KRISTUKSEN KIRKON USKO – ROBERT D. PREUS
Kristillisen teologian ainoana lähteenä ja ojennusnuorana on Pyhän Raamatun sana. Jeesus Kristus itse vakuuttaa, etta Raamatun sanassa pysyminen on hänen opetuslapsenaan pysymisen ehto: "Jos te pysytte minun sanassani, niin to totisesti olette minun opetuslapsiani; ja to tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi", Joh. 8: 31:32.
Kristikunta elää kuitenkin tänään suuressa
raamattukriisissa. Valistuksen ajasta lähtöisin oleva tiedekäsityksemme on
tehnyt sen, etta jumaluusopillista eksegetiikkaa ei juurikaan harjoiteta.
Papistomme on opiskellut eksegetiikkaa, joka ei edes metodissaan voi ottaa
huomioon Jumalaa, jumalallista vaikutusta historiassa, "Jumalan
ilmoitusta". Siksi saarnalta ja opetukselta on kadonnut kristilliselle
kirkolle olennainen lähtokohta: Haec dixit Dominus, näin sanoi Herra. Vain
sellainen kirkko, joka puhuu ja toimii vakaumuksesta ja arvovallalla sekä
kykenee tarkoin erottamaan toisistaan totuuden ja harhan, saa kokea myös
Jumalan siunausta työssään.
Omassa tilanteessamme olemme jo niin suurissa
vaikeuksissa, että eräät papistomme opettajat puhuvat joko rehellisesti
Raamatun "ateistisesta tutkimusmetodista" tai sitten nimeämättä
linjaansa opettavat ateistisen metodin mukaisesti. Suomen kirkon piirissa
vaikuttavan tunnustusrintaman taholta on jo pitempään etsitty toista tietä.
Pidamme tärkeanä, että 1ähinnä teologian
opiskelijoiden pyynnöstä voimme nyt saada suomeksi Lutherin ja
Tunnustuskirjojen raamattukäsitystä selvittävän kirjasen.
Tämän kirjasen tekija Robert D. Preus, Th.D.,
Ph.D. toimi pitkään systemaattisen teologian professorina sekä Concordia‑seminaarissa
(St. Louis, MO, USA) että Fort Wayne‑seminaarissa (Illinois, USA).
Samalla hän oli suuren amerikkalaisen luterilaisen kirkon johtohenkiloitä
(Lutheran Church‑Missouri Synod). Robert Preus on yksi maailman
tunnetuimmista luterilaisen ortodoksian tutkijoista. Monet suomalaiset teologit
ja saamaajat ovat saaneet henkilokohtaista tukea tohtori Preusilta, joka Suomen
ystävänä on usein vieraillut maassamme.
Tätä kirjasta opiskellessamme huomaamme
liikkuvamme tutulla maaperällä. Emme kohtaa mitään uutuuksia. Näinhän juuri
opettivat pyhästä Raamatusta apostoleista alkaen kirkkoisät, Martti Luther,
heratysliikkeittemme pioneerit ja paimenet, Lutherin suuri suomentaja rovasti
A.E. Koskenniemi jne. Huomaamme myös tätä kirjasta lukiessamme, mikä suuri ero
on luterilaisen raamattuopin ja reformoidun fundamentalismin välilla. Näemme
välttämättömäksi myös taistelun viimeksi mainittuun suuntaan.
Jos Jumala antaa viela kirkollemme uudistuksen
ajat, Hän antaa silloin mitään pelkäämättömiä paimenia ja saarnaajia, jotka
eivät pimitä pyhän Raamatun totuuksia. Ja Hän antaa myös pappien ja saamaajien
kouluttajia, jotka lähtevat kaikessa toiminnassaan Tunnustuskirjojemme
raamattuopista kohdatessaan nykyajan raamattutieteen "tuloksia".
"Jumalan
tahdosta ei voida mitaan varmaa vaittad ilman Jumalan sanaa",
Apol. 191:17.