasvua
SATTUMAN ja valinnan avulla.
Kehitysoppiin
uskotaan siitäkin huolimatta, vaikka luonto ei siihen mukaudu. Tiedetään, että
sen testattavuus on olematon ja että siinä turvaudutaan sekä perustaudutaan
loputtomille olettamuksille. Syyksi ei riitä se, että siitä saadaan ainakin
näennäinen viitekehys muuten hajanaisiksi jääviin fysiikan, kemian ja biologian
havaintoihin. Yleisesti on tiedossa, että esim. fossiililöydöt (muinoin
eläneiden otusten kivettyneitä jäännöksiä) eivät tue asteittaista, hidasta
lajista toiseen tapahtunutta kehitystä - puuttuvat renkaat todella puuttuvat.
Eläinten peruslajit eivät ole muuttuneet. Kasvien pääryhmät ilmaantuivat äkkiä
ja ilman välimuotoja, pysyivät erillisinä ja hävisivät kerroksista suurin
piirtein samannäköisinä kuin ne niihin ilmestyivät. Fossiileja ei nykyään
juurikaan muodostu. Fossiileista ei ole löytynyt ainoatakaan selvää näyttöä
kehittymässä olevasta uudesta rakenteesta eikä fossiilien sijainti
kerrostumissa ole aina sama (välivaiheet selkärangattomista selkärankaisiin
puuttuvat tyystin).
Todisteena oleva
luonnonvalinta ei tuota yhä korkeampia elämän muotoja, vaan se sallii jo
voimassaolevista kulloinkin vallitsevissa oloissa voimakkaimman menestymisen.
Se ei luo uusia muotoja, vaan pyrkii estämään vanhojen katomista. Evoluutiota
ei voi kuvailla sopeutumismekanismiksi, sillä eliöt ovat jo sopeutuneita.
Perimässä olemassa olevien sopeutumismahdollisuuksien kirjo antaa
luonnonvalinnalle olosuhteiden mukaan sopeutumismahdollisuudet. Näiden
mahdollisuuksien täytyy jo olla olemassa geenivarastossa ennen kuin
luonnonvalinta valitsee niistä sopivimman. Se ei selitä uusien ominaisuuksien
alkuperää, koska niiden täytyy olla jo olemassa ennen kuin luonnonvalinta
valitsee niistä sopivimman. Tätä sanotaan lajin puitteissa tapahtuvaksi
muunteluksi. Jalostus on älyn ohjaamaa toimintaa, mitä luonnonvalinta ei ole.
Jotta luonnonvalinta toimisi kuten jalostus, sitä ohjaamassa pitäisi olla äly.
Se ei pysty selittämään, miksi esim. koiran geenit sisältävät huomattavan
rotuvalikoiman.
Elävän
järjestelmän kaksi perusosaa ovat valkuaisaine- ja perimämolekyylit -
perimämolekyyli siirtyy polvesta toiseen. Siihen on kirjattu kaikki
erityispiirteemme. Ne muodostavat elämän perusrakenteen. Kaikkea säätelee siis
tämä DNA-molekyyli, joka muistuttaa rakenteeltaan helminauhaa. Jokaisessa
solussa on 2 metriä tätä nauhaa, ja se kertaa ihmisen solujen määrä, satoja
miljoonia kappaleita, niiin saadaan kokonaispituus ihmistä kohden. Informaation
luonteeseen kuuluu, että se sisältää lähettäjän, vastaanottajan ja mielekkään
sanoman. Se välitetään sopimuksenvaraisten merkkien avulla, ja siksi sen täytyy
olla älyn tuottamaa. Aine itsessään ei sisällä taipumusta tuottaa
informaatiota. Luonnontiede ei ole osoittanut, että sattuma kykenisi
suunnittelemaan ja rakentamaan uusia, monimutkaisia elimiä sekä fysiologisia
toimintoja. Evoluution kannalta ongelma on myös se, että kromosomien lukumäärä
on eräällä sammakkoeläimellä suurempi kuin ihmisellä. Geneettisen koodin alkuperä
on muna vai kana-ongelma, sillä proteiinien muodostus riippuu DNA:sta. DNA:ta
ei voi kuitenkaan valmistua ilman jo olemassaolevia valkuaisaineita. Ei ole
selitetty, miten DNA voi syntyä itsestään eikä tiedetä, mistä tämä
(informaatio)kieli on tullut.
Mutaatiot
(geenien sattumanvaraiset muutokset, jotka aiheutuvat säteilystä ja
kemiallisista vaikuttajista) ovat pääasiassa haitallisia, sairauksia ja
epämuodostumia aiheuttavia. Vain perimämolekyylissä tapahtunut muutos periytyy
ja jos se on liian suuri, ei jälkeläisiä tule. (Lisääntyminen ei onnistu eri
lajien välillä). Ne ovat harvinaisia eivätkä ne tuota uusia elinvoimaisia
geenejä. Geenimutaatiot ovat olemassaolevan aineiston uudelleensekoittumista.
Kehitysopin
kannalta maapallon on oltava vähintään miljardeja vuosia vanha. Kaikki
maapallon iän mittaukset perustuvat ajatteluun, jonka mukaan kaikki on aina
tapahtunut nykyisellä nopeudella eikä ole ollut suuria luonnonmullistuksia.
Radioaktiivisissa menetelmissä käytetään hyväksi ko. aineiden puoliintumisaikoja,
joka tarkoittaa aikaa, jonka kuluessa puolet lähtöaineesta on muuttunut
toiseksi aineeksi. Tällä perusteella on sitten yritetty määrittää
radioaktiivisen aineen ikää. Siinä ei kuitenkaan voida varmasti tietää
lähtötilannetta ainemäärien osalta, eikä sitä, kuinka paljon aineiden määrä on
aikojen kuluessa kivessä muuttunut. Radioaktiivisen mittauksen tulos syntyy
siitä, että aikamäärät, joita menetelmä antaa, sopivat yhteen muilla tavoilla
varmistettujen aikamäärien kanssa (johtofossiilit). Esimerkiksi tutkitaan,
millaisia fossiileja kerrostuma sisältää, sitten määritellään kerrostuman ikä
näiden avulla. Se perustuu kehäpäätelmänä sille olettamukselle, että evoluutio
on totta.
Meteoriitti-ja
avaruuspölyn sataminen on vakio. Ennakkolaskelma pölyn määrästä kuun pinnalla
oli 60 metriä, mutta todellisuudessa määrä oli vain muutamia senttejä.
Maapallon pinnan eroosio olisi miljoonassa vuodessa huuhtonut mantereet mereen
jne. Ei siis ole mitään ehdotonta keinoa määritellä maan ikää. Evoluutioteoria
tarvitsee myös hypoteesin alkusynnystä. Fysiikka ja kemia eivät kuitenkaan
pysty selittämään alkusyntyä elottomasta aineesta, valtavin aukko onkin
elottoman aineen ja elävän solun välillä. Ihminen ei kykene tekemään elävää
solua eikä entsyymejä. Solussa niitä tunnetaan yli tuhat. Soluissa on em.
geneettinen kieli järjestelmä, joka lukee, muistaa ja tulkitsee tätä kieltä.
Solussa on ohjausjärjestelmä, automaattiset kokoonpanolinjat, laadun valvonta;
siinä korjataan virheitä, siinä on voimalaitos, naapurisolujen tunnistus,
jätteiden käsittely, kellokoneisto, vihollisen tunnistus ja puolustusvoimat.
Kaiken kaikkiaan solu on äärettömän monimutkainen rakenteeltaan ja
toiminnaltaan. Tiede voi vain kuvailla solun toimintaa. Koska tieteen tulokset
täytyy tulkita, välittyy tulkitsijan maailmankuva automaattisesti tuoden
mukanaan subjektiivisen elementin. Luonnontieteitä kiusaa se, että väitetään
tiedettävän asioita, joita ei tiedetä. Vaarana on, että tieteen filosofisessa
ja ideologisoivassa ylärakenteessa käytetään tutkimustuloksia enempään kuin ne
on tarkoitettu; juuri tästä on kyse kehitysopissakin. Se ei ole itsessään
luonnontieteen tulos, vaan se on maailmankatsomus, elämän tarkoituksen
filosofia, joka pyrkii selittämään kaiken alkuperän ilman Jumalaa.
Kristinuskossa lähdetään taas siitä, että luomistapahtuma on yliluonnollinen
Jumalan suorittama kertakaikkinen teko.
Lähteet:
Dosentti Matti Leisolan esitelmät ja
haastattelut
A.E.Wilder Smith: Luonnontieteet eivät tunne
evoluutiota. WSOY 1981.
LL Pekka Reinikaisen kirjallinen tuotanto
- Pekka Nisula: Jumala loi taivaan ja maan - kehitysoppi ei mahdu Raamattuun (4/96)