PYHÄN KASTEEN
PUOLUSTUS
”Jeesuksen nimessä! Baptismin kumoaminen ja pyhän kasteen
puolustus.” Näin otsikoi Kaarinan seurakunnan kirkkoherra, evankelisen
herätysliikkeen “isäksi” kutsuttu Fredrik Gabriel Hedberg alunperin 1855
ruotsiksi ilmestyneen pyhä kastetta käsittelevän teoksensa. Tämän Hedbergin
kastekirjan, joka on jäänyt pahasti unohduksiin, on nyt jokin aika sitten Lauri
Koskenniemi ansiokkaasti suomentanut.
Koskenniemi selostaa alussa olevassa johdannossaan kirjan
syntyhistoriaa. Historiallisen taustan muodostaa Hedbergin entisen
työtoverin, pastori Anders Wibergin, kääntyminen baptistiseen oppiin. 1852
Wiberg julkaisi kirjan nimeltä Hvilken bör döpas? Och varuti bestär dopet? Tätä Wibergin kastetta käsittelevä teosta ja sen
sisältämää baptistista kasteoppia vastaan Hedberg suuntaa nyt esiteltävänä
olevan teoksensa.
Hedbergin kirja on hyvin poleeminen. Tekijän pääväite
voidaan ilmaista esimerkiksi seuraavilla sanoilla, jotka Hedberg on lainannut
sen aikaisesta A. G. Rudelbachin lausunnosta: ”Tämän (baptismin) harhan ytimenä
on eittämättä päättäväinen ja pysyvä kirkon sakramenttiopin kieltäminen. Sitä
mukaa kuin oivallamme sakramenttien sisällön, tajuamme tämän kieltämisen
suuren vaaran. Sillä niitä ympäröivän ja niiden läpi kuuluvan sanan vuoksi
sakramentit eivät ole vain Jumalan armon ja laupeuden merkkejä. Ne eivät ole
vain uskoamme vahvistavia välineitä, vaan sellaisia pelastuksen välineitä,
joiden kautta Herra Kristus yhdistää meidät valtakuntaansa ja itseensä. Ne ovat
sanan saarnan ja Hengen viran ohella kolminkertainen todistus maan päällä
(1.Joh. 5:8). Sen kautta Kristuksen kirkko elää ja on liikkeellä, taistelee ja
saavuttaa täyttymyksensä. Joka siis hyökkää sakramenttien olemuksen ja niiden
sisällön kimppuun, se purkaa Kristuksen kirkon” (s. 27). Linjassa tämän
lausunnon kanssa Hedberg itse sanoo kirjansa ensimmäisessä luvussa: “Samalla
kun baptismi uutterasti kauniilta näyttävällä tavalla pyrkii toimittamaan
sakramentin muodollisesti oikealla tavalla, se itse asiassa - mikäli siitä
riippuu - yrittää hävittää jumalallisten sakramenttien sisimmän olemuksen” (s.
30). Alusta loppuun saakka Hedberg toistaa tämän väitteensä: Uudelleenkastajat
tyhjentävät kasteen sen oikeasta sisällöstä, vaikka ovat niin tarkkoja kasteen
toimittamisen muodosta. Uudelleenkastajat tekevät kasteesta lain teon, uuden
ympärileikkauksen, josta pätee se, mitä Herran apostoli Galatalaiskirjeessä
varoittaen sanoo evankeliumin väärentäjistä.
Hedberg perustaa sanottavansa ennen kaikkea Raamatun kastetta
koskeviin kohtiin. Tämän lisäksi hän vetoaa monessa yhteydessä Lutheriin sekä
kirkkoisiin ja myös luterilaisen ortodoksian teologeihin kuten Martin
Chemnitziin tai Abraham Caloviukseen. Ne Raamatun kohdat., joita Hedberg
tarkemmin selittää, ovat Joh.3:5, Tiit.3:5, Room.6:3-4, Kol.2:11-12, Gal.3:27
ja Ef.5:25-27. Hedberg osoittaa, että baptismi tulkitsee ratkaisevasti toisin
ne kohdat., joissa Raamattu selvästi puhuu kasteen merkityksestä. Kun Jeesus
Joh.3:5:ssa puhuu uudestisyntymisestä vedestä ja Hengestä, yrittävät
uudelleenkastajat. selittää asian niin, ettei Jeesus varsinaisesti puhuisi
vedestä vaan ainoastaan Hengestä jne. Näin baptistit selittäessään veden
tarkoittavan vettä vain vertauskuvallisesti, ovat joutuneet Hedbergin mielestä
samaan harhaan kuin reformoidut. Tiit.3:5:n,
jossa apostoli puhuu uudestisyntymisen pesosta, Wiberg vääristää omalla
käännöksellään, joka ei tee oikeutta alkutekstille.
Baptistinen raamatun tulkinta johtaa Hedbergin mukaan
siihen, että kastetta ei pidetä uudestisyntymisen sakramenttina eli
välttämättömänä pelastukseen (s. 60). Uudelleenkastajat lukevat Raamattua
ennalta omaksumansa käsityksen ohjaamina. Tämä käsitys on Hedbergin mielestä
tämä: “Baptismi haluaa käsittää Kristuksen ainoastaan Hengen välityksellä, mutta
ei tahdo tietää mitään olennaisesta yhteydestä häneen, joka ei ole ainoastaan
tosi Jumala, vaan myös Pyhästä Hengestä siinnyt ja neitsyt Marjasta syntynyt
tosi ihminen. Selvästi sanottuna me emme kasteessa ole saaneet. vain hänen
lahjojaan vaan hänet itsensä. Siksi pyhä apostoli ei todista vain sitä, että
olemme kasteessa pukeneet päällemme Kristuksen (Gal.3:27), vaan myös, että
olemme siinä hän en kanssaan haudatut ja
hänen kanssaan herätetyt (Kol.2:12)... Herran ja hänen uskovan seurakuntansa
välinen yhteys ei ole vain hengellinen, vaan samanaikaisesti olennainen yhteys.
Tämän perusta on uudesti syntymisen pesussa ja sitä ylläpitää ja ravitsee
Kristuksen ruumiin ja veren sakramentti. Tämä ei vähimmässäkään määrin vähennä
sanan arvoa ja merkitystä uskolle. Päinvastoin tätä edellytetään, pyhittäähän
vain Jumalan sana ja asetus näkyvät aineet Jumalan todellisiksi sakramenteiksi
ja uskossa tähän samaan Jumalan sanaan ne oikein vastaan otetaan. Vasta sitten
kun olemme käsittäneet sakramenttien varsinaisen olemuksen ja niiden ehdottoman
välttämättömyyden kristillisen elämän todellisena syntymisenä ja kehittymisenä,
voimme oikein tajuta tohtori Rudelbachin sanoihin sisältyvän totuuden:
”Baptismin harha murtaa perustukset” (s.60-61).
Sitaatit tuovat ilmi
Hedbergin kirjan keskeisen sisällön. Jo vuonna 1844 Hedberg tuo voimakkaasti
esiin sen Lutherin opetuksen, ettei Jumalaa voida käsittää eikä häneen voida
tarttua ilman sitä pukua, johon hän verhoutuu -ilman lihaan tullutta Kristusta
sekä ilman sanaa ja sakramentteja. Tähän Lutherille keskeiseen opetukseen
yhtyen Hedberg näkee, että uudelleenkastajat juuri tavoittelevat paljasta
Jumalaa. Siksi he haluavat käsittää Kristuksen vain Hengen välityksellä. Mutta
tällä tavalla Kristuksen tosi ihmisyys tulee kielletyksi; koko kristologia
pirstoutuu. Luterilainen kirkko sen sijaan tähdentää sakramenttien merkitystä
juuri tästä syystä. Sakramenttien välityksellä syntyy “ei vain hengellinen
vaan hengellis-ruumiillinen olennainen yhteys Herran ja hänen seurakuntansa
välillä”. Siksi sakramenttien pääsisältö on Jeesus Kristus, Jumala ja ihminen.
Ei siis ihme, että Hedberg näkee sanomattoman suuren kuilun luterilaisen ja
baptistisen opin välillä.
Väärinkäsitysten
välttämiseksi on tarpeen korostaa sitä, että Hedberg ei suinkaan mitätöi uskon
merkitystä! Hänen linjansa käy hyvin ilmi esimerkiksi sivuilla 83-84. Rooman
kirkkoa vastaan Hedberg muistuttaa, että sakramenttien pelastava vaikutus edellyttää
uskoa. Hedbergin päämaali on kuitenkin baptismi, jonka harha piilee siinä, että
se kumoaa pyhien sakramenttien olemuksen ja tekee ne näin tyhjän veroisiksi
vertauskuviksi.
Kirjan
sisällöstä on syytä mainita vielä erikseen teoksen viimeinen luku (s.
214-270). Siinä Hedberg käsittelee Mt.28:18-20:n ja Mk16:15-16:n valossa
kysymystä lapsikasteesta ja lapsen uskosta. Vakuuttavasti Hedberg osoittaa,
että juuri lapsikaste on Raamatun oman todistuksen mukaisesti kaikkein paras
ja varmin kaste ja että uudestikastajien raamatuntulkinta on itsensä kanssa
ristiriidassa.
Hedbergin
rikassisältöiseen ja väkevähenkiseen kirjaan toivoisi mahdollisimman monen
tutustuvan ja syventyvän. Hedberg osoittaa syvällisellä tavalla, mitä rikkaita
aarteita puhtaaseen Jumalan sanaan perustuva luterilaiseen oppiin sisältyy.
Erityisesti ne, jotka kipuilevat kastekysymyksen kanssa, voisivat saada
selvyyden tässä tärkeässä kysymyksessä perehtymällä Hedbergin opastamana
Raamatun omaan opetukseen. Tällaista opetusta me kipeästi tarvitsemme omassa
kirkossamme! Hedbergin kirja osoittaa meille miten kalvinilaishenkinen opetus,
jos me annamme sille sijaa, vie meiltä sakramenttien rikkaudet, jopa itse
Kristuksen, ja kumoaa koko luterilaisen opin.
Hannu
Lehtonen