MITÄ JOULU MINULLE
MERKITSEE?
Sakari Meinilä, arkkitehti,
Oulu
En ole kovin ”aikaorientoitunut”, ja yleensä juhlat
kuten syntymäpäivät, promootiot ja erilaiset vihkiäiset eivät suurestikaan saa
minua innostumaan. Tämän vuoksi en osaa paljon intoilla edes kristillisistä
juhlista, enpä edes Joulusta. Joku voi syyttää tällaista asennetta
välinpitämättömyydeksi itse Joulun sanomaa, jopa yleensä koko kristillisyyttäkin
kohtaan. Kysymys kuitenkin on mielestäni pikemminkin siitä, miten ja missä
yhteydessä ilmaisemme itsellemme tärkeitä asioita. Tätä nykyä ajattelen, että
juhlilla on oma tärkeä tehtävänsä myös kristillisen sanoman levittämisessä ja
vakiinnuttamisessa. Martti Luther ei halveksinut vuoden kiertoon liitettyjä
juhlia tai tapahtumia, vaan piti niitä hyvänä keinona muistuttaa ihmisiä
kristillisistä asioista. Ajatuksena lienee ollut, että nimenomaan tavallinen
elämä on tärkeätä kyllästää Raamatun sanomasta muistuttavilla asioilla. Joulu on
vanhastaan luterilaisessa Suomessamme suurin näistä juhlista ja saavuttanut jo
vakiintuneen, institutionaalisen aseman.
Kristinuskon vastustajat ovat myös tajunneet juhlien
merkityksen. Ranskan vallankumouksesta alkaen on pyritty eri yhteyksissä
poistamaan kristillisiä juhlapäiviä ja korvaamaan niitä maallisilla juhlilla.
Tavallaan usein puhutussa Joulun maallistumisessa voidaan nähdä samaa kehitystä
pois juhlan alkuperäisiltä juurilta. Suurissa sanomalehdissä saa lukea juuri
suurten, perinteisesti uskontoomme liitettyjen juhlien aikoina eräänlaisia
vastakirjoituksia, joissa kovasti koetetaan todistella, että Raamatun sanoma
tältä osin on epäluotettava. Joulun aikoihin milloin epäillään Kristuksen
neitseellistä syntymistä, milloin Hänen jumaluuttaan. Näillä kirjoituksilla voi
olla arvaamaton uskoamme rapauttava merkitys. On hyvä tiedostaa tämä todella
olemassa oleva ja jatkuva paine. Luulen, että se usein jää huomaamatta juuri
asian yleisyyden ja tuttuuden vuoksi. Joku voi sanoa: ”Ainahan noita
kirjoituksia (TV-ohjelmia, radio-ohjelmia, elokuvia jne.) on nähty. Eivät ne
uskooni vaikuta sitä tai tätä.” Mutta onko todella niin? Vai onko pikemminkin
niin, että itse asiassa olemme huomaamattamme jo siinä määrin itsekin menneet mukaan tähän henkeen joka aina ja joka
asiassa epäilee Jumalan Sanaa, että emme edes tiedosta sen uskoamme sammuttamaan
pyrkivää vaikutusta? Jos kellun selälläni virtaavassa vedessä, katse
liikkumattomiin pilviin kiinnitettynä, ajaudun virran mukana huomaamatta sen
enempää liikettäni kuin veden liikettä. Mutta jos koetankin ottaa rannalta
jonkin kiintopisteen, ja vastavirtaan uimalla pysyä kohdallani, huomaan veden
virtauksen ja valtavan paineen.
Kristillisten asioiden alettua kiinnostaa minua koin
kerran merkillisen tuntemuksen lueskellessani Raamattua. Kirjan kaikki sivut
olivat ikään kuin pölyn peitossa – epäilysteni muodostaman pölyn, joka esti
minua uskomasta tuskin yhtäkään lausetta. Tapaus jäi mieleeni siksi, että tunsin
miten äärettömän kaukana olin tuon avoimena olevan kirjan sanomaan uskomisesta.
Toivottomalta näytti, että milloinkaan voisin tosissani uskoa ”niin moneen
kertaan vääräksi todistettuun” opukseen. Näin jälkeenpäin ajatellen usein oli
kyseessä hyvin kohtuuton epäilys. Aivan tavallisetkin Raamatun kohdat, joissa ei
puhuttu mitään esimerkiksi ihmeistä tai vaikeista uskonkysymyksistä, tuntuivat
epäilyttäviltä. Olin kuunnellut tai lukenut niin paljon kaikkia epäileviä
mielipiteitä, että Raamattua lukiessani korvissani kajahti vähän väliä ikään
kuin ilkkuvia huomautuksia: ”Ei Jeesus ole voinut kävellä veden päällä!” …
”Raamattu on ristiriitainen!” …”Raamatun maailmankuva on täysin lapsellinen!”
…”Raamatun Jumala on julma hirviö!” Johtopäätöksenä edellä kuvatun tapaisista
ajatuksistani mieleeni tuli tyrmäävän vakuuttavalta tuntuva päätelmä: ”Jos et
voi uskoa Raamatun ihmeisiin, miksi uskot sen lain vaatimuksiin tai uhkauksiin?
Jos jotkin Raamatun kohdat ovat mielestäsi moraalittomia, mikä oikeus Jumalalla
on syyttää sinua ja vaatia tilille teoistasi?”
Aivan oikein! Raamattuhan itsekin todistaa: ”Jos ette
usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun
teille taivaallisista?” (Joh.3:12) Näin sanoi Jeesus Nikodeemukselle.
Raamattu todistaa, että on olemassa suora yhteys
Raamattuun luottamisen ja Jeesuksen pelastusta koskevien opetusten välillä.
Ellemme usko Raamatun kertomuksien olevan tosia, emme usko myöskään sen
eetillisten vaatimusten ja Jumalakuvan olevan tosia.
Nämä epäilykset on kohdattava avoimesti ja on huomattava
tarkastella myös niiden perusteita. Jos olemme laiskoja tässä suhteessa, olemme
piankin suurissa vaikeuksissa uskonelämässämme. Oikeastaan meitä eivät ehkä
niinkään voita sellaiset epäilykset, jotka selvästi tiedostamme. Tällöinhän
voimme asettaa itse nämä epäilykset kyseenalaisiksi ja päästä niistä kumoamalla
niiden perusteet. Vaan meidät kaataa pikemminkin se epämääräinen pilvi ja usva
niitä moninaisia epäilyjä, joita emme ole koskaan uskaltaneet kunnolla
kohdata ja käsitellä. Jo pelkkä lausahdus epäilevän ihmisen suusta –
puhumattakaan professorin, tiedemiehen, pastorin tai piispan suusta kuultu
arvovaltainen ja hyvin muotoiltu epäilys – jotenkin kummallisesti heti
räiskyttää vettä heiveröisen uskomme päälle. Tällaisen epäilyn ei kuitenkaan
tarvitse olla pohjimmiltaan kovinkaan hyvin perusteltu. On käynyt useammin kuin
kerran niin, että kun olen rohkeasti astunut epäilyjäni vastaan, olenkin saanut
jostain mieleeni vasta-argumentteja, joilla saatan ne voittaa.
Tässä tulemme otsikon esittämään kysymykseen: ”Mitä
Joulu minulle merkitsee”. Minulla ei ole pienintäkään motivaatiota lähteä
puolustamaan Joulua sen maallisessa merkityksessä, muistelemaan ”taatamaisesti”,
miten tärkeä ”perheitä ja maatamme yhdistävä juhla onkaan Joulumme, miten kauniita muistoja siihen liittyykään”.
Jopa kaunis joululaulu ”Taas kaikki kauniit muistot, nyt saapuu mieleeni”
saa minut joskus tuntemaan melkein vilunväristyksiä. Onhan se toki
käsitettävissä oikeinkin, mutta laulussa sijoitetaan usko lapsuuteen tavalla,
joka tekee siitä helposti menneisyyden asian. ”Sit’
ei riistetä rinnaltain” voi kuvata nykyhetken
uskoakin, jota laulussa oikein puolustetaan. Toisaalta tarvitaan vain pieni
sävyn vaihdos, ja olemmekin puolustamassa vain sitä uskomme muistoa, joka
ei enää velvoita meitä mihinkään! Ei puolustamaan sitä
julkisesti tänä päivänä, ei laittamaan omaa mainetta ihmisten edessä
likoon Jumalan ja Raamatun puolesta.
Sillä meidänhän on puolustettava Jumalan tahrattua
mainetta asettamalla oma puhdas maineemme Jumalan puolustukseksi! Tahallani
käytän tätä vääräoppiselta kuulostavaa lausumaa. Jumalahan tietysti, ja
nimenomaan Joulun Herran, Jeesuksen Kristuksen kautta, tosiasiassa puolustaa
meitä syntisiä oman lakinsa edessä. Joulun Herra vuodattaa verensä puolestamme,
kantaa synnin ja tappion häpeän, jotta me, joiden kunniana usein on se, mitä
meidän tulisi hävetä, saisimme elää ja olla vapaat synnin rangaistuksesta. Mutta
tässäpä juuri on tämä paradoksi, päinvastaisuuteen kätketty totuus: Koska meidän
kunnianamme on se, mitä meidän tulisi todellisuudessa hävetä – ts. maailman
kiitos – meidän on puolustettava Jumalaa meidän hyvällä maineellamme maailman
edessä. Ehkäpä me näin saisimme pahan muuttumaan hyväksi? Sillä maailman
edessähän meillä on hyvä maine ehkä siksi, että olemme väärin olleet sille
myötämielisiä. Tämä kuitenkin tavallaan voi toimia Jumalan valtakunnan työssä
ainakin jonkin aikaa, koska meihin siis vielä luotetaan näiden ihmisten taholta.
Nämä eivät sen sijaan vielä välttämättä luota Raamattuun, ja siinä mielessä
Jumalalla, Raamatun Sanan lausujalla, on huono maine heidän silmissään! Olemme
siis mitä ilmeisimmin joissakin piireissä paremmassa maineessa kuin Jumala. Näin
ei saisi tietenkään olla, mutta käyttäkäämme tätäkin asiaa hyvään tarkoitukseen.
Tosin, hyvä maineemme saattaa tässä piankin rapistua, kun maailma lopulta
huomaa, ettemme olekaan sitä, mitä se on kuvitellut. Emme arvostakaan sen
kiitosta, vaan olemme valmiita sen hylkäämään saadaksemme paremman
ylösnousemuksen. Vai olemmeko sittenkin niin kiinni maailman hengessä, ettemme
raski jäädä ilman sen kiitosta, ja peitämme Jumalan sanan suurenmoisuuden
ihmisiltä säästääksemme itseämme ja ”hyvää mainettamme”? Kukin pohtikoon
kohdaltaan tätä kysymystä.
Joulussa puhuttelee minua ennen kaikkea sen ydinsanoma:
Jumala on tullut ihmiseksi, ääretön on supistautunut äärellisen
hauraaseen kuoreen. Jumala on näin ”tullut kosketeltavaksemme, katseltavaksemme
ja kuultavaksemme”: ”Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin
silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän
Sanasta”. (1. Joh. 1:1)
Jobin kirjassa Elihun puhe on
ollut minulle aina tässä suhteessa esimerkillinen. Elihu juuri sanoo Jobille, joka oli Jumalan kauhistamana
maahan lyöty, ja joka valitti, miten Jumalan rangaistukset ja kauhut häntä
piirittivät. ”Katso, ei käy minusta kauhu, joka sinut peljästyttää, eikä
minun painoni ole raskaana ylläsi.” (Job 33:7) ”Mutta jos sinulla on,
mitä sanoa, niin vastaa minulle; puhu, sillä mielelläni soisin sinun olevan
oikeassa.” (Job 33:32)
”Ei käy minusta kauhu…Soisin sinun olevan
oikeassa…” Elihun puhe muistutti monessa suhteessa Jobin tuominneiden
kolmen ystävän puheita, mutta muuan ero siinä oli: Elihu asettui Jobin asemaan, eikä tuominnut häntä:
”Tutkikaamme, mikä oikein on, koettakaamme yhdessä ymmärtää, mikä hyvä on.”
(Job 34:4)
Ratkaisevaa mielestäni on juuri tuo ”yhdessä”:
”...koettakaamme yhdessä ymmärtää, mikä hyvä on”. Elihu ei asetu Jobin yläpuolelle, kuten muut ystävät. Sitten
Elihu käytti mainitsemaani ilmausta, ettei hänestä –
kuten Jumalasta Jobin mukaan – ”käy kauhu”, ts. koska Elihu oli lihaa, nahkaa ja luuta kuten Jobkin, oli Jobilla
Elihussa kestettävissä oleva Jumalan asioiden
opettaja, yhtä inhimillinen kuin Job itse. Jotkut tulkitsevat Elihun olleen suorastaan Jobin huonoin opettaja paikalla
olleista Jobin ystävistä. Elihu olisi jopa nuoruutensa
vuoksi jätetty tuomitsematta, eli Jumala suorastaan halveksien ”ohitti” Elihun, koska tämä oli vielä niin ”vastuuttomassa iässä”.
Tätä tulkintaa vastaan puhuu mielestäni mm. se, että Jumalan puhe, joka seurasi
Elihun esiintymistä, monissa kohdissa muistuttaa Elihun perusteluja. Voisin päinvastoin nähdä, että Elihun puhe, senkin sisältämistä moitteista huolimatta,
nimenomaan avasi Jobille Jumalan rakkauden. Tällöin Pyhä Henki itse sitten pääsi
vapaasti puhumaan Jobille, kun tämä ensin oli saanut kuulla evankeliumin
ulkonaisen sanan Elihun suusta. Silloin Job koki, että
aiemmin hän oli vain korvakuulolta kuullut Jumalasta, mutta nyt hän suorastaan
oli Jumalan nähnyt. ”Korvakuulolta vain olin sinusta kuullut, mutta nyt on
silmäni sinut nähnyt.” (Job 42:5)
Julistamalla evankeliumia Elihu avasi Jobille Jumalan rakastavan sisimmän, jolloin
Jobin oma käsittäminen Pyhän Hengen vaikutuksesta vapautui ylitsevuotavan
runsaasti ymmärtämään Jumalan tahtoa ja rakkautta. Tämän merkkinä on se, että
Job kuulee sisimmässään Jumalan itsensä mitä runsaimmilla sanoilla puhuvan. Job
ymmärsi, että Jumalan ajatukset ovat tutkimattomat, joita ei hän, pieni ihminen,
voikaan käsittää. Tämä on tavallaan vapauttavaa, sillä sen avulla on mahdollista
pitää kiinni Jumalan rakkaudesta kaikista Jumalan rangaistuksista huolimatta,
keskellä lain pimeyttä ja kauhua. Näin pimeyteen loistaa toivon valo. Vasta nyt
Job oppi oikean katumuksenkin, ja katui ”tomussa ja tuhassa” aiempia sanojaan. ”Kuka peittää minun
aivoitukseni taitamattomasti? Siis on niin: minä puhuin ymmärtämättömästi,
asioista, jotka ovat ylen ihmeelliset minun käsittää. Kuule siis, niin minä
puhun; minä kysyn, opeta sinä minua. Korvakuulolta vain olin sinusta kuullut,
mutta nyt on silmäni sinut nähnyt. Sen tähden minä peruutan puheeni ja kadun
tomussa ja tuhassa.” (Job 42:3-6) Vaikka Job siis
aiemminkin oli rehellinen epäilyissään ja lain vanhurskauteen nähden nuhteeton
(kuten Paavali asian ilmaisee aiemmasta lain alla olemisestaan, jota hän
kuitenkaan ei pitänyt vielä Jumalalle mieluisena sieluntilana), samoin Job alkoi
pitää roskana aiempaa lainomaista vaellustaan, niin ankaran rehellistä kuin se
olikin ollut lihallisen, ulkonaisen lain noudattamisen
suhteen.
Elihu edustaa minulle tässä Kristusta, joka on lihaan tullut
Jumala. Samoin Jeesuksesta ”ei käy kauhu”, vaan voimme kestää Häntä, toisin kuin
Jumalan paljasta majesteettia, jota laki ilmentää. Jeesuksessa näen ”suloisen
Jumalan”, ”pienennetyn Jumalan” ja ”lähestyttävissä olevan Jumalan” jota voin
rakastaa, ja johon voin uskoa juuri Hänen inhimillisyytensä vuoksi. Luther
useinkin varoitti lähestymästä Jumalaa Hänen majesteettisuudessaan. Sen sijaan
meidän on lähestyttävä Jumalaa hänen heikkoudessaan, Jeesuksessa Kristuksessa,
jota ”voimme käsin koskettaa, silmillämme nähdä ja korvillamme kuulla”.
Lutherille oli, hänen usein toistuvien ahdistuskohtaustensa vuoksi, erityisen
rakas kuva nimenomaan vastasyntyneestä Jeesus-lapsesta. Hänessä Luther näki
Jumalan heikoimmillaan ja avuttomimmillaan. Kuva, jossa Jeesus ottaa tykönsä
lapsia, hellyttää meidät ja saa käsittämään, miten inhimillinen Jeesus oli.
Mutta kuva, jossa voisimme itse ottaa syliimme Jeesuksen – siis itsensä
Jumalan! – ikään kuin avuttomana ja suojeluamme kaipaavana, on vielä tätäkin
helpommin lähestyttävä. Sille kuvalle vetää vertoja vain Jeesuksen lopullinen
täydellinen avuttomuus ristillä, jossa hän antoi henkensä
edestämme.