VAIMON SIEMEN

 

”Se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän” (1. Moos. 3:15)

 

Onko ketään, joka ei kummastelisi, suorastaan kiroaisi Saatanan ilkeää juonta, kun hän tämän kohdan, joka on täynnä lohdutusta Jumalan Pojasta, taitamattomia kääntäjiä käyttäen vääntää koskevaksi Neitsyt Mariaa? Kaikissa latinalaisissa Raamatuissa esiintyy nimittäin feminiinimuotoinen pronomini: et ipsa conteret (”ja nainen on murskaava”). Lyra, joka sentään on jossain määrin osannut hepreaa, tempautuu tämän virheen kuin kuohuvan ja vuolaasti syöksyvän virran vietäväksi siihen jumalattomaan ajatukseen, että hän vastoin tekstin sanoja katsoo tämän kohdan puhuvan autuaasta Neitsyestä, jonka ansiosta, Pojan välittäessä, Saatanan valta on murskattu.

 

Näin on yhtä kaikki päässyt tapahtumaan joko tietämättömyydestä tai Kirkon johtomiesten laiminlyönnin tähden. Kun nämä eivät ole asettuneet vastustamaan epäjumalanpalvelusta, terve oppi on vähin erin tukehtunut. Kun me nyt Jumalan armosta olemme sen pelastaneet, nuo inhottavat vatsanpalvelijat osoittavat selvästi, etteivät he vähääkään välitä uskon asioista, vaan ajallisista eduistaan. Mutta ihmiset ovat sokeita eivätkä näe sitä, että evankeliumi on sellainen oppi, etteivät ne, jotka sen omaksuvat, menetä mitään muuta kuin syntinsä ja iankaikkisen kuoleman, mutta saavat vapautuksen kaikesta epäjumalanpalveluksesta ja Saatanan vallasta.

 

Niinpä siis kiitämme Jumalaa siitä, että tämäkin raamatunkohta nyt on pelastettuna oikeaan muotoon. Eihän siitä ole kysymys, että Marialta vähennettäisiin kunnioitusta, jonka hän ansaitsee, vaan että epäjumalanpalvelukselle ei annettaisi sijaa. Hehän väittävät, että Maria synnyttämällä Kristuksen on polkenut rikki kaiken Saatanan vallan.

 

Pyhä Raamattu opettaa kuitenkin meille muuta. Se sanoo: ”Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden ja noussut kuolleista meidän vanhurskautemme tähden” (Room. 4:25). Samoin: ”Katso, Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnit” (Joh. 1:29). Jääköön siis autuaalle Neitsyelle se paikkansa, jolla Jumala on hänelle erityisaseman suoden kaunistanut hänet kaikkien maailman naisten joukossa, että Neitsyt synnyttäisi Jumalan Pojan. Tämähän ei kuitenkaan missään tapauksessa voi merkitä sitä, että Pojalta riistettäisiin se kunnia, että hän on lunastanut ja vapauttanut meidät.

 

Martti Luther, Ensimmäisen Mooseksen kirjan selitys 1-7, s. 184-185. Suomen Luther-säätiö. Hämeenlinna 2004.