MUUT LEHDET:
KESKUSTELUA SUOMEN TEOLOGISEN
INSTITUUTIN VIRKAKANNASTA
Timo Laato, Nakkila
Länsi-Suomen Herännäislehti
11/2003
Viime aikoina on käyty
keskustelua Suomen Teologisen Instituutin kirkon virkaa koskevista linjauksista.
Seuraava kirjoitus on kannanotto tähän aiheeseen. Yhdistyksemme (LSRY)
johtokunta on kokouksessaan (21.10.2003) tehnyt seuraavan päätöksen:
LSRY:n johtokunta pitää
välttämättömänä, että STI edelleen toimii perustamisasiakirjansa mukaisesti ja
sanoutuu irti Eero Junkkaalan Kotimaassa 26.09.2003 esittämistä kannanotoista
ja käytännöstä. LSRY odottaa STI:n hallitukselta toimia yhteistyöedellytysten
jatkumiseksi.
Johtokunnan päätös on toimitettu
STI:n hallitukselle sihteerin toimesta, samoin seuraava kirjoitus
allekirjoittaneen omasta aloitteesta.
Viime Kulmakiven (STI:n
tiedotuslehden) numerossa 5/2003, ss. 2-3 STI:n tutkija Timo Eskola kommentoi
Kotimaan haastattelusta (26.9.2003) syntynyttä keskustelua. Haastattelussa STI:n
pääsihteeri Eero Junkkaala kertoi avoimesti harjoittamastaan yhteistyöstä
kirkkomme pappien kanssa, myös naispuolisten pappien kanssa. Samassa
yhteydessä hän myös puhui erillisvihkimysten tarpeettomuudesta, jos niitä
arvioidaan teologisista perusteista käsin. Kuitenkin käytännön syistä hänen
mielestään olisi hyvä sallia erillisvihkimykset niille, jotka eivät muunlaista
ratkaisua hyväksy.
Allekirjoittaneen mielestä pääsihteeri
Eero Junkkaalan haastattelu ja siinä esitetyt mielipiteet eivät ole
sopusoinnussa STI:n ns. perustamisasiakirjan kanssa, jossa virkakysymys on
ratkaistu aidosti apostolisella ja kristikunnan perinteistä kantaa
kunnioittavalla tavalla. Vaikka Junkkaala ilmeisesti (edelleen) pitää kirkon
virkaratkaisua 1986 vääränä, hän ei kuitenkaan toimi Raamatun ohjeiden mukaan
käytännössä. Lisaksi hän puheillaan erillisvihkimysten tarpeettomuudesta
nakertaa monien tunnustuksellisten teologian opiskelijoiden luottamusta ja
saattaa parhaillaan käynnissä olevat keskustelut piispojen kanssa erikoiseen
valoon. Keskusteluja erillisvihkimysten tarpeellisuudesta käy henkilö, joka ei
edes itse usko niiden tarpeellisuuteen teologisista perusteista käsin ja tuo
tämän vielä avoimesti julki valtakunnallisessa lehdessä!
Nyt siis Eskola käyttää tärkeän,
painavan puheenvuoron tässä asiassa. Hänen mielestään koko ongelma ”koskee
niin sanottuja ajo-ohjeita eli sitä, miten suhtaudutaan yhteistyöhön
naispuolisten pappien kanssa” (s. 2). Edelleen: ”Yksi näkemys väistämissäännöistä
ei voi olla mielekkään yhteistyön edellytys.” (s. 3)
Eskolan lähtökohta käytävään
keskusteluun on varsin taitava. Onhan tunnettua ja laajalti hyväksyttyä, että
ns. ajo-ohjeissa sallitaan tiettyä liikkumavaraa kunkin työtehtävän ja
henkilökohtaisen asenteensa pohjalta. Mutta nyt ei kumminkaan tarkkaan ottaen
ole kysymys erilaisista väistämissäännöistä. Pikemminkin keskustellaan siitä,
pitääkö STI:n perustamisasiakirjassa tunnustettu apostolinen ja kristikunnan
perinteinen virkakanta yleensä millään tavalla näkyä arjen seurakuntatyössä.
Vaikuttaako yhdessä aikanaan sovittu linja lainkaan käytännön linjauksiin?
Sitooko opetus opettajaa hänen omassa elämässään?
Eskolan mukaan po. perustamisasiakirjan
”teksti oli minimi, jonka kaikki osapuolet saattoivat hyväksyä (s. 2). Mutta ei
hän edes itse ole aina toiminut tämän ”minimin” mukaan. Toimittamassaan STI:n
juhlakirjassa ”Raamattukeskustelun polttopisteessä – STI 10 vuotta” hän oli
omalta puoleltaan hyväksymässä naispappeutta puoltavan puheenvuoron
julkaisemista. Onko tämä sitä ”teologisista perusteista” vallitsevaa
yksimielisyyttä, joka Eskolan todistuksen mukaan ”onkin välttämätöntä” (s. 2,
vrt. Junkkaalan käsitystä edellä, että erillisvihkimyksille ei ole teologisia
perusteita)? Tuskin enää edes kaikki STI:n perustajajäsenet allekirjoittaisivat
perustamisasiakirjan lausetta, että ”paimenen virka kuuluu miehelle”. Ainakaan
käytännössä ei tämän mukaisesti läheskään aina toimita.
Edelleen Eskola huomauttaa, että
”nyt käytävä kiista ei koske juuri lainkaan (!) instituutin käytännön työtä”
ja että ”opiskelijamaailmassa väistämissääntöjen pohdinta on teoreettinen
aihe” (s. 3). Oman kokemukseni perusteella väistämissääntöjen pohdinta on
opiskelijamaailmassa hyvinkin keskeinen ja käytännöllinen aihe. Siitä
keskustellaan itse asiassa jopa ennen teologisten opintojen mahdollista
aloittamista. Kysellään vakavasti, onko apostolisen ja kristikunnan
perinteisen virkakannan edustajilla tulevaisuudessa lainkaan työtä tarjolla
Suomen ev. lut. kirkossa.