OIKEIDEN HEDELMIEN PUUTTUMISESTA TE TUNNETTE 
HEIDÄT
Totuus ja harha (Matt. 7:15-23)
Niko Vannasmaa, teol. maist., Espoo
JOHDANTO
Mitä sinä tekisit, jos tänä iltana kuulisit ovikellosi 
soivan, menisit avaamaan ovea, ja näkisit edessäsi seisovan sellaisen rotevan 
poliisimiehen, joka sanoisi sinulle, että hän on tullut tarkastuskäynnille. 
Kutsuisitko tämän esivallan palvelijan saman tien sisälle kotiisi? Uskon, että 
ennen kuin kehottaisit poliisia astumaan peremmälle, haluaisit ainakin tietää, 
mistä ihmeen syystä juuri sinun kotiasi halutaan tutkia. 
Entäpä, jos tämä täysin vieras poliisimies vastaisi 
sinulle salamyhkäisesti, että kotiseudullasi on liikuskellut hyvin vaarallinen 
saksalaissyntyinen pommimies, Walter Ulbricht, ja että 
sinun kotisi tarkastetaan kaiken varalta? Minä väitän, että tässä vaiheessa 
suurin osa meistä päästäisi tämän poliisimiehen kotiinsa. Mutta mistä tämä voisi 
johtua? Miksi me olemme niin huolettoman sinisilmäisiä? Sen tähden, että 
virkapuvut herättävät meissä kunnioitusta ja luottamusta. Meille on opetettu, 
ettei esivalta turhaan miekkaa kanna, ja että se on Jumalan palvelija, jolle on 
osoitettava kunnioitusta. Yhtälö on siis tässä vaiheessa selvä, poliisia on 
uskottava hänen tunnusmerkkiensä tähden. Mutta löytyisikö täältä kirkosta 
ketään, jolle tuli mieleen, että tältä poliisilta tulisi kysyä henkilöpapereita 
ja kotietsintälupaa? 
No, oletetaan, että sinä kysyisit henkilöpapereita. 
Ensinnäkin sinulle selviäisi, että mies on ylikonstaapeli, joka tulee, 
yllättävää kyllä, Nakkilan poliisipiiristä. Henkilökortista näkisit myös hänen 
nimensä, Aimo H. Uijari eli Aimo Huijari. Kyseessä on 
siis ylikonstaapeli Aimo Huijari, Nakkilan poliisipiiristä – uskottavaa, eikö 
totta! Mitäköhän tämä mies tekee täällä Tervolassa, 
sinun kotiovellasi? Ehkäpä tässä vaiheessa haluaisit nähdä myös hänen 
kotietsintälupansa, eikö totta? Haluaisit saada selville, kenen lähettämä ja 
valtuuttama tämä mies oikein on. Kun kysyisit kotietsintälupaa, Aimo Huijari 
ojentaisi sinulle tällaisen rypistetyn ja suttuisen paperin, jossa lukee 
”kotaetsintälupa, myöntänyt varatuomari Heikki Helppo”.  
No entä sitten tämä saksalaissyntyinen pommimies Walter 
Ulbricht? Voin kertoa sinulle, että mies nimeltä 
Walter Ulbricht toimi todellisuudessa Itä-Saksan 
valtionpäämiehenä vuosina 1960-1973, ja hän on aikaa 
sitten kuollut. Kyseessä oli siis täysin valheellinen kertomus! Kuvittele, mitä 
kaikkea kodistasi oltaisiin voitu varastaa, jos olisit 
päästänyt tämän huijaripoliisin sisälle. Tai entäpä, jos sinulle itsellesi olisi 
käynyt jotakin?
PETOLLISET VIRKAPUVUT
Lähes neljäkymmentä vuotta sitten englantilainen 
anglikaanipiispa John A. T. Robinson julisti, että traditionaalinen dogmeihin 
sidottu kristinusko on auttamattomasti vanhentunut ja että se tulisi korvata 
kokonaan uusilla tulkintamalleilla. Robinsonin mukaan Jumalasta ei tulisi enää 
puhua maailman ylä- ja ulkopuolella olevana olentona. Sen sijaan Jumalasta 
tulisi puhua uskonnollisen kokemuksen tasolla. Näin ollen Jumala on aina se, 
millaisena kukin ihminen hänet kokee ja tuntee, eikä se millaisena Jumala on 
itsensä ilmoittanut sanassaan. Ilosanoma syntien sovituksesta Jeesuksessa 
Kristuksessa merkitsee piispa Robinsonille anteeksiantoa ihmisten välisissä 
suhteissa – sillä ei ole mitään tekemistä pelastuksen kanssa. Kaiken lisäksi 
tämä piispa väitti, että ateistiakin tulee pitää kristittynä, koska ateisti 
kieltäytyy uskomasta sellaiseen Jumalaan, johon nykyaikaiset ihmiset eivät enää 
usko. Robinsonin kirjoittamat kirjat myivät valitettavasti niin hyvin, että 
niitä painettiin miljoonalevikillä, ja niitä käännettiin monille eri 
kielille.  
Miksi sitten niin monet kuuntelivat piispa Robinsonin 
jumalattomia valheita? Sen tähden, että hänen virkapukunsa herätti ihmisissä 
kunnioitusta ja luottamusta. Ajattele, millainen asema ja arvostus piispalla on 
virkansa puolesta. Etkö sinäkin kuuntele mieluummin sellaista miestä, jolla on 
merkittävä asema ja arvostus virkansa puolesta, kuin sellaista miestä, jolta 
puuttuu sekä asema että arvostus? 
Nyt meidän on huomattava, että Jeesus varoitti jo edeltä 
käsin John A.T. Robinsonin kaltaisista piispoista ja pastoreista, joilla on 
kaikki paimenviran ulkoiset tunnukset, mutta jotka ovat sisältä kauheita ja 
raatelevia susia. Meidän on  vaikea tunnistaa näitä 
valheprofeettoja, koska he puhuvat yleensä joiltain osin totta. He ottavat 
Raamatusta irrallisia jakeita, erottavat ne asiayhteyksistään, ja käyttävät 
sitten Jumalan sanaa omien valheittensa kaunistuksena. Monen väärän profeetan 
elämäntapa voi lisäksi olla ulkonaisesti täysin moitteetonta. He saattavat 
rukoilla, käydä ehtoollisella, puhua heikkojen ja vähäosaisten puolesta, eikä 
heistä ole välttämättä julkisuudessa mitään skandaaliuutisia. Jos nyt joku 
vertaa näiden väärien profeettojen elämänvaellusta Jeesuksen sanoihin, 
hedelmistään puu tunnetaan, niin moni tekeekin sen johtopäätöksen, että heitä on 
kuultava, koska heidän elämänsä on täysin moitteetonta. Väärien profeettojen 
elämäntapojen tarkastelu voi lopulta johtaa siihen, että sydänten ovet avataan 
valheelliselle opetukselle. 
OIKEANLAISTEN HEDELMIEN PUUTTUMISESTA VÄÄRÄT PROFEETAT 
TUNNISTETAAN
Mutta miten sinä voit tunnistaa suden, jos se kantaa 
yllään komeaa lampaanturkkia? Mistä sinä tiedät, kuka kristittynä esiintyvä 
sananjulistaja väijyy sinun sieluasi? Jos sinä olisit Palestiinassa ja 
katselisit kahdenkymmenen metrin etäisyydeltä piikikästä pikariyrttiä, niin et 
välttämättä osaisi kertoa, näitkö kitukasvuisen viinipuun rungon vai 
orjantappurapensaan. Mutta jos katsoisit tätä pensasta noin puolen metrin 
etäisyydeltä, niin sinulle selviäisi hyvin pian, että se on pelkkä rikkakasvi. 
Orjantappurapensaat ja ohdakkeet tunnistaa helposti 
niiden pisteliäistä piikeistä, joista saa ilkeitä haavoja. Väärät profeetat tunnistaa toisin sanoen siitä, että he tuottavat 
vahinkoa kuulijoilleen. Rikkakasvien tavoin he valtaavat yhä enemmän ja enemmän 
alaa kirkosta. He eivät tyydy pelkästään opettamaan valheitaan, vaan he haluavat 
myös kiivaasti tukahduttaa kaiken Jumalan sanaan perustuvan opetuksen. 
Toinen asia, josta sinä voit tunnistaa väärät profeetat, 
on se, että heiltä puuttuu jotakin hyvin olennaista. He eivät tuota oikeanlaista 
hedelmää. Eihän orjantappurapensaista tai ohdakkeista poimita mitään 
viinirypäleitä tai viikunoita? Tiedätkö muuten millainen hedelmä viikuna on? Se 
on hyvin makea, terveellinen ja ravitseva. Vanhan testamentin aikana viikunoita 
käytettiin muuhunkin kuin syömiseen. Niistä tehtiin sellaisia pieniä kakkuja, 
jotka asetettiin tulehduksien ja paiseiden päälle. Viikunakakut imivät kaiken 
mädän itseensä, ja muodostivat samalla suojaavan kuvun haavojen ylle. Kun siis 
Jeesus sanoo, että vääriltä profeetoilta on turha odottaa viikunoita, niin hän 
viittaa samalla siihen, että heidän opetukseltaan puuttuu kokonaan parantava 
voima synnin sairautta vastaan. Valheellisessa opetuksessa ei ole Jeesuksen 
Kristuksen verievankeliumia, jolla hätääntyneet omattunnot tulisivat hoidetuiksi 
ja lääkityiksi. Siitä puuttuu myös lain varoittava saarna, jolla herätellään 
synnin unessa nukkuvia.  
Entä viinirypäleiden puuttuminen, mitä se kertoo meille? 
Muistatko Israelin kansan vaiheita, kun se saapui luvattuun maahan? 
Viinirypäleet olivat osa siitä siunauksesta, jonka Jumala antoi israelilaisille 
luvatussa maassa. Viinirypäleiden puuttuminen on siis merkki siitä, että 
valheeseen perustuvalta opetukselta puuttuu kokonaan Jumalan siunaus. 
Kaikkivaltias Jumala ei halua siunata sellaista työtä, jossa hänen sanansa 
sijaan kylvetään rikkakasvien siemeniä. 
Oikeanlaisten hedelmien puuttumisesta voit siis 
päätellä, että kyseessä ei varmasti ole Jumalan sanansaattaja, vaan susi 
lammasten vaatteissa. Mutta puhuvatko hedelmät aina totta? Eivät puhu, sillä 
osaavat nekin valehdella. Tietyt orjantappuralajikkeet tuottavat marjoja, jotka 
näyttävät erehdyttävän syötäviltä ja mehukkailta, mutta jotka ovat kuitenkin 
kelvottomia marjoja. Väärien profeettojen hedelmät voivat siis näyttää 
ulkonaisesti oikeilta ja hyviltä. Tästä syystä sinun on katsottava hedelmien 
lisäksi sitä, millaiseen puuhun tämä sananpalvelija on oksastettu. Jos hänet on 
todella oksastettu hyvään puuhun, niin hän tuottaa varmasti hyvää ja oikeaa 
hedelmää, mutta jos hänet on oksastettu huonoon ja mätään puuhun, niin nekin 
hedelmät, jotka hän tuottaa, ovat valheellisia ja petollisia hedelmiä. Katso 
siis, onko sananpalvelija todella kiinni Kristuksessa, totisessa viinipuussa, ja 
tahtooko hän olla Jumalan sanan, Pyhän Raamatun palvelija, vai asettuuko hän sen 
herraksi ja tuomariksi. Ylpeät henget eivät koskaan suostu Jumalan tutkittavaksi 
ja tuomittavaksi, koska he eivät halua kuulla olevansa perisyntisiä ja Jumalan 
armoa tarvitsevia. Tästä syystä he pyrkivät aina mestaroimaan ja hallitsemaan 
Jumalan sanaa. He eivät ole juurtuneet kiinni Kristukseen, totiseen viinipuuhun, 
vaan omaan syntiseen ja itsekkääseen luontoonsa.
Olet varmaankin kuullut sanottavan, että rakkaus on 
hengen hedelmä. Moni onkin tehnyt tästä sellaisen johtopäätöksen, että se 
kirkollinen vaikuttaja, joka osoittaa näkyvällä tavalla rakkautta lähimmäisiään 
kohtaan esimerkiksi osallistumalla erilaisiin hyväntekeväisyyskampanjoihin tai 
kehitysapuprojekteihin, on varmasti hyvä ja vilpitön kristitty. Mutta sanon 
sinulle, että sellainen rakkaus, joka ei iloitse yhdessä totuuden kanssa, on 
yhtä valheellinen ja petollinen kuin orjantappurapensaasta löytyvät marjat. 
Valheprofeettojen hedelmät saattavat kyllä näyttää aidoilta, mutta eivät ne 
syötäväksi kelpaa. He saattavat puhua rakkaudesta ja osoittaa myös käytännössä 
rakkaudellisia tekoja, mutta eivät he piittaa Jumalan rakkaudesta, jonka vuoksi 
Jeesus kärsi ristillä. He saattavat puhua myötätuntoa herättävästi köyhien ja 
syrjäytyneiden puolesta, yhteiskunnallisten uudistusten puolesta, mutta eivät 
syntisten puolesta, jotka tarvitsisivat vapahtajaa. Koska he eivät itse ole 
uskon kautta kiinnittyneet Jeesukseen Kristukseen, ei heillä myöskään ole 
todellista rakkautta hänen sanaansa. Päinvastoin he pyrkivät turmelemaan sen ja 
tarjoavat onnettomille ihmisille muunneltua ja vääristeltyä totuutta. Väärän 
profeetan tunnistaa toisin sanoen hänen eksyttävästä opetuksestaan. Sen 
hedelmänä ei kuulijoissa synny todellista rakkautta Jeesukseen eikä hänen 
sanaansa.
Eräs mies kertoi minulle, että Etelä-Ranskassa oli 
muutama vuosi sitten pulaa lammaspaimenista. Vanhempi paimensukupolvi oli jo 
väistymässä, ja uusia paimenia tulisi löytää jostakin. Nuoria miehiä 
houkuteltiin tähän tehtävään lupaamalla luonnonmukaista elämäntapaa, jossa 
pääsee vapaaksi kaupungin kiireistä. Muutamat ottivatkin tämän tehtävän vastaan, 
mutta kokeilu epäonnistui kuitenkin pahasti. Nämä kaupunkilaispojat eivät 
kestäneetkään kurjia olosuhteita, ulkosalla nukkumista, niukkaa ravintoa ja 
yksinäisyyttä. Moni heistä jätti karut vuoristo-olosuhteet ja palasi sitten 
takaisin kaupungin sykkeeseen. Etelä-Ranskasta saattaisi siis tänä päivänä 
löytyä lammaspaimenen työtä, jos olet kiinnostunut kovasta ulkoilmatyöstä, josta 
todennäköisesti maksetaan huonoa palkkaa. 
Jeesuksellakin on lampaita, joiden kaitsemiseen 
tarvitaan paimenia. Mistä siis saataisiin uusi sukupolvi Jumalan sanaan 
sitoutuneita miehiä ruokkimaan ja kaitsemaan seurakuntia? Tahdon nyt jättää 
tämän asian sinulle ihan rukouspyynnöksi, että anoisit Jumalaa lähettämään lisää 
uskollisia paimenia lammastarhoja hoitamaan. Paimenen tehtävänkuvaan kuuluu 
ruokkimisen lisäksi varoittaa lampaita julmista petoeläimistä. Mutta on 
lampaillakin eli seurakuntalaisilla velvollisuuksia. Sinun tulee kuunnella 
lampaankorvalla, kuuletko saarnassa tai opetuksessa hyvän paimenesi, Jeesuksen 
Kristuksen äänen. Sinä et myöskään saa lähteä seikkailemaan omille teillesi. 
Laumastaan ja hyvästä paimenestaan etääntyvälle lampaalle voi käydä niin, että 
hän alkaa pian kuunnella sellaisia ”lampaita”, jotka maiskuttelevat omituisella 
tavalla kieltiään ja puhuvat aivan petomaisella 
tavalla. 
Muista myös, että oikeilla profeetoilla, oikeilla 
paimenilla on halu oksastaa sinut Jumalan sanalla kiinni Kristukseen. He ovat 
juuri niitä paimenia ja opettajia, jotka rakastavat sinun sieluasi, ja jotka 
tahtovat kerran nähdä sinut kerran taivaan kodissa. Heillä on 
kolme takuuvarmaa tunnusmerkkiä, josta sinä voit tuntea heidät: he rakastavat 
Kristusta, koska hän sovittanut heidän syntinsä, he rakastavat Pyhää Raamattua, 
koska he kuulevat siinä Vapahtajansa äänen, ja he rakastavat myös luterilaisia 
tunnustuskirjoja, koska he ovat löytäneet niistä todellisen aarteen, joka on 
kristillisen opin oikea ja raamatullinen selitys.
SUOMEN SUDET
Mutta voisiko meidän rakkaan evankelis-luterilaisen 
kirkkomme sisällä olla sellaisia piispoja tai pastoreita, jotka ovat Jeesuksen 
vertauksen mukaisia susia lammasten vaatteissa? Ja jos on, niin mikä heidän 
tunnusmerkkinään on? Edellä olemme jo todenneet, että virkapuku ja ulkoinen 
asema eivät takaa sitä, että lähettiläs olisi aina oikealla asialla. Päinvastoin 
piispan virkapuku voi kaikessa arvokkuudessaan olla jopa niin hämmentävä, että 
monet vilpittömätkin kristityt uskovat lähes kaiken mitä hän Jumalan sanana 
julistaa. Otan nyt yhden esimerkin Kuopion hiippakunnan alueelta. Kaksi vuotta 
sitten Kuopion piispa Wille Riekkinen kirjoitti 
yhdessä teologian tohtori Kari Kuulan kanssa kirjan nimeltä ”Paavalin 
jalanjäljissä”. Tässä kansanomaisesti kirjoitetussa kirjassa on muutamia 
kristillisen uskon kannalta ihan oikeita havaintoja. Tästä syystä sen sisältämää 
opetusta voi olla vaikeaa arvioida. Kuitenkin se sisältää useita lauseita, 
joissa asetutaan selkeästi kristinuskoa vastaan ja kokonaan sen ulkopuolelle. 
Kuuntele nyt oikein lampaankorvalla, mitä Riekkinen ja Kuula kirjoittavat: 
”Pohjimmiltaan ’ruumiin ylösnousemus’ on väkevä kielikuva. Sillä ei viitata 
konkreettiseen ruumiiseen, vaan sillä halutaan sanoa jotakin tuonpuoleisuuden 
luonteesta ylipäätään”. Kuula ja Riekkinen eivät siis halua tunnustaa kirjaimellisesti apostolisen uskontunnustuksen 
kohtaa: ”uskon ruumiin ylösnousemisen”, vaan päinvastoin he pitävät ruumiin 
ylösnousemusta tyhjänveroisena kielikuvana. Otan kirjasta vielä toisen 
esimerkin, jossa käsitellään helvetin olemusta: ”Paavalin mukaan he jäävät 
kuoleman haltuun, olemattomuuteen. Onko tämä helvettiä? Riippuu määritelmästä. 
Jos olemassaolo täysin raukeaa, tietoisuus sammuu, ei voida puhua kärsimyksestä 
tai rangaistuksesta”. Huomaa, että samalla tavalla opettavat myös Jehovantodistajat, helvetti on heille sama asia kuin 
häviäminen olemattomuuteen. Lisäksi Riekkisen ja Kuulan määritelmä sotii sitä 
tosiasiaa vastaan, että Paavali puhuu toisessa Tessalonikalaiskirjeessään iankaikkisesta kadotuksesta. Mikä 
syy Paavalilla olisi käyttää kadotuksen yhteydessä kreikankielistä sanaa aioonion, iankaikkisuus, jos kuoleman jälkeen ihmiset 
häviäisivät olemattomuuteen. Olemattomuus tai ei-oleminen ovat sellaisia termejä, jotka sopivat paremmin 
yhteen ajatusten kanssa: ”ei ole mitään rangaistusta kuoleman jälkeen” tai: 
”Jumala ei tuomitse ketään helvetin iankaikkiseen tuleen”. Paavali ei kuitenkaan 
missään yhteydessä käytä sellaista termiä kuin olemattomuus, eikä rinnasta 
kuolemaa olemattomuuteen, kuten piispa Riekkinen ja Kari Kuula tekevät. 
Vääriä profeettoja löytyy siis kansankirkkomme sisältä. 
En sano tätä sen tähden, että haluaisin herättää kohua täällä Tervolassa, vaan 
sen tähden, että sinä rakas ystävä Kristuksessa pitäisit silmäsi ja korvasi 
auki. Moni kirkkomme paimenista on luopunut Pyhästä Raamatusta ja 
uskontunnustuksiin talletetusta kristillisestä uskosta. Sellaista opetusta, 
josta puuttuu konkreettinen ruumiin ylösnousemus ja jossa Kristus ei ole 
todellisesti kärsinyt ristillä helvetin rangaistusta, sinun kadotustuomiotasi, 
ei voida kutsua kristinuskoksi. Sellainen julistus vie lopulta kuulijansakin 
epätoivoon, koska se ei tarjoa mitään varmuutta sielun pelastuksesta. Lopulta 
kuuliaisuus tällaiselle harhaopille uhkaa viedä seuraajansa siihen vaivan 
paikkaan, jossa yksi tunti tuntuu sadalta vuodelta ja jossa sata vuotta on kuin 
pieni ikuisuus. Tuskin voin siis liioitella, kun varoitan 
sinua: pidä silmäsi ja korvasi auki, sillä lammastarhamme sisällä on liikkeellä 
monia huijaripappeja ja piispoja, jotka kaupittelevat sinulle toista 
evankeliumia, jota Kristus ei koskaan suostu tunnustamaan omakseen. 
Omasta kokemuksesta voin kuitenkin sanoa, että väärän 
opetuksen karttaminen ei vielä tuo omantunnon rauhaa ja turvallisuutta. En sano, 
etteikö harhaopettajista vetäytyminen ole oikein ja 
hyvin tehty, mutta ilman oikeaa hengenravintoa minä riudun ja lopulta paadun. 
Minä tiedän, että tarvitsen kipeästi juuri sellaista jumalanpalvelusyhteisöä, 
jossa saan kuulla puhdasta Jumalan sanan opetusta ja jossa saan nauttia 
ehtoollisen sakramentin uskoni vahvistukseksi ja syntieni anteeksisaamiseksi. 
Sellaisessa yhteisössä syntikuormat ja elämän raskaat taakat tulevat yhteiseksi 
omaisuudeksi, koska siellä iloitaan yhteisestä Vapahtajasta, Jeesuksesta 
Kristuksesta. Kenenkään ei tarvitse enää jäädä yksin omine kipuineen ja 
ahdistuksineen, sillä seurakunnasta löytyy monia uskonveljiä ja sisaria, joiden 
kanssa voi jakaa raskaitakin murheita. Ja jos sinä satut kantamaan niin raskaita 
syntitaakkoja tunnollasi, ettet saa sanan saarnastakaan lohdutusta ja rauhaa, 
niin sinulla on mahdollisuus tunnustaa syntisi yksityisesti pastorille, sielusi 
paimenelle, joka julistaa sinulle synneistäpäästön 
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Tätä kaikkea sinä ja minä tarvitsemme 
jatkuvasti, jotta jaksaisimme perille taivaan kotiin asti. Eihän kahden 
kuukauden mittaisella vaellusreissullakaan riitä se, että syö matkan alussa 
itsensä täyteen, mutta paastoaa sitten koko loppumatkan. Sitä suuremmalla syyllä 
me tarvitsemme jatkuvasti kaikkea sitä hengellistä hyvää, jota meille jaetaan 
paimenviran välityksellä. 
OIKEA VIINIPUU
Tiedätkö muuten mitä yhteistä on kristityllä ja 
viinipuun köynnöksellä? Kummallakaan ei ole itsessään voimaa tuottaa hyvää 
hedelmäsatoa. Eihän meillä kristityillä ole mitään yliluonnollisia kykyjä, 
joiden avulla me voisimme tuottaa Jumalalle kelpaavia hedelmiä. Meitä voisi 
pikemminkin verrata rutikuiviin oksiin, jotka kelpaavat korkeintaan nuotion 
sytykkeeksi. Me emme saa aikaan hyviä hedelmiä eli Jumalan mielen mukaisia 
tekoja ankaran kilvoituksen avulla, huutamalla ylistyshuutoja tai pitämällä 
pitkiä rukouskokouksia. Hedelmät syntyvät vain levosta käsin, kuin itsestään. 
Eihän viinirypäleitäkään synny oksien heilumisen tuloksena, vaan rungosta 
virtailevan elämännesteen ja auringon valon vaikutuksesta.  
Niin. Viinipuun rungosta lähtee se elämä, jonka avulla 
köynnökset pysyvät elossa ja tuottavat viinirypäleitä. Ne, jotka ovat joskus 
nähneet, millainen runko viinipuulla on, tietävät että se on sellainen pieni ja 
paksu käkkyrä, josta lähtee useita köynnöksiä joka suuntaan. Runkoa ja 
köynnöksiä voi olla vaikea erottaa toisistaan, koska köynnökset ovat 
kietoutuneet rungon ympärille. Samalla tavalla oikeat kristityt ikään kuin 
kietoutuvat Kristuksen ympärille ja lähelle toisiaan. Heidät on kasteessa 
oksastettu kiinni Kristukseen, ja he haluavat myös pysyä hänen yhteydessään. 
Etkö sinäkin, joka murehdit syntejäsi ja omaa kelvottomuuttasi, tahdo elää 
lähellä Vapahtajaasi, mielellään niin lähellä runkoa kuin suinkin mahdollista? 
Sinulla voi olla paljonkin syntejä elämässäsi, heikkouksia ja jopa sellaisia 
onnettomia lankeemuksia, joista koko kylä tietää, mutta haluan kertoa sinulle, 
että sinä et ole yksin. Meitä on täällä niin monia, jotka olemme tahranneet 
elämämme Jumalan ja ihmisten silmien edessä, ja juuri sen tähden me tarvitsemme 
niin kipeästi Jeesusta ja syntien anteeksiantamusta. Onneksi hänellä on 
sellaiset verihaavat, joista virtaa jatkuvasti elämän nestettä meihin. Jeesuksen 
sovintoverta tarjotaan tänään sinulle ja minulle ehtoollisen sakramentissa. Hän 
lahjoittaa meille jokaiselle oman ruumiinsa ja verinesteensä, jotta me kurjat 
saisimme syntimme anteeksi. Siinä on puhdistuksen lähde, jossa meidän pahuutemme 
ja jumalattomuutemme pestään pois. Sinun synnistäsi tulee Jeesuksen tekemä 
synti, ja Jeesuksen tekemästä sovitustyöstä ristillä tulee sinun pelastuksesi ja 
iankaikkinen elämäsi. 
Ehtoollinen ei ainoastaan puhdista meitä köynnöksiä 
likatahroista, vaan sen vaikutuksesta syntyy myös hyviä ja kauniita hedelmiä. 
Kristuksen veren mukanaan tuoma syntien anteeksiantamus on niin sanoin 
kuvaamattoman voimallinen, että meissäkin syntyy halu elää Jumalan sanan 
mukaisesti tässä pahassa maailmanajassa. Tämä halu ja Jumalan tahdon mukainen 
elämä on meissä kuitenkin vasta alullaan, ja itse asiassa synti nostaa meissä 
jatkuvasti päätään. Mutta jokainen, joka elää uskonyhteydessä Jeesukseen 
Kristukseen, tuottaa hyvää hedelmäsatoa. Aidot hedelmät eivät 
ole merkki siitä, että sinä olisit saanut ne omalla toiminnallasi aikaiseksi, 
vaan ne ovat merkkinä muille ihmisille siitä, että sinä olet oksastettu oikeaan 
ja jaloon viinipuuhun, joka on Jeesus Kristus. 
Rakas ystävä, armon aikamme täällä maan päällä on kovin 
lyhyt. Niin paljon kuin sinulle päiviä vielä suodaan, käytä aikasi viisaasti. 
Itse en tiedä parempaa tapaa, kuin viettää paljon aikaa Jeesuksen seurassa. 
Ehtoollispöytä on tänään taas katettu, ja siellä rakas Vapahtajamme jakaa 
sinulle ja minulle ruumiinsa ja verensä. Hän on itse antanut meille tämän 
lupauksen: ”Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen 
elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. Sillä minun lihani on totinen 
ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.” Tulethan siis kanssani, tavataan 
Vapahtajamme luona ehtoollispöydässä ja kerran taivaassa. 
Saarna 1.8.2004 Tervolassa