Hannu Lehtonen,
pastori
1. Pyhän
Hengen kaste
Karismaattinen
liike opettaa ns. Pyhän Hengen kastetta. Sillä tarkoitetaan uskovan erityistä
kokemusta Pyhästä Hengestä. Sen tunnusmerkkinä on yleensä pidetty
kielilläpuhumista.
Perinteisen
karismaattisen/helluntailaisen kaavan mukaan ihmisestä tulee ensin uskova ja
sen jälkeen myöhemmin hän saa kyseisen kokemuksen.
Oppi Pyhän
Hengen kasteesta jakaa kristityt väistämättä A- ja B-luokkaan. A-luokan
muodostavat ne, joilla on mainittu kokemus, B-luokan ne, joilla ei sitä ole.
Raamatussa kristittyjä ei missään jaeta kahteen luokkaan, vaan sanotaan: “sillä
me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi ... ja kaikki
olemme saaneet juoda samaa Henkeä” (1. Kor. 12:13).
Oppi Pyhän
Hengen kasteesta pitää sisällään käsityksen, että yksinkertainen usko
Jeesukseen Vapahtajana on tosin kristillisyyden alkuaste, mutta siitä on
edettävä eteenpäin. Tämä merkitsee tosiasiallisesti poikkeamista
raamatullisesta opista pelastuksesta yksin armosta, yksin Kristuksen tähden,
yksin uskon kautta.
Karismaattisen
liikkeen opetus Pyhän Hengen kasteesta ohjaa ihmisten mielenkiinnon Pyhään
Henkeen Kristuksen sijasta. Tämä on täysin vastoin sitä, mitä Jeesus sanoo:
“Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän Isän tyköä, totuuden Henki,
joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta” (Joh. 15:26);
“Hän on minut kirkastava” (Joh. 16:14).
Oppi Pyhän
Hengen kasteesta murentaa kristillisen kasteen merkityksen. Kasteen
asetussanojen mukaan meidät kastetaan “Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen”
(Matt. 28:19). Jeesus sanoo valalla vahvistaen, että kristillisessä kasteessa
synnytään vedestä ja Hengestä: “totisesti, totisesti, minä sanon sinulle: jos
joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan
valtakuntaan” (Joh. 3:5). Apostoli Paavali vakuuttaa, että Pyhä Henki
vuodatetaan kasteessa runsaasti kristittyihin: “mutta kun Jumalan, meidän
vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi, pelasti hän meidät, ei
vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan
uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän
runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta ...
tämä sana on varma” (Tiit. 3:4-6,8).
2. Merkit ja
ihmeet
Karismaattinen
liike painottaa ihmeitä ja merkkejä. Tunnettu amerikkalainen karismaatikko,
John Wimber, on kirjoittanut kirjan Power Evangelism (suom.
Voimaevankeliointi). Hänen yksi keskeinen ajatuksensa on, että jotta
evankeliumin eteenpäinviemisessä olisi todellista ´poweria´, voimaa, sen täytyy
tapahtua ihmeiden ja merkkien avulla. Pelkkä Jumalan sanan julistus on
korkeintaan vajavaista evankeliointia.
Raamattu sanoo
sen sijaan, että evankeliumi on Jumalan voima (Room. 1:16). Jumalan sana ei
tyhjänä palaa (Jes. 55:11). Sana rististä on Jumalan voima ja Jumalan viisaus
(1. Kor. 1:18,24). Raamatun ihmeet ja merkit on annettu evankeliumin
vahvistukseksi ja todistukseksi (Hebr. 2:3-4).
3.
Epävarmat merkit
Karismaatikkojen
markkinoimat merkit ja ihmeet eivät ole selviä ja ehdottomia todistuksia.
Karismaattinen liike on syntynyt olennaisesti kielilläpuhumisen ympärille.
Helluntailaisen “dogmin” mukaan jokainen kristitty, joka on saanut ns. Pyhän
Hengen kasteen, puhuu kielillä. Kuitenkin todistettavasti “kielilläpuhumista”
on tavattu myös mm. mormoneilla, spiritisteillä, huumausaineiden käyttäjillä
jne. (V.C.Pfitzner, Pyhä Henki ja armolahjat 1980,134-135). Samanlaisia
esimerkkejä on löydettävissä myös mm. “profetioista” ja “parantamisista”. Kaatamisista
tai ns. Toronton siunauksen “eläintarhailmiöistä” voidaan sanoa suoraan, että
niillä ei ole Raamatun kanssa mitään tekemistä.
Raamattu kertoo
todella tapahtuneista ihmeistä ja merkeistä. Niitä voitaisiin mainita moniakin.
Kaikki ne ovat vastaanväittämättömiä Jumalan todistuksia Hänen sanansa
luotettavuudesta. Raamattu kertoo helluntain kieli-ihmeestä (Ap. t. 2:4).
Kristityt puhuivat oikeita kieliä, joita he eivät ennestään osanneet. Se oli
täysin ymmärrettävää niille, joiden äidinkieli se oli. Raamattu kertoo
sairaiden parantamisesta ja jopa kuolleiden herättämisestä (Joh. 11; Ap. t.
9:40).
4.
Mk 16:17-19
Karismaatikot
vetoavat usein Markuksen evankeliumin loppuosaan: “Nämä merkit seuraavat niitä,
jotka uskovat...” (Mk. 16:17-19). Tällä pyritään perustelemaan
armolahjaopetusta.
Mainitun
Raamatun kohdan käyttäminen osoittaa kuitenkin itse asiassa hämmästyttävää
valikointia. Ovathan mainittuja merkkejä myös myrkkykäärmeiden nostelu ja
kuolettavan myrkyn nauttiminen vaaratta. Apostoli Paavali selvisi
vahingoittumattomana käärmeenpuremasta, mutta kuka karismaatikko haluaa
osoittaa tällaisia merkkejä - lukuun ottamatta erästä yhteisöä USA:ssa, joka on
kokouksissaan harrastanut hengenvaarallista peliä matelijoiden ja myrkkyjen
kanssa.
5. Hyvästit
ymmärrykselle?
Karismaattisuus
merkitsee pääsääntöisesti hyvästejä ihmisen ymmärryksen painottamiselle.
Karismaatikolle tunteet ja kokemukset ovat erittäin keskeisiä. Karismaattisissa
kokouksissa ihmiset suggeroidaan tunnehurmaan, jossa ei tarvitse mitään
ajatella tai arvioida. Ei ihme, että tämän seurauksena ihmiset saadaan uskomaan
mitä hyvänsä ja tekemään mitä tahansa.
Raamatussa
korostetaan kuitenkin päinvastoin voimakkaasti ihmisen ymmärryksen merkitystä.
Tämä on hyvin olennainen asia juuri 1. Kor. 14:ssa, joka on karismaatikoille
tärkeä Raamatun luku. “Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on
rukoiltava myöskin ymmärrykselläni” (1. Kor. 14:15). Ymmärryksen vähättely
johtaa Jumalan kirjoitetun sanan vähättelyyn. Tunnekokemukset painavat enemmän
kuin Jumalan sana.
6. Jatkuva
ilmoitus
Rooman kirkko
opettaa ns. jatkuvaa ilmoitusta. Se tarkoittaa, että Jumala täydentää
Raamatussa antamaansa ilmoitusta myöhemmillä ilmoituksilla. Siksi Raamattu ei
ole vielä Jumalan lopullinen ilmoitus ja kirkon oppeja voidaan perustaa
myöhempään ilmoitukseen, josta Raamatussa ei välttämättä ole riviäkään.
Karismaatikot
ovat samalla linjalla, vaikkakin hieman eri tavalla. Heidän mukaansa Jumala
antaa uusia sanomia ja ilmoituksia näkyjen, sisäisen äänen, unien jne. kautta.
Tottakai karismaatikot myöntävät yleensä, että Jumala puhuu Raamatussa ja että
Raamattu on Jumalan sana ja sellaisena tärkeä kirja, mutta siihen lisätään
heti, että Hän puhuu myös monilla muilla tavoilla. Mielenkiinto kohdistuu tähän
uuteen ilmoitukseen. Tätä kautta Raamattu jää syrjään. Aletaan käytännössä
ajatella, ettei Jumala puhukaan Raamatun kautta, vaan että Hän puhuu ihmisille
suoraan ns. sisäisen sanan kautta.
Kristitty on
kuitenkin sidottu Jumalan pyhään sanaan. Jeesus vakuuttaa, että hänen
opetuslapsiaan ovat ne, jotka pysyvät hänen sanassaan (Joh. 8:31-32). Jumalan
ilmoitus on päättynyt. Siksi nyt on pitäydyttävä apostoliseen sanaan (Joh.
17:20), Raamatun profeetalliseen sanaan (2. Piet. 1:19).
7. “Ei oppi,
vaan kokemus”
Karismaattiselle
liikkeelle on erittäin luonteenomaista opillisuuden vähättely. Eräät
karismaattisen liikkeen johtajat sanovat suoraan, että he toivovat
paavivetoista suurta maailmankirkkoa. On huomattava sekin, että karismaattinen
liike vaikuttaa myös roomalaiskatolisessa kirkossa. Nykyajan ns. ekumeeninen
liike ja karismaattisuus lyövät kättä toisilleen. Paavi Johannes Paavali II
lähetti 9.11.1996 tervehdyksensä kansainväliseen kokoukseen kokoontuneille
katolisille karismaatikoille. Tervehdyksessään paavi viittaa mm.
kiertokirjeeseensä, jossa hän ilmoittaa uskovansa, että Jumala on valmistamassa
suuren kevätajan kristikunnalle vuosituhannen vaihteen lähetessä. Samoin paavi
on ehdottanut, että vuosi 1998 omistettaisiin erityisesti Pyhälle Hengelle.
Paavi näkee selvästi, että karismaattinen liike hyödyttää Rooman kirkon
valtapyrkimyksiä.
Opin vähättely
selittyy helposti karismaattisuuden luonteesta käsin. Karismaatikoille
kokemukset ovat kaikki kaikessa. Siksi oppieroista on turha liikoja murehtia.
Kokemukset yhdistävät; liika opillinen niuhottaminen vain tukahduttaa “Hengen”.
8. Arvostelu
kielletty
Karismaattisessa
liikkeessä ilmenee taipumus kieltää karismaatikko-opettajien arvosteleminen ja
arvioiminen Jumalan sanalla. Tällainen arvostelu on kiellettyä tai ainakin
ei-toivottua. Amerikkalaisella Benny Hinnillä on omassa Floridan temppelissään
jopa yksityinen “vartiokaarti”, jonka tehtäviin kuuluu huolehtia kriitikoista
ja vastaanpullikoitsijoista (Christian News 24.6.1996).
Apostoli Paavali
opettaa päinvastoin, että profeettoja on arvosteltava ts. että seurakunnalla on
oikeus ja velvollisuus arvioida Raamatun valossa sitä, mitä sen opettajat
opettavat. Apostoli Johannes taas kehottaa meitä: “Rakkaani, älkää jokaista
henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta, sillä monta väärää
profeettaa on lähtenyt maailmaan” (1. Joh. 4:1). Berealaiset eivät uskoneet
Paavaliakaan koettelematta hänen opetustaan Raamatun valossa (Ap. t. 17:10).
Jos ei mitään koetella, joudutaan suden suuhun.
9. Apostolin
virka
Karismaatikot
eivät yleensä kiinnitä huomiota apostolien erityisasemaan uuden liiton
kirkossa. Saatetaan puhua “apostolin armolahjasta”, joka voi olla joillakuilla
tänä päivänä eli että apostoleja olisi nykyäänkin. Tämä on väärin. Pietari
sanoi valittaessa uutta apostolia Juudaksen tilalle: “Niin pitää siis yhden
niistä miehistä, jotka ovat vaeltaneet meidän kansssamme ... tuleman hänen
ylösnousemuksensa todistajaksi meidän kanssamme” (Ap. t. 1:21-22). Paavali
sanoo, että Kristuksen kirkko on perustettu apostolien ja profeettojen
perustukselle, kulmakivenä itse Kristus Jeesus (Ef. 2:20). Me olemme
kristittyinä täysin riippuvaiset Jumalan sanasta, joka meille on annettu apostolien
ja profeettojen kautta. Tämä ilmoitus on valmis. Se päättyy Ilmestyskirjaan.
Apostolinen aika on ohi, mutta meillä on apostoliset kirjoitukset
Raamatussamme.
Apostolit itse
korostavat kirjoituksissaan omaa erikoisasemaansa. Paavali puhuu “apostolien
tunnusteoista”, jotka hän oli Korintossa tehnyt (2. Kor. 12:12). Yhden Raamatun
kirjan nimenäkin on Apostolien teot. Apostolit laskivat julistuksellaan ja
kirjoituksillaan pohjan uuden liiton kirkolle ja heidän kauttaan tapahtuneilla
tunnusteoilla on evankeliumin sana vahvistettu (Mk. 16:20; Hebr. 2:4).
10.
Karismaattisuus ja okkultismi
Äskettäin
julkaistiin eräiden henkilöiden yhteinen julkilausuma ns. Toronton siunauksesta
(Perusta 5/1996, s. 256-257). Julkilausumassa tuomitaan kyseinen ilmiö ja sanotaan
mm.: “Vakaumuksemme mukaan Toronto-ilmiö ja uudemmat, rinnakkaiset vaikutukset
ovat osa Jumalan sallimaa eksytystä (Mk. 13:22) ja valmistavat kristikuntaa
luopumukseen. Ilmiöt eivät ole Pyhästä Hengestä, vaikka monet niin uskovatkin.
Ne ovat toisaalta peräisin ihmisen sielun mekanismeista, toisaalta riivaajasta
eli saatanasta. Kohtaamme niissä myös voimistuvan okkulttisen
karismaattisuuden”.
Karismaattisuuden
yhteys okkultismiin (salatiede) on ilmeinen ja käy yhä ilmeisemmäksi, kuten
kyseinen julkilausumakin todistaa. Korealainen Paul Yonggi Cho on tunnettu
julistaja, kirjoittaja ja karismaatikko. Chon teologiaa on moni arvioinut
okkultistiseksi. Cho opettaa ns. visualisointia: ihminen esim. visualisoi eli
kuvittelee mielessään menestyvän kirkon tai aviopuolison kasvot ja tämä näky
sitten muuttuu lopulta todeksi. Tämä muistuttaa läheisesti ns. positiivista
ajattelua, jota meilläkin markkinoidaan. Yhteys Chosta muihin karismaatikoihin
kulkee mm. seuraavaa reittiä: Cho - C. Peter.Wagner (Fuller-instituutti, USA,
Kirkon kasvu-liikkeen pesäpaikka) - John Wimber - “Toronton siunaus” -
karismaattiset ryhmät eri puolilla maailmaa.
11. Lopuksi
Kukaan
Raamattuun uskova kristitty ei kiellä Jumalan ihmeitä ja voimaa. Mutta tästä ei
seuraa, että karismaattinen liike pitäisi muitta mutkitta tunnustaa Jumalan
erityiseksi uudistusliikkeeksi. Kirkon historia opettaa, että uutuus merkitsee
pääsääntöisesti harhaanmenoa. Onkin syytä miettiä, miten on mahdollista, että
kirkko on vuosisatojen ajan tullut toimeen ilman karismaattista liikettä. Mistä
on nyt vasta hiljattain löytynyt uusi valo?
Kaksi todistusta
kristikunnan opettajilta. Kirkkoisä Augustinus (354-430) sanoo selittäessään 1.
Johanneksen kirjettä: “´Pyhä Henki tuli niiden päälle, jotka uskoivat; ja he puhuivat
kielillä´, joita he eivät olleet opetelleet ´sen mukaan mitä Henki heille
puhuttavaksi antoi´. Nämä olivat siihen aikaan tarvittuja merkkejä. Sillä
silloin tarvittiin tuo Pyhän Hengen todistus kaikilla kielillä sen
osoittamiseksi, että Jumalan evankeliumin tuli kulkea kaikilla kielillä koko
maailmaan. Tämä tapahtui todistukseksi ja se lakkasi” (Augustinus, Homilia in
1. Joh. VI,10).
Martin Chemnitz
(1522-86) opettaa: “Muiden ihmelahjojen ohella apostoleilla oli myös tämä:
heidän kätten päällepanemisensa kautta sairaat paranivat (Mk. 16:18) ja Pyhä
Henki annettiin uskoville sellaisten lahjojen kuin kielten ja profetian (Ap. t.
19:6) ulkoisessa ja näkyvässä muodossa. Mutta tämä apostoleille annettu
etuoikeus vahvistaa oppi oli ainoastaan ajallinen”. (Chemnitz, Ministry, Word and Sacraments. An Enchiridion 221, tr. L.
Poellot).
- Hannu Lehtonen: Karismaattinen liike (6/96)