”HERRA ON MEIDÄN 
VANHURSKAUTEMME”
Halvar Sandell, pastori, Helsinki
”Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä 
herätän Daavidille vanhurskaan vesan; hän on hallitseva kuninkaana ja menestyvä, 
ja hän on tekevä oikeuden ja vanhurskauden maassa. Hänen päivinänsä pelastetaan 
Juuda ja Israel asuu turvassa. Ja tämä on hänen nimensä, jolla häntä kutsutaan: 
’Herra on meidän vanhurskautemme’” 
(Jer. 23:5-6).
On yleisesti tunnettua, että Israelin vanhat profeetat 
olivat useita vuosisatoja etukäteen ennustaneet Messiaan eli Kristuksen, 
Vapahtajan syntymän. Muistamme, miten viisaat miehet itäisiltä mailta tulivat 
Jerusalemiin sen jälkeen, kun Jeesus oli syntynyt. He kysyivät: ”Missä on se 
äsken syntynyt juutalaisten kuningas?” (Matt. 2:2). Ja kirjanoppineet 
opastivat heitä sanoen: ”Juudean Beetlehemissä; sillä näin on kirjoitettu 
profeetan kautta...” (Matt. 2:5). Profeetta Miika oli 700 vuotta aiemmin 
ennustanut, että Messias syntyy Beetlehemissä.
Voimme siis löytää Vanhasta testamentista sanoman 
Jeesuksesta Kristuksesta, maailman Vapahtajasta. Se joka lukee tarkkaavaisesti 
Raamattua, voi löytää paljon. Käsite Messias, suomeksi voideltu tai Herran 
voideltu, esiintyy Vanhassa testamentissa nimenomaan Israelin ja maailman 
Vapahtajaa tarkoittaen vain pari kertaa (Ps. 2:2; Dan. 9:25). Kun tarkoitetaan 
Messiasta, itse Messias-sanaa useammin esiintyy sana vesa. Vesa on myös se sana, 
jota Jeesus Kristus itse käyttää itsestään, kun hän puhuu apostoli Johannekselle 
tämän näyssä: ”Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille 
seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas 
kointähti” (Ilm. 22:16). 
Me kohtaamme tämän termin tässä 500-luvulla ennen 
Kristusta vaikuttaneen Jeremian tekstissä. Vesa merkitsee jotakin, joka nousee 
maasta. Kuivuneesta maasta, katkaistusta rungosta versoo yhtäkkiä tuore vesa. 
”Minä herätän Daavidille vanhurskaan vesan...”
Ihmisten maailmassa kaikki syntyvät synnin 
saastuttamina. Mutta Jeremia ennustaa, että siinä syntyy Yksi, joka erotuksena 
muista on vanhurskas. Pahan ongelma ei ole meille ihmisille jotain meidän 
ulkopuolellamme olevaa. Se ei ole jotakin, jonka me voimme tukahduttaa ja 
kokonaan kuolettaa kurilla ja ponnistelulla. Meidän maailmassamme oleva paha ei 
ole jotain sellaista, joka voidaan siirtää pois. Tiedämme, että jos 
maailmassamme syntyy suhteellinen rauha ja järjestys, voi se jonkin ajan 
kuluttua vaihtua uusiksi konflikteiksi. Tämä koskee yksityisten ihmisten 
suhteita toisiinsa, samoin kansojen suhteita toisiinsa. Me, jotka itsessämme 
emme ole vanhurskaita vesoja, emme pysty tekemään mitään pahan 
ongelmalle.
Mutta se vanhurskas vesa, josta Jeremia puhuu, on oleva 
kuningas yli kaikkien valtojen. Hän menestyy siinä, missä kukaan ei ole 
menestynyt. Hän murskaa paholaisen vallan ja pahan. ”Hän tekee oikeuden ja 
vanhurskauden maassa.” 
Hän tulee tavallisena ihmisenä ajassa, lukuun ottamatta 
sitä, että hän on synnitön. Hän syntyy Daavidin suvusta, kuten profeetat – muun 
muassa Jeremia – ovat ennustaneet. Viisisataa vuotta myöhemmin, kun tämä 
kuninkaallinen suku on jo unohdettu ja köyhä, syntyy siitä maailman Vapahtaja ja 
Messias. Kuinka ihmeellistä tämä on ja täysin vastoin kaikkea sitä, mitä ihmiset 
edellyttävät ja pitävät ylhäisenä ja arvokkaana. Maailman Vapahtaja syntyy 
vastoin ihmisille ominaista turhamaisuuden mallia eläinten tallissa, ja hänet 
pannaan seimeen. Näin astuu maailmaan hän, joka tulee murskatakseen pahan vallan 
ja tuodakseen meille vanhurskauden. 
Ristin todellisuus varjostaa hänen elämäänsä alusta 
asti. Näemme vihamielisyyden tiedostamattomana ja silminnähtävänä majatalon 
isännillä Beetlehemissä, Herodeksen salaliittosuunnitelmissa ja kirjanoppineiden 
välinpitämättömyydessä. Samoin myös meidän kohdallamme Jeesus, hänen syntymänsä 
ja kysymys siitä, kuka hän oikein oli ja on, aiheuttaa erimielisyyttä. Kun 
täydellinen totuus ja vanhurskaus tulee maailmaan, ei tämä maailma voi sietää 
sitä. Jeesus uhkaa nimittäin sitä, mikä on suurta ja mahtavaa tässä maailmassa. 
Onhan jo se, että hän on tullut, hyökkäys sinua ja minua vastaan, meissä olevaa 
puutteellisuutta ja syntiä vastaan. Se, että Vapahtajan täytyi tulla maailmaan, 
kertoo meille, että me emme ole kyllin hyviä. Se kertoo meille, että me olemme 
kadotettuja ja meidän elämämme, sellaisena kuin se nyt on, ei kestä asettamista 
Jumalan pyhyyden valokeilaan. Pelkästään Jeesuksen syntyminen kertoo meille, 
että me, sinä ja minä, tarvitsemme pelastusta. 
Suurta ja ihmeellistä on, että Jeesus Kristus tulee 
meidän luoksemme ja tuo meille meiltä puuttuvan vanhurskauden. Jeremia lupasi, 
että hänellä olisi menestys, vaikka se näytti kaikelta muulta kuin 
menestykseltä. Olosuhteet hänen syntymisessään olivat aivan koruttomat, samoin 
hänen kuolemassaan. Hän kuoli kuolemaantuomitun rikollisen teloituskuoleman 
yksin ja hylättynä. Mutta tämä johti voittoon siitä vallasta, joka pitää tätä 
maailmaa ajallisesti kuristusotteessa, voittoon paholaisesta ja kuolemasta. 
Jeesus nousi kuolleista. Jättäessään tämän maailman hän julisti, että hänellä on 
kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Siksi me laulamme myös tänä jouluna 
iloiten rauhasta ja vanhurskaudesta, joka tuli meidän rauhattomaan ja 
epävanhurskaaseen maailmaamme. Me tiedämme, että Jeesus on vahvempi kuin kaikki 
paha maailmassa. Me tiedämme, että Jeesus on tullut parantamaan meidät synnin 
vauriosta. Me tiedämme, että hän tekee sen, kun uskomme hänen sanaansa, kun 
annamme hänen hallita meitä sanallaan ja sakramenteillaan. Katsomme 
luottavaisesti eteenpäin ja odotamme sitä päivää, jona hän tulee uudelleen 
maailmaamme suuressa vallassaan ja kirkkaudessaan tuomitakseen ihmiskunnan ja 
lahjoittaakseen kaikille uskovilleen iankaikkisen autuuden. ”Kunnia Jumalalle 
korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä 
tahto!”(Luuk. 2:14). Aamen, 
Halleluja.