”KUKA SITÄ OLISI USKONUT”
Tositapaus Pohjanmaalta
1800-luvun loppupuolelta
– Vallan tässä harmista halkeaa.
Ei saa enää omissa nurkissaankaan pahaakaan rauhaa. Yhtä ja samaa laulun luritusta
aamulla ja illalla. Ennen kirottiin, juotiin viinaa ja tapeltiin. Silloin oli
reilu komento talossa. Tuo arpi kasvoissani on siltä ajalta. Ja mielelläni
ottaisin toiseen poskeen samanlaisen. Tuhannen kertaa ennen kuin kuuntelisin
tuota laulua ja lakkaamatonta juttua autuudesta. Mokomat autuaat, pyh! Luulevat
raukat taivaan iloon pääsevänsä, laulunsa palkaksi. Vähällä se on tyhmä kansa
vietelty. Tuo kirkkoherra retkale se tämän villityksen seurakuntaan toi. Tiesin
sen jo aavistaa ja ponnistin kaikki voimani ettei olisi päässyt tänne, mutta
mikä siinä auttoi. Kaikki akat silloin olivat liikkeellä ja markalla huutaa
täräyttelivät ja voiton saivat. Hävettää oikein kun pitää tuollaista pappia
katsella ja vielä palkkaa maksaa mokomalle. Tallirengiksikään ei tuollainen
mies kelpaisi, mutta annapas kun köhöttää tällaisen pitäjän kirkkoherrana.
Kylän raitilla tuolla kulkee akkain kanssa ja kaikissa renkituvissa kukkuu
iltakaudet muka sanaa julistamassa. Ennen toki papitkin maistoivat maljaa ja
löivät pöytään ruutua ja ässää niin että läiski. Haeppas tämä sivistyneiden
seuraan, jos lystäät. Vaikka ei tuosta ihmisten seuraan olisikaan. Pilalle se
meni elämä. Sitten vielä tuo pappi tunkee oikeidenkin ihmisten kintereille.
Tapasi minut aamulla postikonttorilla ja alkoi kysellä onko minulla rauha
Jumalan kanssa ja miksi en käy kirkossa. Mutta kyllä hän nyt sai nenälleen.
Ehkä muistaa toistaiseksi, ettei tule ihmisten silmille – mokomakin hävytön.
Kehui olevan oikeuden itsellään seurakunnan opettajana ollen, tutkia laumansa
sielun tilaa. Mutta minun sielustani hän ei tule saamaan koskaan selkoa. Eikä
tämä mies tule tarvitsemaan tuollaisia pappeja. Ja jos niin hulluksi sattuisin
tulemaan silloin, kun se autuaallinen kuolema tulee, niin muista se, eukko,
että et hae häntä, vaikka kuinka pyytäisin. Saat päättää, että silloin olen jo
hullu, jos sellaisia pyyntöjä teen. Ja hullu tarvitsee lääkärin, eikä pappia.
En tiedä mistä se johtuu, mutta välttämättä tahtoisin tapella nyt! Ja minä
lähden tappelemaan. Tuolla pellolla ovat leikkaamassa Murtolan ja Levän torpan
vanhat ukot. He ovat vanhoja tappelijoita. Toisella saralla on iso liuta
autuaita, he saavat katsella miten aikamiehet voimiansa mittelevät.
Talon isäntä näin puheli
vaimollensa. Hänen alustalaistensa keskuuteen oli levinnyt evankelinen liike,
ja siitä oli isäntä kiukuissaan. Kun hän uhkasi lähteä tappelemaan puheli hänen
vaimonsa, joka tunsi miehensä pahan luonteen:
– Älä rakas Vihtori mene! Tyynny
nyt toki. Siitä ei tule hyvää, jos menet noiden vanhain miesten kimppuun.
Eikähän ne autuaat ole sinulle mitään pahaa tehneet. Minusta nähden on elämä
nykyään paljon parempaa kuin ennen. Käytökseltään ovat nuo uskovaiset perin
siivoja ja hiljaisia. Monesta juoposta ja tappelijasta on tullut luotettava
ihminen. Tyynny nyt toki, rakas Vihtori!
– Vai vielä sinä heitä käyt
puolustamaan. Uhallakin minä näytän autuaille, että tämä mies uskaltaa tapella.
Ja sitten kun olemme tarpeeksemme tapelleet kutsun minä ukot ryypylle ja juomme
oikein kovasti. Hei vaan! – nyt minä menen.
Kartanon isäntä läksi juoksemaan
pellolle, jossa väki oli työssä. Sinne päästyään heitti hän ensin Levän torpan
ukon kumoon ja sitten Murtolan ukon. Samassa edellinen otti isäntää takaapäin
kiinni ja kaasi hänet allensa. Isäntä sai ukon kurkusta kiinni ja kuristi
voimiensa perästä. Ukko taasen sivalsi puukon tupestansa ja työnsi sen isännän
rintaan.
Isäntä kannettiin sisälle, jossa
haava sidottiin. Lääkäri todisti, että elämisen toivoa ei ole. Kiroillen otti
isäntä vastaan tämän tiedon.
Kun kirkkoherra sai kuulla
asiasta, meni hän sairasta katsomaan.
– Hyvää päivää! rakas ystävä –
sanoi kirkkoherra aluksi.
– Mitä sinä roisto täällä teet!
Et anna ihmisten kuollakaan rauhassa. Nuuskit joka nurkan – mokomakin heittiö.
Ulos minun huoneestani ja heti! – kähisi sairas.
– En minä ole roisto. Olen
Kristuksen palvelija, ja tulin julistamaan sinulle, että kaikki syntisi ovat
maksetut ja anteeksi annetut Jeesuksen veressä, joka vuoti Hänen haavoistaan
silloin, kun hän kuoli ristillä. Ja tämän vakuutan minä sinulle tässä läsnä
olevan kolmiyhteisen Jumalan, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä, amen!
Sairas alkoi huutaa kovalla
äänellä. Tyynnyttyään katsoa tuijotti hän pitkän ajan kirkkoherraan ja kysyi
sitten:
– Olenko minä tajuissani, vai hourinko?
– Luulen sinun olevan täydessä
ymmärryksessä, sanoi kirkkoherra.
– Olettekos te tämän pitäjän
kirkkoherra?
– Kyllä.
– Kuinka te voitte julistaa
minulle synninpäästön?
– Ilmoitin sinulle tosi-asian.
Onhan Jeesus sinut lunastanut ja siten velkasi verellään kuitannut.
– Mutta minäpä olen maailman
suurin syntinen!
– Syntien suuruus ei tule
kysymykseen. Pieniä syntisiä ei ole olemassakaan. Kaikki ihmiset ovat
ansainneet helvetin. Mutta Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse
kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan
säätänyt.
– Te uskotte siis, että minun
syntini ovat anteeksi annetut!
– Niin, minä tiedän sen varmasti.
– Te lörpöttelette, hyvä
kirkkoherra!
– En minä lörpöttele, kaikki mitä
olen puhunut, on täyttä totta. Sen voin todistaa Jumalan sanalla.
– Todistakaapa!
Useita tunteja luki kirkkoherra
sairaalle Raamattua, josta hän osoitti äskeiset sanansa todeksi. Sairas pääsi
käsittämään, että hänen velkakirjansa on Kristuksen kuolemassa rikki revitty,
joten hänellä on vapaus käydä pyhään, Jumalan iankaikkiseen kunniaan ja
kirkkauteen.
Suurella äänellä ylisti sairas
Jumalaa, joka hänet oli temmannut niin kuin kekäleen tulesta. Hän nautti myös
Herran pyhää ehtoollista, josta hän tuli yhä enemmän vakuutetuksi syntiensä
anteeksi antamisesta.
Seuraavana aamuna hän kuoli
ilolla ja rauhassa. Ennen kuolemaansa puhui hän:
– Kuka sitä olisi uskonut, että
minäkin tarvitsen sen Jeesuksen, jota olen pilkannut. Ja kuka sitä olisi
uskonut, että Jeesuksen veri riittää maailman suurimmalle syntiselle! Kuka
myöskään olisi uskonut, että tuo kirkkoherra on niin jalo mies. – En minä ikänä
olisi sitä uskonut, ellei Herra äärettömässä armossaan olisi minua tähän
tapahtumaan johtanut.
Emerik Lyytinen, Kotimatkalla
kalenteri vuodelta 1911, s. 69-72.