KRONOLOGIAN MERKITYS RAAMATUN OIKEALLE YMMÄRTÄMISELLE
Stig-Olof Fernström, kirkkoherra,
Helsinki
Raamatussa on vilisemällä
kronologisia tietoja (kronologia = ajanlasku; aikajärjestys). Puhutaan
päivistä, kuukausista ja vuosista. Tapahtumia kytketään tiettyihin aikoihin. ”Kun
aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa...” (Gal. 4:4) ”Ja tapahtui
niinä päivinä...” (Luuk. 2:1)
Voidaan sanoa, että Raamatun
tärkein tehtävä on kertoa meille, mitä Jumala on tehnyt meidän puolestamme.
Jumalan teko riittää meille, jotta pelastuisimme. Ei meidän tarvitse tietää
mitään muuta kuin tämä!
Samalla vaanii monia vaaroja: 1)
Miten voimme tietää, että juuri se, mitä me uskomme, on totta? On niin monia
uskontoja, käsityksiä, ajatuksia. 2) Miten voimme luottaa siihen, että Raamatun
kuvaamat Jumalan toimenpiteet ovat todella tapahtuneet? Mitä tarkistusmahdollisuuksia
meillä on?
Väitän, että on olemassa vain
yksi totuus. Raamatun tarkoituksena on ilmoittaa se meille. Jos
käytettävissämme olevien erilaisten tieteellisten menetelmien avulla
rehellisesti pyrimme selvittämään sen, mitä voimme saada selville, näin
saavuttamamme totuus on sopusoinnussa Raamatun ilmoituksen kanssa. Tätä
periaatetta pyrimme seuraavassa soveltamaan kronologian alalla.
Kronologiaan liittyy se ongelma,
että kiinnostuksemme kohteena olevista tapahtumista on kulunut niin kauan
aikaa. Miten tarkistamme? Antiikin aikana ei ollut mitään varmaa
ajanlaskujärjestelmää. Eri kansat laskivat aikaa eri tavoin. Raamatussakaan ei
ole mitään helposti ymmärrettävää ja saatavilla olevaa tapaa. Useimmat ovat
luovuttaneet ja ajattelevat, ettemme tavoita kuin tiettyjä likiarvoja, mutta
silloin Raamattuun jää monia ristiriitaisuuksia ja ratkaisemattomia kysymyksiä.
Klassinen teos kronologian alalla
on ollut amerikkalaisen Edwin R. Thielen kirja ”The Mysterious Numbers of the
Hebrew Kings”. Sen ensipainos ilmestyi jo 1951, ja muokattuna se julkaistiin
1983. Joitakin vuosia aiemmin (1977) samalta tutkijalta ilmestyi ”A Chronology
of the Hebrew Kings”. Useimmat tutkijat ovat suuressa määrin pitäneet Thielen
ratkaisuehdotuksia perustanaan ja rakentaneet niiden varaan.
Tästä huolimatta on joskus ollut
vaikeaa yhdistellä tietoja ja saada niitä sopusointuun keskenään. Vaikeudet
ovat osin johtuneet siitä, että on harvoja kiintopisteitä, joiden varaan kronologia
voidaan ”ripustaa”. Mutta ennen kaikkea hankaluudet ovat liittyneet siihen,
että käytettävissä ei ole ollut ”absoluuttista kalenteria”. Usein on kuitenkin
onnistuttu saavuttamaan yleisesti ajatellen suhteellisen luotettavia tietoja.
Jäljellä on silti vakavia ratkaisemattomia ongelmia, ja jopa konservatiivisille
tutkijoille yksi tapa avata solmut on ollut olettaa, että VT:n numerotiedot
eivät aivan täysin pidä paikkaansa. Joskus on myös tietyille Israelin ja Juudan
kuninkaille laskettu edeltäjän kanssa osin yhteistä hallitusaikaa, vaikkei
tekstissä viitata tällaiseen ratkaisuun.
Vuonna 1986 amerikkalainen
luterilainen maallikko E. W. Faulstich julkaisi kirjan ”History, Harmony &
The Hebrew Kings”. Kirja on monin tavoin käänteentekevä. Faulstichin metodeista
ja tuloksista syntyy varmasti vilkas keskustelu, elleivät hänen teologiset
vastustajansa valitse sitä mahdollisuutta, että vaikenevat hänen tutkimuksensa
kuoliaaksi ”epätieteellisenä”. (E.
W. Faulstich: History, Harmony & The Hebrew Kings. Chronology Books, Box
3043, Spencer, Iowa 51301, USA, 1986. 304 s. Hinta USD 19.95.)
Faulstich on saanut innoitusta
tutkimuksiinsa Thieleltä ja erityisesti tämän monista hänen mielestään
epätyydyttävistä ratkaisuista.
Tutkimuksessaan Faulstich lähtee
ajatuksesta, että VT:n kronologisten tietojen tarkoitus on opettaa
juutalaisille, että heidän Jumalansa on historiassa toimiva Jumala. Hän toimi
luomisessa mahtavan sanansa välityksellä, hän vei kansansa pois Egyptin
orjuudesta, hän johdatti heidät erämaan halki ja antoi heille heidän oman
maansa. Profeetan välityksellä hän antaa heille vakuutuksen, että hän vie
heidät takaisin Baabelista. ”Heprealaisten usko perustui Jumalan
toimenpiteisiin menneissä historiallisissa tapahtumissa ja hänen muuttumattomuuteensa.
Jumalan valittu kansa saattoi kohdata huomisen sen perusteella, mitä Jumala oli
tehnyt heidän puolestaan eilen, historiassa” (s. 5).
Faulstichin tutkimus rakentuu
kahden oletuksen varaan, jotka hän sitten pyrkii todistamaan oikeiksi:
1) Heprealainen Raamattu on
kiinnostunut tapahtumien oikeasta historiallisesta kuvaamisesta, ja siinä
kronologia on tärkeässä asemassa.
2) Heprealaisten kuninkaiden
kronologian muistiin merkinneet kirjoittajat tunsivat tapahtumien kronologisen
järjestyksen.
Kuten jokainen raamatunlukija
tietää, Kuninkaiden kirjoissa ja Aikakirjoissa on runsaasti kronologisia
tietoja. Vaikeuksia syntyy, kun näitä tietoja yritetään tulkita ja kytkeä eri
tapahtumiin. Siksi on tärkeää muodostaa oikeat periaatteet aineiston arvioimiseksi.
Kronologisia tietoja ovat 1) kuninkaiden hallitusajat, 2) jaetun valtakunnan
aikana viittaus Juudan kuninkaaseen X, joka alkoi hallita Israelin kuninkaan
Y:n n:ntenä hallitusvuotena, 3) Juudan kuninkaista usein myös maininta iästä
kuninkaaksi tullessa. 4) Tietyissä tapauksissa teksti tarjoaa mahdollisuuden
rinnastukseen johonkin naapurikansaa kohdanneeseen tapahtumaan (esim. sotaretki
Babylonian kuninkaan Z:n n:ntenä hallitusvuotena). 5) Lisäksi mainitaan joskus,
että kahden tapahtuman välillä kului tietty määrä vuosia.
Faulstichin laskelmien
lähtökohtana on, että juutalainen kalenteri ei ole perustunut ennalta tehdyille
arvioille (kuten länsimainen kalenterimme, jota on pitänyt tarkistaa useita
kertoja) vaan aurinkoa ja kuuta koskeville havainnoille kevään alkamisen
yhteydessä kevätpäiväntasauksen aikaan. Mahdolliset havaintovirheet on
automaattisesti korjattu uudenkuun yhteydessä seuraavan kuukauden alussa.
Kuukuukauden pituus on 29,530587 päivää ja kuuvuoden siis 354,36704 päivää
(=50,62 viikkoa). Lyhyet kuuvuodet on täydennetty ”karkausvuosilla”, joihin
sisältyy 13:s kuukausi, 7 kertaa 19 vuoden jakson aikana, keskimäärin joka
2,7:s vuosi. Tässä vuodessa on 383,89763 päivää (=54,84 viikkoa). Aikaa
koskevat maininnat Raamatussa perustuvat siis suoriin, hyvin yksinkertaisiin ja
selviin havaintoihin tähtitieteellisistä ilmiöistä.
VT:n vuoden kuukaudet: aluksi
kuukauden merkitsemiseen käytettiin numeroita, mutta tiettyjen kuukausien nimet
tunnetaan: abib (1) 2 Moos.13:4; 23:15; 5 Moos.16:1; siv (2) 1 Kun. 6:1; etanim
(7) 1 Kun. 8:2; bul (8) 1 Kun. 6:38. Baabelin vankeuden aikana ja sen jälkeen
alettiin käyttää babylonialaisia nimiä: 1) nisan, 2) ijjar, 3) sivan, 4)
tammus, 5) ab, 6) elul, 7) tisri, 8) marhesvan, 9) kislev, 10) tebet, 11)
sebat, 12) adar ja 13) II adar.
Viime vuosikymmenien
avaruusmatkat ovat vaatineet tarkkoja tietoja planeettojen asemista ja
liikkeistä. Ilman näitä tietoja avaruusmatkat olisivat olleet mahdottomia.
Faulstich on käyttänyt näitä tietoja ja tietokoneohjelmien avulla laatinut itselleen
absoluuttisen kalenterin, joka perustuu nykyiseen tietämykseen maapallon
kiertonopeudesta. Tämä on ollut laskettavissa paljon aiemmin, mutta tietokone
on mullistanut tutkimuksen; sen avulla on ollut helppoa tehdä nopeasti
täsmällinen kalenteri, joka perustuu auringon ja kuun asemaan minä tahansa
historiallisen ajan päivänä. Lisäksi tietokoneelta saa myös kussakin
tapauksessa kyseisen viikonpäivän nimen. Faulstich on sitten antanut
tietokoneen laskea kuun aseman minä tahansa kuuvuoden päivänä, miten kauan
sitten tahansa. Näin hän on ajoittanut VT:n ajan tapahtumia tämän tarkan
ajanlaskun perusteella.
Faulstich pyrki myös siirtämään
tietoja antiikin egyptiläisestä kalenterista, olympiadeihin (= neljän vuoden
jaksot) perustuvasta kreikkalaisesta kalenterista ja Aleksanteri Suuren
jälkeisenä aikana käytetystä seleukidisesta kalenterista (seleukidinen
ajanlasku otti lähtökohdaksi syksyn 312 eKr) tietokonekalenterin tiedoiksi.
Tämä on merkittävää siksi, että
antiikin lähteissä on mainittu tiettyjä auringon- ja kuunpimennyksiä.
Tietokoneen avulla on helppoa laskea tarkasti näiden ajankohdat. Näin saadaan
esille tiettyjä avaintietoja, jotka kytkevät kuninkaiden hallitusajat
tunnettuihin historiallisiin tapahtumiin.
Kronologiselle tutkimukselle
uutta on tietokone, joka on mullistanut laskelmien tekemisen nopeudellaan.
Tietokoneen tarkkuuden ansiosta saadaan helposti aikaan absoluuttinen
kalenteri. Kun se sitten yhdistetään Faulstichin uraauurtavaan ajattelukykyyn,
saadaan kronologisiin laskelmiin liitetyksi muita tietoja, jotka sisältyvät
juutalaisten ajanlaskujärjestelmään ja joita voidaan käyttää tarkistukseen:
1) Sapatinpäivä on aina ollut
joka seitsemäs päivä, eikä kukaan liene pystynyt muuttamaan sitä. Sapatti
pohjautuu aina luomiseen asti, mutta se on säädetty Mooseksen laissa.
2) Sapattivuosien säännöllistä
rytmiäkään (joka seitsemäs vuosi) on tuskin muutettu, vaikkei lain määräyksiä
useinkaan aina noudatettu.
3) Riemuvuosi (joka 49:s vuosi,
ts. ”sapattivuosien sapattivuosi”) on selvästi mainittu laissa, mutta Talmudin
mukaan se poistui käytöstä silloin kun viholliset valloittivat osia maasta.
4) Daavidin ajasta asti on
tietoja pappien 24 osastosta, jotka vuorojärjestyksessä toimittivat palvelusta
Jerusalemin temppelissä, viikon kerrallaan, sapatista sapattiin. Täysi
”kierros” kesti siis 24 x 7 = 168 päivää.
Yhdistelemällä näitä neljänlaisia
lisätietoja sikäli kuin niitä esiintyy muiden kronologisten tietojen yhteydessä
Faulstich saa järjestelmän, joka sisältää useampia tarkistusmahdollisuuksia.
Faulstich saa Jerusalemin
hävityksen päivämääräksi 31.7.588 (= 10. ab-kuuta; ei siis 587 eikä 586
kuten tavallisesti ajatellaan). Virhe johtuu Faulstichin mukaan ennen muuta
siitä, että Nebukadnessarin valtaistuimelle nousun on ajateltu tapahtuneen vuonna
605 tai 604, kun vuosiluvun pitäisi olla 606. Hän käsittelee eri lähteiden
antamia tietoja yksityiskohtaisesti ja todistaa myös, missä virhe on.
Tätä aikaa koskeva ensisijainen
lähde on Ptolemaioksen kaanon, toisen vuosisadan lopulla jKr tehty luettelo
Assyrian, Babylonian, Meedian, Persian, Kreikan ja Rooman kuninkaista.
Assyrialainen ns. Limmu-luettelo (jossa on esitetty kuninkaiden nimet ja kunkin
vuoden tärkein tapahtuma) antaa tietoja vuosien 892 ja 648 väliseltä ajalta.
Tämän yhtenäisen luettelon katkeamisen jälkeisestä ajasta on saatavilla
enimmäkseen vain katkelmallisia tietoja. Faulstich arvostelee joitakin
Ptolemaioksen virhelaskelmia. Hänen mukaansa tuloksena on, että vuosien 669 ja
322 välillä hallinneiden kuninkaiden vuosiluvut siirtyvät yhdellä tai kahdella
vuodella. Nebukadnessarin valtaistuimelle nousun oikea vuosi olisi 606, ja näin
siis Jerusalemin hävitys, joka tapahtui hänen 18:ntena hallitusvuotenaan, osuu
vuoteen 588. Voidaan todeta, että kaiken kaikkiaan Faulstich poikkeaa äärimmäisen
harvoin vuosien 1030 ja 588 välillä hallinneiden assyrialaisten ja
babylonialaisten kuninkaiden yleisesti hyväksytystä ajoituksesta ja tällöinkin
vain yhdellä tai kahdella vuodella. Kirjan lopussa on luettelo assyrialaisten
ja babylonialaisten kuninkaiden ajoituksesta.
Tietokoneen tarjoaman temppelin
hävityksen ajoituksen tarkistamiseksi Faulstich tämän jälkeen soveltaa
mainitsemiaan tarkistusmenetelmiä: 2 Kun. 25:8-9 ilmoittaa, että Nebusaradan,
babylonialaisten henkivartijain päällikkö, viidennen kuun (ab) seitsemäntenä
päivänä tuli Jerusalemiin ja alkoi polttaa kaupunkia ja temppeliä. Talmudin ja
Josefuksen tietojen mukaan se oli sapatinpäivä. Tietokone osoittaa, että
ab-kuun seitsemäs päivä oli sapatti vuosina 592, 588 ja 585, mutta ei siis
kumpanakaan tavanomaisesti hyväksytyistä vuosista. Vuonna 587 se oli
keskiviikko, 586 tiistai.
Talmud väittää myös, että
Jojaribin osasto oli toimittamassa palvelusta temppelissä hävityksen
tapahtuessa. Mutta miten Faulstich saa lähtökohdan papillisten osastojen palvelusvuorojen
ajankohdan laskemiseen? Ajanilmaus 1 Makkabealaiskirjassa (1:54-2:1) osoittaa,
milloin ”hävityksen kauhistus” pystytettiin temppeliin, ts. 15. kislev-kuuta
vuonna 145 seleukidien kalenterin mukaan (=8. joulukuuta 167 eKr). Mattatias
oli Jojaribin osaston pappi ja hän palasi tämän tapahtuman jälkeen kotiinsa,
kun hänen palveluksensa päättyi sapattina. Faulstichin laskelmien mukaan hänen
on täytynyt olla palvelusvuorossa 4-11. joulukuuta 167 eKr. Hän todistaa muiden
esimerkkien avulla, että temppeliosastojen palvelusaika oli tunnettu myös
Baabelin vankeuden aikana.
Jojaribin osaston vuoden 167
palveluspäivien perusteella Faulstich laskee, milloin heidän palvelusvuoronsa
oli Jerusalemin hävityksen aikaan. Tietokone osoittaa, että sama osasto oli
ollut palveluksessa myös sapatista 7. ab-kuuta 588, temppelin hävityksen
alkamispäivästä. Lisäksi selviää, että Jojaribin osasto oli lähivuosina vain
kerran palveluksessa ab-kuun seitsemännen päivän aikoihin. Se tapahtui vuonna
582, mutta tuo päivä oli sunnuntai.
Talmudin tietojen mukaan vuosi 70
jKr, kun roomalaiset hävittivät Jerusalemin, oli riemuvuosi. Mm. tämän vuoden
pohjalta Faulstich saa vuosiluvut niin sapattivuosille kuin riemuvuosille. Hän
päätyy siihen, että vuoden 589 eKr, vuosi ennen Jerusalemin hävitystä, on
täytynyt olla sapattivuosi. Tähän sopii hyvin Jeremian kuvaus. Profeetta kuvaa
luvussa 32, miksi hänellä oli oikeus lunastaa setänsä pelto, minkä hän myös
teki. Hän itse ajoittaa tapahtuman vuoteen ennen Jerusalemin hävitystä (32:1:
kuningas Sidkian 10:s hallitusvuosi, Nebukadnessarin 18:s hallitusvuosi).
Luvussa 34 Jeremia kertoo velvollisuudesta vapauttaa heprealaiset orjat, mistä
päämiehet ja kansa sitten oli kieltäytynyt; tämän vuoksi Herra rankaisisi heitä
(34:8-17). Nämä molemmat kertomukset voisivat Faulstichin mukaan sopia
sapattivuoteen.
Toisin kuin muut tutkijat, jotka
näyttävät enemmän tai vähemmän epäilevän VT:n numerotietojen tarkkuutta ja
samalla luottavan enemmän muihin antiikin asiakirjoihin, kuten assyrialaisiin
ja babylonialaisiin kuningasluetteloihin ja piirtokirjoituksiin, Faulstich
korostaa tutkimustensa pohjalta, että VT:n tiedot ovat luotettavimmat ja muiden
tarkkuus voidaan määrittää niiden perusteella. Jos hänen teesinsä kestää
yksityiskohtaisen ja kriittisen tutkimuksen, Raamatun kronologia voi
tulevaisuudessa vaikuttaa naapurikansojen ajanlaskun laskemiseen.
Faulstich korostaa myös, vastoin
monia muita, että VT:n kronologia täsmää vain jos pitäydytään siihen, että
kuninkaan hallitusvuosi alkoi aina nisan-kuun ensimmäisenä (siis 1.
maalis-huhti). Tisri-kuun ensimmäistä on alettu viettää vuoden ensimmäisenä
vankeuden jälkeen. Talmud painottaa, että kuninkaan ”ensimmäinen” vuosi
jossakin tapauksessa voi käsittää vain yhden päivän, jos hän nousi valtaistuimelle
uudenvuodenaattona. Babylonialaiset laskivat vastoin heprealaisia
valtaistuimelle nousun vuoden ”nollavuodeksi”. Siksi heidän numerotietonsa
ilmaisevat yhden vuoden vähemmän kuin Raamattu. Esimerkkinä tästä erosta
Faulstich mainitsee kaksi erilaista tietoa Jerusalemin hävitysvuodesta Jeremian
kirjan luvussa 52: j. 12 puhuu Nebukadnessarin 19:nnestä hallitusvuodesta, j.
29 sen sijaan 18:nnesta. Jälkimmäinen tieto – pakkosiirtolaisuuden näkökulmasta
katsoen – olisi babylonialaisen ajanlaskun mukainen. Nebukadnessarin oma
selonteko ajoittaa ensimmäisen karkotuksen Jerusalemista hänen seitsemänteen
hallitusvuoteensa, kun taas 2 Kun. 24:10-12 puhuu hänen kahdeksannesta
vuodestaan.
Jerusalemin on pitänyt olla
juutalaisten pääkaupunkina 430 vuotta (mm. Hesekiel 4:1-8 mukaan), ja Faulstich
olettaa, että kaupungin valloitus Daavidin johdolla tapahtui vuonna 1018.
Lähtökohtina hänellä ovat 2 Sam. 10:15-, mutta varsinkin Josefus, joka sanoo
Daavidin Jerusalemin valloituksen jälkeen sotineen Salmanasseria (=S. II, jonka
hallituskausi lyhyemmän kronologian mukaan on 1030-1018) vastaan – mikä
siis olisi tapahtunut tämän viimeisenä hallitusvuotena. Siellä mainitaan nimi,
joka voitaisiin ymmärtää Salmanasseriksi. Tämä ajoitus on ilman muuta yksi
Faulstichin päättelyn kulmakivi, ja tätä tapahtumaa tulee vielä tutkia
perusteellisesti.
VT ilmoittaa Daavidin
hallitusajaksi Jerusalemissa 33 vuotta ja Salomon ajaksi 40 vuotta. Tästä
Faulstich päättelee, että Salomon kuoleman jälkeinen jakautuminen pohjoiseksi
ja eteläiseksi valtakunnaksi tapahtui vuonna 945. Useimmiten tämän tapahtuman
ajankohdaksi on esitetty 931/930. Tämän seurauksena jaetun valtakunnan
historian alussa hallinneet kuninkaat siirtyvät 15-10 vuotta aiemmaksi. Toinen
seuraus on, että Faulstich voi helpommin pitää kiinni VT:n tekstissä
mainituista hallitusajoista eikä hänen tarvitse ahtaa heidän hallituskausiaan
niin, että useampien katsotaan hallinneen ikään kuin samanaikaisesti.
Kuninkaiden kronologian
määrittämiseksi Faulstich toteaa neljä periaatetta Raamatusta ja kolme
juutalaisesta traditiosta (Talmud).
On syytä lyhyesti esitellä nämä
säännöt: 1) Kuninkaan hallituskausi alkoi, kun hänet valittiin (voideltiin), ja
kesti hänen kuolemaansa. Turvautuminen ”yhteishallintaan” kronologisten
ongelmien ratkaisuna ei ole sallittua, ellei sellaista selvästi mainita
tekstissä. Kuninkaan valtaistuimelle nousun ajankohta voidaan määrittää, kun
kuolinvuodesta vähennetään ilmoitettujen hallitusvuosien määrä. 2) Kuninkaan
ikä, kun se mainitaan, viittaa valtaistuimelle nousun ajankohtaan. 3) Kuninkaan
virallinen hallinta alkaa edeltäjän kuolemasta. 4) Vain jos tulokseksi siitä,
kun kuolinvuodesta vähennetään hallitusvuodet, saadaan edeltäjän kuolinvuotta
aikaisempi vuosiluku, on kyseessä jonkinlainen ”yhteishallinta”.
Kolme Talmudista saatua
periaatetta kuuluvat näin: 1) Kuninkaan ensimmäiseksi vuodeksi lasketaan uutta
vuotta edeltävä osa vuodesta. Jos kuninkaaksi tulo tapahtui uudenvuodenaattona,
hänen katsotaan seuraavana päivänä hallinneen yhden vuoden. Uudenvuodenpäivänä
pidetään kautta kuninkaiden ajan nisan (abib) -kuun ensimmäistä päivää. Joskus
tutkijat ovat täysin mielivaltaisesti vaihdelleet nisan- ja tisri-kuukausia
vuoden alkukohtina saadakseen kronologian täsmäämään, mutta Faulstich hylkää
tämän menetelmän. 2) Kun toisen valtakunnan kuningas ajoitetaan veljeskansan
hallitusvuoden avulla, täytyy käytännössä vähentää yksi vuosi tekstissä
ilmoitetusta kokonaishallitusajasta (muuten sama vuosi laskettaisiin kahteen
kertaan). 3) Samarian tuhon jälkeen kunkin kuninkaan valtaistuimelle nousun
ajankohta saadaan yksinkertaisesti laskemalla yhteen mainitut hallituskaudet.
Voidaan ilman muuta sanoa,
ettei Faulstich ole onnistunut ratkaisemaan kaikkia ongelmia. Jäljelle jää
joitakin tapauksia, joissa hän ehdottaa pientä poikkeamaa VT:n numerotiedosta,
mutta sellaisia tapauksia on ehdottomasti vähemmän kuin useimmilla muilla
tutkijoilla, jotka vakavissaan kamppailevat näiden ongelmien parissa.
Faulstichillä poikkeamat koskevat seuraavia kuninkaita: Jehu (27, ei 28),
Jerobeam II (40, ei 41), Asa (43, ei 41), Josafat (24, ei 25), Joram (7, ei 8),
Hiskia (30, ei 29). Thielen osalta on helpompi mainita ne, joiden kohdalla hän
ei tee korjauksia VT:n numerotietoihin: Israelista Simri, Jehu, Jerobeam II,
Sakarja, Sallum, Pekahja, Pekah ja Hoosea (8 kuningasta 20:sta). Suurin
poikkeama koskee Menahemia (17, ei 10), muiden kohdalla kyse on yhdestä tai
kahdesta vuodesta. Juudan 20 hallitsijasta seitsemälle Faulstich tekee yhden
tai kahden vuoden korjauksia, kun Thiele korjaa puolet hallitusajoista,
kolmelle kuninkaalle vähintään neljällä vuodella (Joram +5 vuotta), Joas (-10),
Ahas (+4).
Saadakseen kuninkaan
valtaistuimelle nousun vuoden täsmäämään toisen valtakunnan kuninkaan
ilmoitettujen hallitusvuosien kanssa Faulstich joutuu tekemään viidelle
Israelin kuudesta viimeisestä kuninkaasta yhden tai kahden vuoden korjauksia ja
Juudan kuninkaista vain Ahasille, kun Thiele tekee korjauksia 15:lle Israelin
ja kuudelle Juudan kuninkaista.
Faulstich käsittelee kirjassaan yksityiskohtaisesti
eri kuninkaiden hallitusaikoja ja tapahtumia, joissa molempien valtakuntien
historia liittyy naapurikansojen elämään. Hän osoittaa sitten, että on hyvin
mahdollista saada VT:n kertomukset täsmäämään ympäröivien kansojen historian
kanssa, vaikka jaetun valtakunnan laskettaisiin alkaneen noin 15 vuotta
aikaisemmin. Tässä yhteydessä hän käsittelee erityisesti kolmea ongelmaa
tarkemmin: 1) Sanheribin (705-681) suhde Hiskiaan (729-699). On katsottu, että
sotaretki Sanheribin kolmantena hallitusvuotena olisi sama, jonka VT mainitsee
tapahtuneen Hiskian 14. hallitusvuotena. Mutta Faulstich korostaa Sanheribin
hyökänneen Jerusalemia vastaan kahdesti, ensiksi vuonna 715 Sargon II:n
(722-705) komentajana, toisen kerran vuonna 702. Ensimmäisestä tapahtumasta
kerrotaan vain VT:ssa (2 Kun. 18-19 – assyrialaiset eivät ymmärrettävästi
mainitse 185.000 miehen tappiota, 2 Kun.19:35) – kun taas toisesta kertoo vain
Sanherib itse. Samarian tuhon sanotaan VT:ssa tapahtuneen Hiskian kuudentena
hallitusvuotena (723, 2 Kun. 19:9-10). 2) Pulin henkilöyttä koskeva ongelma (1
Aik. 5:26, 2 Kun. 15:19-20). Faulstich osoittaa, ettei Pul ole sama kuin
Tiglatpileser III (745-727) vaan tämän setä Ashur-Dan III (773-755). Israelin
kuninkaista Pulin kanssa tekemisissä oli Menahem (760-751), jonka oli pakko
alkaa maksaa veroa Assyrialle (2 Kun. 15:19-20). Tämä olisi Faulstichin mukaan
tapahtunut vuonna 755, jolloin assyrialainen Eponym-luettelo kertoo Pulin
olleen kyseisellä seudulla (”Hatarikaa vastaan”). 3) Salmanasser III:n
(859-824) väitetty suhde Ahabiin (889-868). Faulstichilla on, assyriologien
tukemana, monia syitä väittää, että Salmanasser III olisi ”varastanut”
edeltäjänsä, Ashurnasirpal II:n (884-859) maineikkaat urotyöt antamalla
kirjoittaa oman nimensä toisen sijaan.
Jerusalemin temppeliä olisi
Faulstichin laskelmien mukaan alettu rakentaa vuonna 981 (Salomon neljäs
vuosi). Tästä Faulstich johtaa Egyptistä lähdön vuosiluvun (480 vuotta
aikaisemmin, 1 Kun. 6:1 mukaan), siis 1461. Muun muassa John J. Bimsom ja David
Livingston ovat arkeologisin perustein esittäneet ajoitusta vuoden 1450
tienoille (em. 1978 ja 1981 kirjassa Redating the Exodus and Conquest ja
molemmat yhteisessä lehtiartikkelissa, Biblical Archaeology Review 5/1987).
Arkeologia ei tunnetusti tarjoa mitään ehdottomia vuosilukuja vaan löydöt
sijoitetaan eri aikakausiin, joiden rajat voivat olla hyvinkin häilyviä.
Binsonin ja Livingstonin perustelu pohjautuu siihen, että eri aikakausien
välisiä rajoja siirretään hieman. Thiele
puolestaan ehdottaa vuotta 1447, kun taas useimmat muut korostavat, että kyse
on paljon myöhäisemmistä vuosiluvuista. Usein esitetään vuosilukuja välillä
1250-1230.
Sen perusteella, mitä 2 Moos.
sekä myös Mishna ja Josefus esittävät, olisi laki annettu sapattina. Kun
Faulstich yhdistää tiedot lain julkaisemisesta Siinailla (Egyptistä lähtö
pääsiäisenä, 15. abib-kuuta, tulo Sinin erämaahan kuukautta myöhemmin 15.
siv-kuuta, tulo Siinaille kuukautta myöhemmin 15. sivan-kuuta, josta kahden
päivän kuluttua Jumala ilmoitti lain Moosekselle – 17. sivan-kuuta, sapattina)
lain lukemiseen Jordan-virran rannalla ennen maahantuloa, 5 Moos. 1:3 (40:s
vuosi lähdöstä, 11:s kuukausi, ensimmäinen päivä = shebat-kuun ensimmäinen;
juutalaisen tradition mukaan tämäkin oli sapatti) ja testaa tuloksen
tietokoneen avulla, hän saa lähdölle vain seuraavat mahdolliset vuosiluvut:
1461, 1363, 1258.
Sapattivuosia olisi alettu laskea
vuodesta 1422, vuosi ennen Kanaanin maahan tuloa (3 Moos. 25:1-5). Ensimmäistä
riemuvuotta olisi vietetty Joosuan johdolla tämän elämän lopulla (Joos. 23)
vuonna 1401. Faulstich olettaa, että Daavidin määräys pappisosastojen
palveluvirasta olisi tullut voimaan Salomon kruunauksen yhteydessä 15.
nisan-kuuta 986, ja tietokone vahvistaa tämän päivän olleen sapatti ja ensimmäisen,
ts. Jojaribin, osaston palveluksen voineen alkaa tänä päivänä.
Kiinnostava osa Faulstichin
tutkimusta on hänen tapansa lukea sitten kuninkaiden historiaa mielessään
säädökset sapatti- ja riemuvuosista. Tietokonekalenteri valaisee uudella tavalla
tiettyjä kertomuksia, jos kirjoittajan tavoin oletetaan, että kyse on ollut
säännöllisesti toistuvasta juhlavuodesta.
Jaetun valtakunnan kuninkaiden
ajoitus Faulstichin mukaan:
Israel
A. Jerobeam (947)945-925
B. Nadab 925-924
C. Baesa 924-901
D. Ela 901-900
E. Simri 900
F. Tibni 900-896
G. Omri 900-889
H. Ahab 889-868
I. Ahasja 868-867
J. Joram 867-856
K. Jehu 856-830
L. Joahas 830-814
M. Joas 814-799
N. Jerobeam II 799-760
O. Sakarja 760
P. Sallum 760
Q. Menahem 760-751
R. Pekahja 751-750
S. Pekah 750-731
T. Hoosea 731-723
Juuda
A. Rehabeam (946)945-929
B. Abiam 929-927
C. Asa 927-885
D. Josafat 885-862
E. Joram 862-856
F. Ahasja 856
0. Atalja 856-850
H. Joas 850-811
I. Amasja (814)811-785
J. Asarja (Ussia) (800)785-748
K. Jotam (759)748-743
L. Ahas 743-728
M. Hiskia 728-699
N. Manasse 699-644
O. Amon 644-642
P. Josia 642-610
Q. Joahas 610
R. Jojakim (Eljakim) 610-599
S. Jojakin 599-598
T. Sidkia (Mattanja) 598-588