PÄÄKIRJOITUS * HANNU LEHTONEN

 

Kirkkovuoteen kuuluva paastonaika ja sen huipentumana kiirastorstai sekä pitkäperjantai muistuttavat meitä Vapahtajamme kulkemasta kärsimystiestä. Se oli Jumalan rakkauden uhritie. Virressä siitä sanotaan: ”Tien kaikkein raskaimman Jeesus, on käynyt armossaan, kun meidän kurjain tähden, hän kulki kuolemaan. Se tie vie viimein taivaaseen, mutta tie se on tuskien.” Virren viimeisessä säkeistössä lauletaan: ”Myös laulun oppia

uuden, saat tiellä taivahan. Se taivaassa jo kaikuu, edessä Karitsan. Hän kuoli kaiken täyttäen, mutta tie oli tuskien.”

 

Edellä lainattu virsi tuo aivan oikein esille sen, että Kristuksen kärsimys ja kuolema tapahtui meidän tähtemme. Ei hänen tarvinnut kärsiä ja kuolla itsensä tähden vaan ”meidän kurjain tähden”. On pidettävä kiinni siitä, että Kristuksen kärsimys oli meidän sijastamme ja meidän puolestamme tapahtunut rangaistuskärsimys. Raamattu sanoo: ”Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut” (Jes. 53:4-5).

 

Luther ja muut luterilaiset opettajat vastustavat voimakkaasti sitä opetusta, että Jumala antaisi synnit anteeksi vallantäyteytensä nojalla ilman Kristuksen uhria. Luther lausuu: ”Jos tämä olisi totta, olisi koko uusi liitto täysin mitätön ja turha, ja Kristus olisi houkan tavoin nähnyt tarpeetonta vaivaa kärsiessänsä synnin tähden, olisipa Jumala itsekin vallan tarpeettomasti harjoittanut tuulenpieksäntää ja turhia kujeita, hän kun ilman Kristuksen kärsimistäkin olisi voinut antaa synnin anteeksi ja jättää sen lukematta, ja näin muukin usko, mikä hyvänsä, kuin usko Kristukseen tekisi vanhurskaaksi ja autuaaksi, kunhan vain Jumalan laupeuden varassa turvaudutaan siihen että syntiä ei viaksi lueta” (Kirkkopostilla).

 

Jumalalle kiitos, että hän rakkaudessaan antoi Poikansa meidän edestämme täyttämään kaiken ja kärsimään sen rangaistuksen, jonka me olemme synneillämme ansainneet. Apostoli Paavali kirjoittaa: ”Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.”