JUMALA OMPI LINNAMME
On lauantai huhtikuussa 1529. Martti
Luther istuu huoneessaan Wittenbergissä ja katsoo miettiväisenä ulos
vaihtelevaan huhtikuun säähän. Kuka tuolla lähestyy hänen taloansa? Ratsumies
se on, kirje kädessään, ja heti jäljessä kiiruhtaa muutamia Lutherin ystäviä,
jotka sanovat:
– Kuulimme, että Speierin
valtiopäiviltä oli tullut kirjelmä, ja olimme halukkaat kuulemaan, miten on nyt
evankelisen asian laita.
– Kuulkaa siis: Katoliset
ruhtinaat ovat päättäneet katolisiin maihin nähden nämä pykälät: Katolisissa
maissa ei kukaan saa ottaa Lutheria vastaan taloonsa, vaan on hänet otettava
vangiksi ja luovutettava viranomaisille. Wormsin päätös on nyt siis astuva voimaan.
Evankelisten ruhtinaiden maihin nähden on tehty kolme päätöstä: Kielletään
omaisuuden ja hengen menettämisen uhalla ketään enää kääntymästä Lutherin
oppiin. Katolisilla on vapaus toimittaa messujaan. Evankeliumia saa saarnata
ainoastaan katolisten selityskirjojen mukaisesti. Tämän sisältää kirje.
– Vakavia uutisia, sanoo eräs
miehistä. Kuinka viekkaasti onkaan siinä valmistettu evankelisen kirkkomme
perikatoa! Ainoastaan uskomme levittäminen on muka kielletty. Mutta kaikenhan
he ottavat meiltä, kun ei Jumalan sanaa saa julistaa ilman heidän selityksiään.
Ja meidän on täällä kärsittävä messua ja pyhimysten palvontaa, mutta he eivät
aio suvaita omissa maissaan meidän ehtoollistamme messun rinnalla.
– Eiväthän he voi tätä kaikkea
ajaa läpi, arvelee toinen.
– Eivätkö voi? Keisari ja paavi,
valtio ja kirkko ovat meitä vastaan. Mikä mahtava valta! Pannalla ja
julistuskirjoilla riistävät he meiltä kunniamme, vapautemme, omaisemme ja
tiluksemme. Väärillä tuomioillansa voivat he tappaa meidät polttoroviolla kuten
Hussin! Mikä mahtava vihollisten parvi! Mikä kauhea sotajoukko!
– Älkää olko peloissanne,
ystävät, virkkaa Luther. Hus poltettiin, mutta totuutta ei voitu polttaa.
Jumalamme on meitä taistelussa aina auttanut, niin vähäisiä kuin olemmekin.
– Siinäpä olette oikeassa,
Luther, että vähäisiä olemme. Ei meitä ole paljon. Mitä me voimme keisaria ja
valtakuntaa, paavia ja kirkkoa, maallista ja hengellistä mahtia vastaan?
Vaikka tahtoisimmekin taistella, on perikatomme varma.
Luther on taas yksin. Rauhattomana
kävelee hän edestakaisin huoneessaan. Ystävien arkaileva mieliala painostaa
häntäkin. Niin kuin illan varjot laskeutuvat yli Wittenbergin, niin lankeavat
surun varjot hänen sydämeensä. – Silloin pistäytyy Katariina-rouva huoneeseen
asettaakseen naurisöljylampun pöydän kulmalle. Hellästi katsahtaa hän alakuloiseen
mieheensä. Hän tietää hänen tavallisen lääkkeensä tällaisina hetkinä. Hän ottaa
Lutherin Raamatun ja panee sen lampun viereen, suljettuna. Osaa kai Luther itse
löytää oikeat avun paikat.
Pian sattuukin Lutherin katse
kirjaan.
– Sinut he meiltä riistäisivät,
sinä kallis Herran sana! Ihmiset tahtoisivat sinut turmella ja väännellä.
Mutta sinähän itse, kallis kirja, juuri todistat kuinka Jumala sadat ja taas
sadat kerrat on hädästä auttanut. Eikö vihollisjoukko, joka piiritti
Jerusalemia kuningas Sanheribin aikana, ollut vielä suurempi? 200,000
assyyrialaista oli Jerusalemin ympärillä. Kuin pauhaava meri, niin kohisi
vihollisten rynnäkkö ja näytti tahtovan syöstä syvyyteen sen vuoren, jolle
Jerusalem oli rakennettu. Ja aamulla? 185,000 assyyrialaista makasi kuolleina
maassa! Rutto, Herran enkeli, oli heidät lyönyt. Ei ollutkaan sotajoukkojen
valtias Sanherib, vaan Herra Jumala. Kuinka ihanana seisoikaan Herran kaupunki
aamun valjetessa! Joka siellä oli, oli turvassa. Jumalan linna oli suojellut
Jumalan omia.
Niin lukee sitten Luther
lohdutukseksensa 46. psalmin:
”Jumala on turvamme ja voimamme,
apumme hädässä aivan taattu.
Sen tähden emme pelkäisi, vaikka
maa mullistuisi ja vuoret vajoaisivat meren syvyyteen, vaikka sen aallot kuohuisivat pauhaten ja sen raivosta vuoret
järkkyisivät.
Herra Sebaot on kanssamme,
Jaakobin Jumala on linnamme!
On virta, joka haaroinensa
ilahuttaa Jumalan kaupunkia, Korkeimman pyhää asuntoa.
Jumala asuu siinä, eikä se horju,
aamun koittaessa Jumala sitä auttaa.
Pakanat riehuivat, valtakunnat
horjuivat; kun hän jylisi äänellänsä, hyllyi maa.
Herra Sebaot on kanssamme,
Jaakobin Jumala on linnamme!
Tulkaa, katselkaa Herran töitä! Hän
tekee maan päällä hämmästyttäviä tekoja.
Hän lakkauttaa sodat maailman
ääriin asti: jouset hän särkee, keihäät katkoo, vaunut tulessa polttaa.
’Tauotkaa ja tietäkää: minä olen
Jumala, minä olen korkea kansojen keskellä, minä olen maan päällä korkea.’
Herra Sebaot on kanssamme,
Jaakobin Jumala on linnamme!”
Kuinka onkaan mies aamuksi
muuttunut! Hänen silmänsä ovat kirkkaat ja ryhtinsä kuin voittajan. Hänen
hyvän huomenen toivotuksensa kuuluu aivan riemukkaalta.
He ovat rukoilleet yhdessä ja
istuvat lastensa keskellä, Luther ja Katariina. Luther kertoo evankelisten
suuresta hädästä. Hänen äänensä sävy käy yhä iloisemmaksi, mutta vaimon
kasvoilla näkyy kasvava levottomuus.
– Mutta Martti, sanoo hän, kuinka
voit olla noin iloinen?
Luther viittaa taivaaseen ja
sanoo:
– Hän, joka on tuolla, auttaa
meitä kaikesta hädästä. Hän on tänä yönä ihmeellisesti vahvistanut minua
eräällä unella. Kuulehan: Olimme Wartburgissa, minä ja kaikki ystäväni
vaimoinemme, lapsinemme. Sodan pauhinaa kuului kauempaa. Tarkastin huolellisesti
linnan. Lujalta näytti sen perustus kalliovuorella, vahvat olivat muurit,
kaivannot, vallit ja vetosilta. Kyllä se voi meitä suojella. Aseemmekin,
kivilingot ja pitkät tykit olivat kelvolliset. Sodan tuoksina yhä lähestyi.
Vihollisten joukko sijoittui laajalle tasangolle Wartburgin edustalle. Mikä
suunnaton joukko! Kaikkialta tuli esille mustia ritareja, laaksoista ja
kukkuloilta, ilmasta, joka kulmasta ja nurkasta. Ja yhtäkkiä lankesivat he
maahan, kuin Jumalan eteen. Heidän johtajansa, maan mahtavin ruhtinas,
näyttäytyi ja asettui sotajoukon etupäähän. Hän aloitti hyökkäyksen. Joka
suunnalta tunkivat he eteenpäin. Viekkaina ja älykkäinä kuin käärmeet hiipivät
he vuoren juurella kasvavan pensaikon läpi. He kaivoivat reikiä kallioon
räjäyttääkseen koko linnan. Joukkomme asettui vastustamaan; oi, vähäiseltä se
näytti! Jo ennakolta näimme, kuinka helposti ja pian meidät kukistettaisiin.
Mutta yhtäkkiä asettui loistava ritari pienen joukkomme johtoon. Säkenöivän
miekan, ristin muotoisen, kohotti hän ylös. ”Kuka” hän on?” kysyivät
jännittyneinä ystävät ja viholliset. Hänen lippunsa laskettiin auki. Silloin
tuli aurinko säteilevänä esille ja valkoisena loisti lipun veripunaisella
pohjalla hänen nimensä. Se kulki suusta suuhun ja vaikutti kuin lumous. Hänen
innostuksensa tarttui kaikkiin, hänen rohkeutensa valtasi jokaisen, joka oli
hänen puolellaan. Mutta viholliset väistyivät arkoina tuon nimen kuullessaan,
ja maailman ruhtinas lankesi kauhun valtaamana maahan, mutta nousi suurin
ponnistuksin uudestaan pystyyn. Kuinka kiukkuisen näköinen hän olikaan! Hän
viittasi kädellään: Silloin virtasi joka puolelta vielä lisää mustia
ritareita; yhtä mustaa oli kaikki silmän kantamiin, aivan kuin olisi maailma
ollut niitä täynnä. Ne aukoivat kitojansa, niin että hirveät hampaat näkyivät,
kuin olisivat tahtoneet meidät niellä. Mutta kukaan joukostamme ei pelännyt.
Miksi olisimmekaan väistyneet? Onhan asiamme, meidän uskomme, evankeliumi,
voittava. Niin kuin he eivät voi kaataa vuoria, niin seisoo Jumalan sanakin
heistä huolimatta. Ja vaikka monet meistä kaatuisivatkin, niin vihollisilla ei
ole siitä pysyvää hyötyä eikä meillä mitään pysyvää vahinkoa. Ruumiin he meiltä
voivat ottaa, mutta Se, mikä on korkeinta, Jumalan sana ja autuus, jää meille
kuitenkin.
– Mutta tahdotko kuulla, mitä
olen jo kirjoittanut näiden kokemusten johdosta? – Näillä sanoilla puheensa
päätettyään Martti Luther hakee kirjoituspöydältään paperin ja alkaa lukea:
1. Jumala ompi linnamme,
varustus vahva aivan.
Hän aseemme on, kilpemme
ajalla vaaran, vaivan.
Se vanha vainooja,
kavala, kauhia,
on kiivas, kiukkuinen
ja julma, hirmuinen;
ei löydy maassa vertaa.
2. Turha on oma voimamme,
ei voi se meitä auttaa,
mutt’ pimeyden vallat me
voitamme Herran kautta.
Sotija verraton
its’ Jeesus Kristus on,
Hän, Herra Seebaot,
helvetin joukkiot
lyö maahan, voiton saattaa.
3. Maailma vaikk’ ois täynnänsä
pimeyden enkeleitä,
päällemme syösten päänänsä,
he eivät voita meitä.
Juur’ turhaan kiukuissaan
nyt maailman päämies vaan
pauhaapi, saanut on
hän nyt jo tuomion;
Yks sana hänet kaataa.
4. Se sana seisoo vahvana,
he ei voi sitä kestää;
kun kanssamme on Jumala,
ken meiltä voiton estää?
Jos vaikka henkemme,
osamme, onnemme
he veisi viekkaasti,
jää meille kuitenki
Jumalan valtakunta.
Suom. virsikirja, vanha laitos
F. Lehmensickin mukaan toimittanut Martti Voipio. Helsinki 1924.