TAIVAS ON AUKI!
C. F. W. Walther
(1811-1887), teol. tri., USA
Ja tapahtui niinä päivinä, että
keisari Augustukselta kävi käsky, että kaikki maailma oli verolle pantava. Tämä
verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Kyreniuksen ollessa Syyrian maaherrana.
Ja kaikki menivät verolle pantaviksi, kukin omaan kaupunkiinsa. Niin Joosefkin
lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista, ylös Juudeaan, Daavidin kaupunkiin,
jonka nimi on Beetlehem, hän kun oli Daavidin huonetta ja sukua, verolle
pantavaksi Marian, kihlattunsa, kanssa, joka oli raskaana. Niin tapahtui heidän
siellä ollessaan, että Marian synnyttämisen aika tuli. Ja hän synnytti pojan,
esikoisensa, ja kapaloi hänet ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut
sijaa majatalossa. Ja sillä seudulla oli paimenia kedolla vartioimassa yöllä
laumaansa. Niin heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus loisti
heidän ympärillään, ja he peljästyivät suuresti. Mutta enkeli sanoi heille:
"Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on
tuleva kaikelle kansalle: teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on
Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa. Ja tämä on teille merkkinä: te löydätte
lapsen kapaloituna ja seimessä makaamassa." Ja yhtäkkiä oli enkelin kanssa
suuri joukko taivaallista sotaväkeä, ja he ylistivät Jumalaa ja sanoivat:
"Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita
kohtaan hänellä on hyvä tahto!" (Luuk. 2:1-14).
Sallikaa minun tuoda teille
iloinen joulun sanoma tämän kertomuksien kertomuksen perusteella. Iloitkaa!
Vapahtaja on syntynyt; taivas on teille avoinna!
Kuulette tästä kaksi asiaa:
1) että Vapahtajan syntymän
välityksellä taivas on todellisesti avattu ja 2) että meidän ei tästä syystä
tarvitse tehdä mitään muuta kuin mennä iloisesti taivaaseen.
Taivas on avoinna kaikille
Ei voi olla mitään epäilystä
siitä, että Kristuksen syntymän kautta on taivas auki kaikille ihmisille. Sillä
mitä me kuulemme, mitä me näemme tänä päivänä! Tuskin on Kristus syntynyt
tallissa Beetlehemissä, kun Beetlehemin kedolla ilmestyy Herran enkeli loistaen
Herran kirkkautta, ja hän puhuttelee taivaallisen loisteen pelästyttämiä
paimenia: ”Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon,
joka on tuleva kaikelle kansalle: teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja,
joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.” Ja vielä enemmän! Taivas
avautuu, koko taivaallinen sotajoukko laskeutuu alas ja laulaa hämmästyneiden
paimenten korvien kuullen taivaallista vuoroylistystä: ”Kunnia Jumalalle
korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä
tahto!” – – Katsokaa, Beetlehemissä ja sen ympäristössä me näemme kaiken
sen, mikä kuuluu ainoastaan taivaaseen: itse taivaan Herra on siellä maaten
seimessä herttaisena lapsena; Herran kirkkaus loistaa paimenten ympärillä ja
valaisee yön taivaallisella valolla; taivaalliset sotajoukot ovat kokoontuneina
ja seurustelevat ihastuksesta mykkien ihmisten kanssa, ja taivaallinen musiikki
kaikuu halki ilman. On kuin ei olisi ainoastaan taivaan ovi avautunut, vaan
kuin olisi taivas itse tullut maan päälle ja ottanut ja sulkenut maan
läheisyyteensä.
Mutta, rakkaani, älkää nyt
sanoko: ”Kyllähän taivas on kerran avautunut noille Beetlehemin paimenille,
niin, vieläpä se on laskeutunut alas heidän päälleen, mutta mitä se meitä
auttaa? Emmekö me ole edelleen maan päällä ja eikö Jumalan vanhurskaus ja
pyhyys pidä taivasta meiltä syntisiltä tiukasti suljettuna?” Älkää sanoko niin!
Olivathan rakkaat paimenet syntisiä kuten me – eivät he muuten olisi pelänneet
niin suuresti nähdessään Herran kirkkauden, kuten teksti sanoo. Jos siis taivas
olisi silloin ollut vielä suljettuna syntisiltä, niin se olisi pysynyt
suljettuna myös paimenilta, jotka olivat syntisiä samalla lailla kuin mekin.
Mutta koska se kerran Vapahtajamme syntymän hetkellä avautui ilman heidän
pyyntöään, niin, vieläpä itse laskeutui heidän luokseen, niin täytyy sen nyt
myös olla kaikille syntisille avattuna ja heidän luokseen tulleena.
Mutta jos te kuitenkin yhä
epäilette, niin minä kysyn teiltä: sanokaa, kuka on äsken syntynyt Lapsi, joka
makaa seimessä? Hän on, kuten Herran enkeli on sen kuuluvasti julistanut: ”Kristus,
Herra”. Hän on meidän kaltaiseksemme ihmislapseksi syntynyt elävän Jumalan
Poika. Beetlehemissä ei siis kerran tänä päivänä vieraillut vain Jumala
ihmishahmossa eräiden ihmisten luona, mistä me epäilemättä emme voisi saada
lohdutusta. Ei, Jumalan Poika on siellä itse tullut ihmiseksi, kuten me; langenneen
kantaisämme Aadamin jälkeläiseksi, kuten me; koko meidän ihmisperheemme
jäseneksi, kuten me; kaikkien syntisten veljeksi! Siksi se, mitä Beetlehemissä
kerran tapahtui, ei koske vain beetlehemiläisiä, vaan kaikkia, joiden luonnon
Jumalan Poika otti, siis kaikkia, joita kutsutaan ihmisiksi, kaikkia, joita
kutsutaan syntisiksi. Tästä syystä myös Herran enkeli kuulutti kovalla äänellä:
”Minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle”; kuulkaa:
”joka on tuleva kaikelle kansalle”.
Tässä on nimittäin perustana
sanomattoman suuri, tutkimaton jumalallinen salaisuus. Jumala oli näet
päättänyt lähettää rakkaan ainosyntyisen Poikansa maailmaan, antaa hänen tulla
ihmiseksi, panna kaikki meidän syntimme hänen päälleen, antaa hänen kantaa ne,
hyvittää ne alentumalla mitä syvimmin aina ristinkuolemaan saakka ja näin
kaikki meidän syntimme täydellisesti ja ikuisesti hävittää. Se, mitä me tänään
näemme Beetlehemissä silmillämme, on tuon Jumalan, taivaallisen Isän, ikuisen
päätöksen lopullinen toimeenpaneminen. Niin pian kuin Jumalan Poika oli tullut
ihmiseksi, oli kaikilta ihmisiltä otettu pois heidän syntiensä sietämätön
taakka, ja se oli pantu Kristuksen päälle. Silloin jo katui pyhä Jumalan lapsi,
pimeässä tallissa kovalla seimellä maaten, Jumalan uhrikaritsana kaikkien
syntisten syntejä. Jumalan silmissä, jotka katsovat tulevaisuuteen ja jotka
siitä syystä näkivät Pojan kuolevan rakkaudesta ristillä, oli tämän vuoksi nyt
jo kaikkien syntisten syntien sovittaminen täytetty, hyvitys Jumalan loukatulle
pyhyydelle ja vanhurskaudelle suoritettu, iankaikkinen lunastus aikaansaatu,
Jumala jo täysin meidän kanssamme sovitettu. Näin Jumala myös heti avasi
iankaikkisiksi ajoiksi kaikki taivaan portit syntisille, jotka oli sovitettu
Hänen kanssaan ja lunastettu. Merkiksi siitä, että tämä on tapahtunut, hän
lähetti sovitetun maan päälle valtaistuimensa korkeimman palvelijan koko
taivaallisen sotajoukon seuraamana, antoi täällä kuuluttaa tapahtuneen ikuisen
rakkautensa ihmeen (että jokainen ihminen voisi ottaa sen vastaan) juuri kansan
vähäisimpien, köyhien paimenten, edessä, ja lopuksi hän antoi taivaan laulajien
täyttää ilman juhlalaululla tapahtuneesta maailmansovituksesta.
Nyt ei ole enää yhtään syntistä,
jolle taivasta ei olisi avattu. Nyt ei ole yhtään paikkaa, ei yhtään maan
kolkkaa, kaupunkia, kyläpahaista,
yksinäistä majaa, vuorta, laaksoa, peltoa, metsää, notkelmaa eikä meren
syvyyttä, jossa taivaan portit eivät olisi auki jokaiselle syntiselle. Jos
oletkin kaikkien syntisten tavoin syntynyt synnissä, niin tämä ei enää sulje
sinulta taivasta. Jumalan Pojan kaikkein pyhin inhimillinen syntymä on
pyhittänyt sinun syntisen syntymäsi. Jos olet elänyt silmien pyyteissä, ts.
rakkaudessa näkyviin asioihin ja olet sanonut sydämessäsi kultakimpaleille kuin
epäjumalille: ”Minun lohdutukseni”, niin tämäkään ei sulje enää sinulta
taivasta. Sillä hän, joka syntyi Beetlehemissä, kielsi tämän vuoksi kaiken
näkyväisen ja ajallisen. Hän tuli köyhimmäksi köyhien joukossa ja sovitti sen
kautta ainiaaksi sinun silmiesi pyyteet. Tai jos olet elänyt elämäsi tähän
saakka lihan himossa ja jos olet etsinyt rauhaasi, lepoasi ja taivastasi
epäpuhtaasta himosta tai tämän maailman turhuudesta, niin tämäkään ei nyt enää
sulje sinulta taivasta. Sillä herttainen Jeesus-lapsonen kieltäytyi kaikista
maailman iloista, tuli vapaaehtoisesti kurjimmaksi kurjinten joukossa ja
sovitti siten myös sinun lihan himosi ainiaaksi. Tai jos olet antautunut
korskeaan elämään, etsinyt omaa kunniaasi ja siten riistänyt Jumalalta Hänen
kunniansa ja tehnyt itsesi jumalaksi sydämessäsi, niin tämäkään ei sulje enää
sinulta taivasta. Sillä vaikka Kristus-lapsonen on kaikkien kuninkaiden
kuningas ja kaikkien herrojen Herra, tuli hän käsittämättömässä nöyryydessä
epäjumalia palvovan, pakanallisen keisarin alamaiseksi, alistui hänen
verotukseensa, tuli syntisen naisen kuuliaiseksi pojaksi, kaikkien
palvelijoiden palvelijaksi, kuuliaiseksi kuolemaan asti, vieläpä
ristinkuolemaan asti, ja siten hän on kaikkein syvimmällä nöyryydellään
ainiaaksi suorittanut katumuksen myös sinun kirotusta ylpeydestäsi. Tai
lopuksi, jos olisit kaikista suurin syntinen, joka on langennut kaikkia
langenneita pahemmin, niin tämäkään ei enää sulje sinulta taivasta. Sillä
Kaikkeinpyhin on tullut myös sinun veljeksesi. Hän on tästä syystä yhtä
läheisessä suhteessa sinuun kuin hurskaimpaan ihmiseen maan päällä. Hän otti
Beetlehemissä vastatakseen myös sinun synneistäsi, hän kantoi ne ylös
Golgatalle, otti ne alas hautaansa ja hautasi ne sinne ainiaaksi – taivas on
sinulle avoinna.
Iloitkaamme siis tänä päivänä ja
olkaamme iloiset. Riemuitkaamme tänä päivänä ilosta, olkoon suumme täynnä
naurua, kielemme täynnä ylistystä, sillä – oi autuasta joulun sanomaa – taivas
on meille avoinna, ts. Jumalan ikuinen armo ilman vihaa, Kristuksen ikuinen
armonvanhurskaus ilman syntiä ja syyllisyyttä, ikuinen valo ilman pimeyttä,
ikuinen ilo ilman surua, ikuinen rikkaus ilman puutetta, ikuinen terveys ilman
sairautta, ikuinen nuoruus ilman vanhuuden heikkoutta, ikuinen, autuas Jumalan
katseleminen ilman kyllästymistä, ikuinen nauttiminen ilman kyllääntymistä,
ikuinen elämä ilman kuolemaa, ikuinen yhteys Jumalan, Hänen pyhien enkeliensä
ja kaikkien pyhien kanssa ilman eroa, lyhyesti sanottuna, ikuinen Jumalan
kaupunki, ikuinen isänmaa, pyhä kotimaa täydellisessä autuudessa ruumiin ja
sielun puolesta ilman loppua ja lakkaamista – tämä kaikki on nyt meille
avoinna.
Mitä meidän tulee tehdä?
Nyt herää kysymys: mitä meidän
tulee tehdä, ettei taivaan ovi olisi tänä päivänä meille turhaan avattu? Sallikaa
minun vastata teille nyt tähän kysymykseen.
Rakkaani, monet myöntävät sen,
että Kristuksen tulemisella maailmaan on taivas avattu syntisille. Mutta miten
he ymmärtävät tämän? Eräät tarkoittavat tällä sitä, että Kristus osoitti meille
vain tien taivaaseen ja ainoastaan opetti, mitä meidän täytyy tehdä
ansaitaksemme pääsyn taivaaseen omilla teoillamme. Toiset ymmärtävät sen siten,
että Kristus on syntymällään, kärsimyksellään ja sovituskuolemallaan ansainnut
meille armon, että me voimme kääntymyksemme ja uudestisyntymisemme,
rukoilemisemme, kilvoituksemme ja taistelujemme kautta saavuttaa sen, että
Jumala tulee sovitetuksi meidän kanssamme ja taivas avataan meille.
Mutta nämä kaikki eivät vielä
tunne Jeesuksen syntymän todellista voimaa ja hedelmää. He kaikki ilmiselvästi
luulevat, että taivas on varsinaisesti vielä suljettu syntiseltä, mutta että
tämä voi nyt tehdä jotain, että se avattaisiin hänelle. Mutta niin ei ole.
Mikään taivaan ovi ei ole meille syntisille enää suljettu. Kaikkialla ovat ne kaikki
itse kullekin aivan apposen auki avattuja; Kristuksen verellä ja kyynelillä on
nyt Kristuksen syntymän jälkeen suurin kirjaimin kirjoitettu taivaallisen
Jerusalemin kahdentoista avonaisen helmiportin yläpuolelle, kuten
Ilmestyskirjan 21. luvussa sanotaan: ”Niitä portteja ei suljeta”. Tästä
syystä Kristuskin, kun hän alkoi saarnata julkisesti, astui esille sanoen näin:
”Taivasten valtakunta on tullut lähelle” (Matt. 3:2). Kun ensimmäiset
opetuslapset olivat tulleet hänen luokseen, hän kehotti heitä: ”Totisesti,
totisesti minä sanon teille: te saatte nähdä taivaan avoinna ja Jumalan
enkelien nousevan ylös ja laskeutuvan alas Ihmisen Pojan päälle” (Joh.
1:51). Kristus ei ainoastaan selitä, että hänen tulemisensa myötä maailmaan
taivas on kaikkialla avautunut, vieläpä hänen kanssaan taivas itse on tullut
maan päälle, vaan hän sanoo myös, että hänen kanssaan tullut taivaan valtakunta
on häiden kaltainen, joihin kaikkia, jotka palvelijat vain löytävät, kutsutaan
sanoilla: ”Kaikki on valmiina; tulkaa häihin” (Matt. 22:4).
Sanokaa siis itse, mitä näin
ollen meidän itsemme on tehtävä, ettei Kristuksen syntymän kautta jälleen
avattu taivas olisi meille turhaan avoinna? Meidän ei tarvitse tehdä mitään
muuta kuin mennä iloisesti apposen auki avatuista porteista sisälle sinne.
Mitähän te sanoisitte, jos
ihastuttavan, julkisen puutarhan avoimen oven yläpuolelle olisi suurin,
kultaisin kirjaimin kirjoitettu: ”Tulkoon, tulkoon, jokainen tänne sisälle ja
iloitkoon tästä kauniista puutarhasta”, mutta joku silloin vielä kysyisi, mitä
hänen täytyy tehdä, että hänet päästetään sisälle. Te sanoisitte: etkö ole
lukenut, mitä tähän on kirjoitettu? Mene sisälle sellaisena kuin olet; tänne on
jokainen tervetullut.
Tämä koskee Kristuksen syntymän
jälkeen myös taivasta. Sen ovet on avattu ja kaikki syntiset on kutsuttu
käymään sinne sisälle sellaisina kuin ovat; sinnekin on jokainen tervetullut.
Mutta ehkä te sanotte, missä
sitten ovat taivaan avoimet ovet, joiden kautta meidän on määrä mennä? Se on
helppo sanoa: missä kaste toimitetaan, missä evankeliumin saarna kuuluu, missä
syntiset päästetään synneistä, missä pyhä sovituksen ateria vietetään – siellä,
siellä on taivas avoinna; nämä, nämä ovat kaikkialla apposen auki avatut
taivaan portit.
Mutta ehkä te edelleen sanotte:
Miten näiden ovien kautta sitten mennään sisälle? Vastaan heti lyhyesti:
syntinen menee sisälle silloin, kun hän uskoo. Joka on kastettu ja uskoo, että
Jumala on sen välityksellä ottanut hänet lapsekseen; joka kuulee evankeliumin
saarnan: ”Teille on syntynyt tänä päivänä Vapahtaja”, ja uskoo, että
Jeesus-lapsonen Beetlehemissä on myös hänen Vapahtajansa ja myös häntä varten
syntynyt; joka saa synninpäästön ja uskoo, että siten Jumala itse lausuu
hänelle kaikkien hänen syntiensä anteeksiantamuksen; joka menee pyhälle
ehtoolliselle ja uskoo, että hän siten tulee osalliseksi kaikista Vapahtajansa
kärsimyksen ja kuoleman hedelmistä: se, niin, se menee jokaisesta näistä
neljästä maan päällä olevasta apposen auki avatusta taivaan portista sisälle taivaaseen.
Mutta ehkä te lopuksi sanotte:
enkö minä ole ja pysy yhä maan päällä myös sen jälkeen, kun olen uskoen
vastaanottanut kasteen, kuullut evankeliumia, vastaanottanut synninpäästön ja
nauttinut ehtoollista? Vastaan: toki sinä pysyt maan päällä, mutta siitä
huolimatta olet silloin myös jo taivaassa, sillä sinulla on silloin luonasi
armollinen Jumala, kun sinun pahuutesi ei voi enää erottaa sinua ja sinun
Jumalaasi toisistaan. Sinulla on autuas ilo sisälläsi, sillä sinähän tiedät,
että olet tullut Jumalan rakkaaksi lapseksi. Pyhät enkelit ovat ympärilläsi ja
autuaat veljet ja sisaret ovat kanssasi, sillä Kristuksen syntymän kautta on
taivas ja maa liitetty yhteen rauhassa. Mitä enempää tahdot? Eikö tämä ole jo
taivas maan päällä?
Toki on totta, että niin kauan
kuin uskova ihminen vielä on maan päällä, niin kauan ei vielä ole käynyt ilmi,
mitä meistä tulee, mutta hän on kuitenkin jo keskellä taivasta, ja hän kantaa
ikuista elämää sielussaan kuin siementä, kuten Herra selvästi sanoo: ”Sillä
minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on
iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä” (Joh. 6:40).
Uskovalta ei siis puutu mitään muuta, kuin että häneltä lopulta otetaan pois
myös syntisen lihan verho, niin hän ilosta hämmästyen huomaa, että taivas
kaareutui jo kauan sitten hänen yläpuolelleen.
Taivaan valo on tosin uskovassa
täällä maan päällä vielä vain kuin pieni hehkuva kipinä, mutta se on kuitenkin
jo sytytetty ja muuttaa sinut kuolemassa yhtäkkiä täydeksi taivaallista valoa
loistavaksi auringoksi. Taivainen ilo on tosin uskovassa täällä maan päällä
vielä vain kuin pisarainen, mutta kuitenkin se virvoittaa ja sulostuttaa jo
hänen sydämensä, ja kuolemassa se muuttuu täydeksi virraksi, kokonaiseksi
taivaallisen ilon mereksi. Ikuinen uudistus on tosin uskovassa täällä maan
päällä vielä kovin epätäydellinen, syntisen lihan estämä ja usein tuskin
havaittavissa. Mutta se on kuitenkin jo alkanut, ja kun se, joka on täällä
ollut uskossa, kuolee, tulee tämä uudistus silmänräpäyksessä täydelliseksi heti
hänen päästessään katselemaan Jumalaa, ja Jeesuksessa nukkunut, Jumalan kuvaksi
täydellisesti uudistettu, herää laulaen ikuista riemulaulua.
Niinpä, rakkaani, kehotan teitä lopuksi
vielä kerran: iloitkaa! Vapahtaja on syntynyt. Taivas on teille auki! Älköön
kukaan nyt jääkö epäröivänä ja empivänä seisomaan avointen taivaan porttien
eteen. Tahdotko mahdollisesti vielä pysyä ulkopuolella sen ilon tähden, jonka
maailma synteineen ja turhuuksineen sinulle tarjoaa? Mieti sitä, että tämä ilo
ei ole mitään muuta kuin näennäistä iloa ja sen loppu on ikuinen suru! Vai etkö
mahdollisesti tahdo monien ja suurten syntiesi tähden mennä sisälle? Mieti toki
sitä, että nimenomaan vain syntisten, suurten syntisten, tähden on taivaan
portit avattu niin apposen auki! Vai ajatteletko, että sinun täytyy ensin tehdä
jotain tullaksesi arvolliseksi siihen?
Mieti toki sitä, että juuri niin kauan kuin pysyt ulkopuolella, pysyt
arvottomana; arvolliseksi tulet juuri menemällä sisään! Uskokaa siis iloinen
joulun sanoma, jonka olen teille tänä päivänä tuonut, niin te menette myös tänä
päivänä sen kautta kuin avoimesta taivaan portista sisälle teille tänä päivänä
apposen auki avattuun taivaaseen, ja kun kerran kuolemassa ruumiillinen näkönne
sammuu, niin silloin teidän sielunne silmä katselee kaikkea taivaan kirkkautta,
te iloitsette sanomattomalla ilolla eikä kukaan ota teiltä teidän iloanne pois.
Lutherische Brosamen.
Predigten und Reden, seit 1847 theils in Pamphletform, theils in Zeitschriften
bereits erschienen, in einem Sammelband aufs Neue dargeboten
von C. F. W. Walther s.
11-18. Lyhennelmä. Suomennos ja otsikot
Hannu Lehtonen.