PÄÄKIRJOITUS * HANNU LEHTONEN

 

Jouluna kristikunta juhlii Jumalan Pojan lihaan tulemista, inkarnaatiota. Johanneksen evankeliumissa tämä suuri ihme lausutaan sanoilla: ”Sana tuli lihaksi” (Joh. 1:14).

 

Kristillinen kirkko tunnustaa Raamatun opetuksen perusteella, että Sana eli Jumalan Poika, joka tuli lihaksi, on ”syntynyt Isästä iankaikkisuudessa”. Jumalan Poika ei ole luotu olento vaan samaa olemusta Isän Jumalan kanssa. Varhaiskirkon aikana käytiin tästä ankara kamppailu ns. areiolaisuuden väittäessä, että Kristus on pohjimmiltaan luotu olento, eräänlainen puolijumala. Tämän oikeauskoiset kristityt torjuivat Raamatun vastaisena harhana. Meillä on tänäkin päivänä syytä olla kiitollisia tästä taistelusta raamatullisen opin puolesta. Samalla on kuitenkin huomattava se, että vanhat harhat nousevat aina uudelleen esille uusissa hahmoissa.

 

Jumalan Pojan ihmiseksi tuleminen ei tarkoita sitä, että Jumala olisi muuttunut ihmiseksi. Varhaiskirkon ajalta peräisin olevassa Athanasioksen tunnustuksessa sanotaan: ”Vaikka hän (Kristus) on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi. Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden.”

 

Jumalan Poika tuli lihaksi silloin, kun Hän sikisi Pyhän Hengen vaikutuksesta neitsyt Marian kohdussa. Silloin jumalallinen ja inhimillinen luonto yhdistyivät ainutlaatuisella tavalla. Kristus on todellinen ihminen sillä poikkeuksella, että hän syntyi synnittömänä eikä koskaan syntiä tehnyt. Vain ja ainoastaan Jeesuksesta voidaan ja saadaan sanoa: Jumala on ihminen, ja ihminen on Jumala. Tämä yhdistyminen on pysyvä luonteeltaan. Siksi saamme iloiten sanoa, että meidän veljemme, joka on meidän lihaamme ja vertamme, istuu nyt Isän Jumalan oikealla puolella taivaassa.

 

Jeesuksen neitseestäsyntyminen on ihme, jota ei voi eikä saa järjellä tutkia. Ainoa oikea asennoituminen on se, joka oli itämaan tietäjillä. He seurasivat Jumalan sanan opastusta, löysivät Jeesus-lapsen ja kumarsivat häntä. Oikein sanoo laulu: ”Siis anna meidän muistaa, Herra parhain: Ei järki autuuteen voi ohjata, Ah, järjen viitta vie vain teille harhain, On sana yksin viitta oikea.”

 

Jeesus syntyi ihmiseksi ”meidän ihmisten ja meidän pelastuksemme tähden”, kuten Nikaian uskontunnustus sanoo. Evankelista Luukas sanoo tutussa jouluevankeliumissa: ”Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle: teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.” (Luuk. 2:10-11).