KASTEEN JA PYHITYKSEN SUHDE:
1.1 KASTE KRISTUKSEN PÄÄLLENSÄ PUKEMISENA:
Monet
uudestikastajat (helluntailaiset, baptistit, vapaakirkolliset jne.)
kuvittelevat, että luterilainen julistus kasteesta, siinä tapahtuvasta ihmisen kuolemasta,
hautaamisesta ja ylösnousemuksesta yhdessä Kristuksen kanssa ja Kristuksen
päällensä pukemisesta, on omiaan vain tuudittamaan ihmisiä väärään rauhaan ja
synnin uneen. Heidän mielestään kasteen armosta saarnaaminen johtaa ihmisiä
vain suruttomuuteen ja paatumukseen.
Valitettavasti
he ovat osittain oikeassa. Kirkkomme sisällä esiintyy myös paljon luterilaisen
tunnustuksen vastaista vääränlaista kasteen armoon tuudittamista.
Jo
Luther itse on kuitenkin opettanut: ”Ei, rakas veli, EN MINÄ OLE OPETTANUT
SINULLE, ETTÄ KASTE ANTAA SINULLE VAPAUDEN TEHDÄ SYNTIÄ. Ainoastaan Kristuksen
veren tähden on sinun syntisi annettu anteeksi. Olet saanut armon, että nyt
eläisit uutta elämää ja pidättäytyisit tekemästä syntiä. KASTEEN ARMO JA SYNNIN
HARJOITTAMINEN
EIVÄT SOVI YHTEEN. Kasteesi ei auta sinua, ellet pidä sitä pyhänä ja kunniassa.
Sinulla on kyllä kristityn nimi, mutta sinä olet hylännyt Kristuksen eikä
sinulla ole kristillisyydestä muuta jäljellä kuin varjo, jolla
petät
itsesi.”
Raamattu
opettaa, että me kaikki olemme pukeneet Kristuksen päällemme kasteessa.
Gal.3:27: ”Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen KASTETUT, olette
Kristuksen PÄÄLLENNE PUKENEET.”
Tämä
Kristuksen päällensä pukeminen ei tarkoita Raamatun mukaan pelkästään sitä,
että luonnollinen syntiinlankeemuksestamme asti vallinnut ”alastomuutemme”
(1.Moos.3:7) on poistettu kasteen kautta, ja että meidät on puettu siinä
Kristuksen hohtavaan ja kirkkaaseen lahjavanhurskauteen. Se ei tarkoita
pelkästään sitä, että ”oman vanhurskautemme tahrattu vaate” (Jes.64:6) on
riisuttu pois, ja sen tilalle on kasteessa annettu Kristuksen vanhurskauden
puku.
Näitä
edellisiä totuuksiakaan ei voi toki kiistää.
Mutta
kasteella ei ole ”Kristuksen päälle pukemisena” pelkästään tätä pelastukseen
liittyvää evankeliumin mukaista tehtäväänsä. Lutherkin toteaa, että Kristuksen
päällensä pukeminen voidaan käsittää kahdella tavalla, evankeliumin
näkökulmasta ja lain näkökulmasta. Kasteella on myös jokaisen kristityn
pyhityselämään liittyvä, lain mukainen tehtävänsä.
Toisin
sanoen: pyhällä kasteella on myös mitä suurin merkitys ja sanottavansa
kristityn jokapäiväisessä vaelluksessa.
Kristuksen
päällensä pukeminen kasteen kautta on tarkoitettu toistuvaksi tapahtumaksi,
jonka tarkoituksena on jatkua halki elämämme (vaikka itse kastetoimitus
suoritetaankin vain yhden ainoan kerran, Ef.4:5). Kaste on annettu meille
jumalalliseksi voimavaraksi, jota meidän tulee hyödyntää ja käyttää hyväksemme
ahkerasti ja jatkuvasti oman syntisen minämme ”
poisriisumisessa”
ja tuon kasteessa lahjoitetun Kristus-puvun ”päälle pukemisessa”.
Tämä
totuus mielessään apostoli Paavali kirjoittaa: ”PANKAAMME sen tähden POIS
(kirjaimellisesti: RIISUKAAMME verbistä ap, apothiteemi) pimeyden teot ja
pukeutukaamme valkeuden varuksiin… PUKEKAA PÄÄLLENNE Herra Jeesus Kristus,
älkääkä niin pitäkö lihastanne huolta, että himot heräävät” (Room.13:12, 14).
Tämän
raamatunkohdan perusteella huomaamme, että kristityn tulee myös palata
päivittäin oman kasteensa harjoittamiseen – eli toisin sanoen: parannuksen
harjoittamiseen –, kun hän yhä uudelleen riisuu päältänsä vanhan minänsä ja
pukeutuu samaan Kristukseen, johon hänet verhottiin jo ensi kerran kasteessa.
Näin hän pidättäytyy lihan himoista eli oman turmeltuneen luontonsa haluista.
Paavali
puhuu tässä kohdassa ”valkeuden varuksista”, joihin pukeudutaan.
Hyvin
todennäköisesti juuri tämä kohta ja Paavalin ajatus mielessään Antiokian
seurakunnan kaitsija Ignatios, joka kuoli marttyyrikuoleman n. vuonna 110, ja
joka kuului apostoli Pietarin ja Paavalin opetuslapsiin, kirjoitti kirjeessään
Polykarpokselle: ”OLKOON KASTE TEILLE KUIN PYSYVÄ ASEISTUS!”
Kristus
oli puettu päälle kasteessa, ja kasteeseen tuli myös jatkuvasti palata
takaisin, niin että vanha minä riisuttiin sen kautta pois ja Kristus puettiin
yhä uudelleen hengellisessä mielessä päälleen.
Sama
kasteesta voimansa saava kehotuspuhe ja –saarna mielessään apostoli Paavali
kirjoittaa myös seuraavasti: ”Teidän tulee panna pois (kirjaimellisesti:
RIISUA, [sama verbi kuin edellä]) vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen
vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten, ja uudistua
mielenne hengeltä ja PUKEA PÄÄLLENNE uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu
totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen” (Ef.4:22-24).
"Vanhalla
ihmisellä" apostoli Paavali tarkoittaa tässä ilman muuta sitä langenneen
Aadamin kuvaa, mikä meissä kaikissa ihmisissä on luonnostamme, syntymämme
perusteella (1.Moos.5:3). Uudella ihmisellä hän tarkoittaa taas Jeesusta
Kristusta, joka on ”toinen Aadam”, ja jo kasteessa ensi kerran päällemme
puettu, ja joka on Jumalan kuvan mukainen "totuuden vanhurskaudessa ja
pyhyydessä".
Tämä
riisumisen ja päälle pukemisen kielikuva käyttää siis mitä tehokkaimmin
hyväkseen kristillistä kastetta. Armosta saamamme vesikaste saa toimia
elämässämme sinä MOTIVOIJANA, joka saa meidät elämään Jumalan tahdon mukaista
elämää
– ei suinkaan tuudittautumaan kasteen armossa muka väärään rauhaan. Ja kaste
myös lahjoittaa tuon puvun, jota voimme käyttää hyväksi uskonvaelluksessamme
Kristuksen omina ja rakkaina lapsina.
1.2 KASTE VANHAN IHMISEN
SURMAAMISENA JA UUDEN IHMISEN YLÖSNOUSEMISENA:
Riisumisen
ja päälle pukemisen kielikuva ei ole ainoa kielikuva, jonka avulla Raamattu
tähdentää kasteen merkitystä kristityn jokapäiväisessä pyhityselämässä ja
vaelluksessa.
Raamatussa
kasteen sanotaan olevan myös kuolema, hautaaminen ja ylösnousemus yhdessä
Kristuksen kanssa (Room.6:2-5). Paavali kirjoittaa tässä kohdassa mm.
seuraavasti: ”Me, jotka olemme KUOLLEET pois synnistä, kuinka me vielä
eläisimme siinä? Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan HAUDATUT kasteen
kautta KUOLEMAAN, että niin kuin Kristus HERÄTETTIIN KUOLLEISTA Isän kirkkauden
kautta, SAMOIN PITÄÄ MEIDÄNKIN UUDESSA ELÄMÄSSÄ VAELTAMAN.”
Apostoli
Paavali julistaa myös seuraavasti: ”Ollen HAUDATTUINA hänen kanssaan KASTEESSA,
jossa te myös hänen kanssaan olette HERÄTETYT uskon kautta, jonka vaikuttaa
Jumala, joka herätti hänet kuolleista. Ja teidät, jotka olitte
kuolleet
rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän TEKI ELÄVIKSI
yhdessä hänen kanssaan” (Kol.2:12-13).
Kasteessa
tapahtuu siis a) KUOLEMINEN synnille, b) HAUTAAMINEN Kristuksen kanssa
kuolemaan ja c) YLÖSNOUSEMINEN uuteen hengelliseen elämään hänen kanssaan. Tämä
ei ole vain symbolista, vaan todellista.
Vaikka
tämä toki onkin tapahtunut meille jo ensi kerran silloin, kun kasteen ulkoinen
merkki suoritettiin meille lapsina, ja koimme sen ensi kerran todellisesti,
niin sen tarkoituksena on jatkua elämässämme pysyvästi ja jatkuvasti aina
kuolemaamme asti.
Tämä seikka
mielessään apostoli Paavali käyttää kastetta vain vähän myöhemmin kyseisen
kolossalaiskirjeen asiayhteydessä sen totuuden puolustamiseen, että
kristittyjen tulee elää uudessa elämässä: ”Jos te olette Kristuksen kanssa
KUOLLEET pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikään kuin eläisitte
maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä? Jos te siis olette HERÄTETYT
Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on,
istuen Jumalan oikealla puolella… KUOLETTAKAA siis maalliset jäsenenne:
haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus… Mutta nyt PANKAA tekin POIS
(kirjaimellisesti: RIISUKAA) ne kaikki… te, jotka olette RIISUNEET POIS vanhan
ihmisen tekoinensa ja PUKEUTUNEET uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan
mukaan… PUKEUTUKAA siis te jne.” (Kolossalaiskirje 2:20; 3:1, 5, 8, 9-10).
Tässä
kolossalaiskirjeen kohdassa yhdistyvät jopa nämä kaksi kasteesta käytettyä
sanontaa hyvin läheisesti yhteen: riisumisen ja päälle pukemisen kielikuva ja
toisaalta myös kuolemisen ja eloon herättämisen kielikuva.
”Sakramentti
eli Kasteen merkki on pian ohitse, mutta merkitys, hengellinen kaste, synnin
upottaminen pysyy niin kauan, kuin elämme, ja päättyy vasta kuolemassa. Silloin
upotetaan ihminen oikeastansa kasteeseen ja silloin tapahtuu, mitä kaste
merkitsee; sen tähden koko tämä elämä ei ole muuta kuin hengellinen kaste
pysähtymättä aina kuolinhetkeen saakka.” (Luther)
Kuten
olemme nähneet, Raamattu opettaa sekä Kristuksen pukemisen että hänen kanssaan
eläväksi tekemisen tapahtuvan pyhässä kasteessa.
Pyhä
kaste on näin ollen koko kristillisen uskon sydämessä ja ytimessä. Sillä ei ole
pelkästään sanottavaa ihmisen pelastusasiassa ja siinä, miten tullaan
otollisiksi Jumalan edessä ja eläviksi kuolleesta tilasta, vaan myöskin sen
suhteen,
miten ihminen voi elää pelastettuna. Kaste ei näin ollen ole ollenkaan
vähämerkityksinen ja vähäpätöinen asia. Se ei ole sitä myöskään kristityn
jokapäiväisen vaelluksen kannalta!
Kaste
ei tarjoa meille pelkästään lohtua silloin, kun tulemme syntirääsyinemme ensi
kertaa Kristuksen luokse armon kerjäläisinä ja kun meidät kastetaan tuolla
ulkonaisella merkillä, niin että me riisumme syntiriepumme ja pukeudumme
itseensä Kristukseen, vaan sen tarkoituksena on motivoida meidät pukemaan hänet
päällemme jatkuvasti ja yhä uudelleen - kastettuinakin.
Kaste
ei myöskään herätä meitä hengelliseen elämään, ja se ei ylösnosta meitä
rikkomuksiimme ja synteihimme kuolleesta olotilasta uuteen elämään pelkästään
silloin, kun tulemme synteihimme kuolleina ja vailla minkäänlaista jumalallista
elämää Pyhän Hengen vetäminä uudestisyntymisen pesolle, vaan se uudistaa ja
vahvistaa meitä uskossamme myös silloinkin, kun olemme jo uskovia ja
uudestisyntyneitä.
Näin me saamme kasteen kautta yhä uudelleen kuolettaa syntistä minäämme ja
antaa Jumalan uudistaa meitä siinä pesossa.
”Mitä
sitten tällainen vesikaste merkitsee? Vastaus: Se merkitsee, että meissä oleva
vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa UPOTETTAVA ja
SURMATTAVA kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka
päivä tulla esiin ja NOUSTA YLÖS uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää
Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.” (Luther, Vähä katekismus).
Kiitos
Jumalalle näistäkin kasteen sanomattomista lahjoista!
On
todellinen harmi, että kirkossamme ei ole juurikaan hiiskuttu näistä kalliista
totuuksista, vaikka ne ovat pyhässä Raamatussa ja myös siihen perustuvassa
luterilaisessa tunnustuksessammekin niin selvästi esillä!
Kasteesta
ei voi julistaa raamatullisesti, jos myöskään näitä puolia siitä ei tuoda
esille. Siksi moni onkin pettynyt luterilaiseen kasteoppiin ja kastattanut
itsensä toistamiseen.
Itsensä
toistamiseen kastattanut, sitä sydämestään katuva ja pyhän kasteen armoon
palannut entinen helluntaipastori,
Olli-Pekka Ylisuutari