LUTERILAINEN ILMESTYSKIRJAN SELITYSTEOS

 

 

 

 Siegbert W. Becker, Ilmestyskir­jan selitys. Kaukainen voittolaulu.

 Concordia 1999, 388 sivua. Saatava­na sekä nidottuna (25 mk) että

 sidottuna (50 mk). Suomentaja Han­nu Lehtonen.

 

 

Ilmestyskirjasta vilisee monenlaisia tulkintoja, ja monet uskovat ovat aivan helisemässä niiden kanssa ja saavat niistä myös epäterveitä käsityksiä. Sen vuoksi on ilolla toivotettava tervetulleeksi kielellemme luterilaisten selitysperiaattei­den mukaan laadittu kommentaari. Kus­tantaja on tehnyt julkaisullaan arvaamattoman suuren palveluksen maamme kris­tikansalle. Siitä on odotettavissa paljon siunausta.

 

Tri Becker oli Amerikan tunnustuksel­lisia luterilaisia. Hän oli alun perin Missourisynodista, jonka hän jätti vuonna 1963 oppikurin puutteen vuoksi ja liittyi Wisconsinin synodiin toimien professori­na Mequonin teologisessa korkeakou­lussa. Näin ollen Becker on ollut hyvin tietoinen näissä kirkoissa eläneestä tunnustuksellisesta Ilmestyskirjan tulkinta-perinteestä.

 

Lutherilta ei ole yhtenäistä Ilmestys-kirjan selitystä. Häneltä löytyy hajanaisia selityksiä sieltä täältä hänen valtavasta tuotannostaan, jotka on kaivettava erik­seen esiin. Välistä Becker viittaa Lut­heriin. Missourisynodissa ovat saksan­kielisen selityksen Ilmestyskirjaan laati­neet C. M. Zorn (julkaistu Zwickaussa, Saksassa v. 1910) ja G. Gösswein (CPH 1900). Stoeckhardtin Ilmestyskirjan luennoista on koottu hänen kuolemansa jäl­keen englanniksi käännetty kirja. Näihin olisin kaivannut viittauksia. Konservatii­vin tri C.H. Little’n selitykseen (CPH 1954) Becker viittaa.

 

Luettaessa tällaista selitysteosta ja verrattaessa sitä muihin selityksiin lukijan on tarpeen olla selvillä kahdesta tärkeäs­tä asiasta. Näistä ensimmäinen on se, että kaikki sellaiset selitykset, jotka ovat ristiriidassa oikean opin eli uskon analogi­an kanssa, ovat väärinä oikopäätä hylät­tävät. Becker ei poikkea uskon analogiasta; sen sijaan hän torjuu sen kanssa ristiriidassa olevia selityksiä, kuten ulkonaisen maanpäällisen tuhatvuotisen valtakunnan opin eli kiliasmiin, joka on ris­tiriidassa paitsi monien yksittäisten raamatunkohtien kanssa myös selvien Raamatun ilmaisemien uskonkohtien kanssa. Tällaisia asioita ovat mm. Kris­tuksen valtakunnan hengellinen luonne, Kristuksen toinen tulemus eli tulemus vii­meiselle tuomiolle, kristillinen toivo, Kris­tuksen kirkon ristinalaisuus ja kaikkien kuolleitten herättäminen samana eli vii­meisenä päivänä. Juuri siksi kiliasmi on niin vaarallinen, että se tuo mukanaan sa­lakavalasti vaarallisia harhoja. Usein se asettaa kysymyksenalaiseksi Raamatun selkeyden ja tekee opinasioissa epävar­maksi.

 

Toinen on se, että oikean opin mukaisia selityksiä samalle kohdalle voidaan tarjo­ta useimmiten enemmän kuin yksi. Jopa itseltään Lutherilta voi löytyä samaan raamatunkohtaan erilaisia, opin kanssa yhteensopivia selityksiä, saati sitten, että eri selittäjät saattavat olla yksityiskoh­dista eri mieltä. Tällaisissa tapauksissa lu­kija voi annettujen perusteiden ja raamatuntuntemuksensa valossa ajatella, mikä opinmukainen selitys hänestä parhaiten vastaa tekstiyhteyttä. Erimielisyys tällaisissa asioissa ei tee ketään harhaoppiseksi eikä ole peruste kirkolli­seen eroon tai yliampuvaan kritiikkiin. Lutherilla oli välistä tapana sanoa tähän tapaan: Näin olen tämän ymmärtänyt. Jos joku antaa paremman selityksen, hyvä on. Beckerin selitystäkään, vaikka uskon siitä olevan suurta apua ja siunaus­ta, ei tule pitää selitysopillisissa yksityis­kohdissa ainoana mahdollisena selityk­senä ja kuin viimeisenä sanana.

 

Esimerkkinä ottaisin pienen yksityis­kohdan, llmestyskirjan 4:6 maininnan “la­sisesta merestä, kristallin näköisestä”. Becker sanoo siitä: “Mutta valtaistuimen edessä taivaassa Johannes näkee meren, joka on täysin tyven. Täällä ei ole mitään, mikä häiritsisi sitä hiljaista rauhaa, jota valtaistuimen ympärille kokoontuneet nauttivat. Tämän meren kristallin kirkka­us merkitsee myös, että Jumalan läheisyydessä ei ole minkäänlaista saas­taa tai tahraa.” (s. 98) Nämä ovat oikeita asioita. Näkisin tuon Ilmestyskirjan lausu­man yhteydessään kuitenkin toisin, nimit­täin siten, että kun täällä ajan myrskyissä kulkevan Jumalan seurakunnan asioita tarkastellaan Jumalan valtaistuimelta kä­sin hänen enkeleitten kautta toteutta­mansa kaitselmuksen valossa kaikki on tyyntä ja kristallinkirkasta. Kaiken täy­tyy palvella niiden parasta, jotka saavat autuuden periä. Kun täällä hätäillään ja ollaan vähäuskoisia, taivaassa on levolli­nen rauha. Jumala näkee omiensa tar­peet ja antaa taistelevalle seurakunnal­leen varman voiton. (Vrt. Matt. 8:25-26: “Niin he menivät ja herättivät hänet sanoen: ‘Herra, auta, me hukumme.’ Hän sanoi heille: ‘Te vähäuskoiset, miksi olette pelkureita?’ Silloin hän nousi ja nuhteli tuulia ja järveä, ja tuli aivan tyven.”) Kai­kesta vastustuksesta huolimatta Jumalan lasten täysi luku tulee perille, ja sitä palve­lee koko luomakunta pyhien kerubien ja muiden enkeleitten ohjaamana, ja tästä sekä Vanhan että Uuden testamentin seurakunta antaa kiitoksen Jumalalle (j. 11). Muuten Becker tuo 4. luvun selityksessään hienosti esille enkeleitten toiminnan.

 

Ilmestyskirja on ikään kuin koko muun Raamatun käsite- ja kuvamaailman kokoomateos, jonka oikea ymmärtäminen edellyttää sen hyvää tuntemusta. Becker selittäessään Ilmestyskirjan kuvakieltä tuo hyvin sen taustaa esiin.

 

Ilmestyskirja on kirjoitettu Kristuksen taistelevalle seurakunnalle lohdutukseksi, että se muistaisi täällä aina taivaallisen päämääränsä, jonka se on varmasti saa­vuttava. Ilmestyskirjan välityksellä sieltä kaikuu tänne kaukainen voittolaulu va­kuuttaen, että kerran nyt täällä kilvoittele­va kristitty veisaa sitä toisten osaveljien kanssa, jotka ovat valkaisseet vaatteensa Karitsan verellä. Beckeriltä tämä ei jää piiloon, päinvastoin.

 

Suomentajan viittaukset suomalaisiin käännöksiin ovat valaisevia.

 

Kustantaja on saanut kirjan hinnan sen arvoa paljon huokeammaksi. Toivotta­vasti se auttaa monia hankkimaan kirjan ja paneutumaan Ilmestyskirjan ihmeelli­seen ja uskovalle erittäin lohdulliseen maailmaan.

 

 

Markku Särelä, pastori

Tampere